Лимити за обезщетения при смърт на пътя трябва да има, но само докато се изработи пълна методика за определяне на размера на всички видове компенсации за пострадалите. Тази позиция на Комисията за финансов надзор обяви в първото си интервю заместник- шефът Владимир Савов.

С разширяването на кръга на хората с право на обезщетения след катастрофа, довела до смъртта на близък, претенциите към застрахователите вече идват средно не от 3-ма близки, а от 6-ма. Затова и се появява спорната цена от 20 хиляди за живот.

Според Финансовия надзор, новата методика трябва да остойностява и страданието и реалните финансови загуби като дохода на жертава. Тогава обаче ще се направи разчет да речем при загуба на съпруга, носил месечно по 1000 лева, който би могъл да работи още 25 години – то тогава семейството би трябвало да получи 300 000 лева. Въпросната методика ще пресмята и разходите за лечение.

След тежка катастрофа преди три години Александра оцелява като по чудо. Лечението й до момента струва 60 хиляди. Съмнява се че някой може да предвиди колко би струвало то.
„Само за гърба ми имплантите са 10000, само за самия имплант. …, в последствие разходите са много големи за рехабилитация и възстановяване.. После, за да продължи битката, защото тя не спира. Аз, ако спра, ако седна отново, атрофират всичките ми мускули, крака и се връщам назад“, разказва Александра Милчева.
Има ли риск обаче новата методика да изчисли, че Александра трябва да получи от застрахователя си не 60, а 10 хиляди лева?
„Тази методика трябва да не допуска това за което говорите. Компенсацията трябва така да е предвидена, че да може човек да получи най-адекватното обезщетение или лечение… Може би ако някой иска по-добра болница или ВИП стая може би – но една адекватна база на разходите които могат да настъпват, разумни и необходими разходи – трябва да бъде предвидена“, смята Владимир Савов – заместник-председател на КФН.

Според сдружението „SOS – ПТП“, което безплатно консултира пострадали при катастрофи, лимитите са незаконни. „Вкарването на лимити за обезщетенията е в тотален разрез с всички европейски директиви“, смята Манол Тодоров от сдружението.
„Общият размер на компенсациите, на обезщетенията, които могат да се искат е 10 милиона лева и никой не ги е отменял. А за тези лимити – става дума за един единствен компонент от обезщетението, а именно обезщетение за болки и страдания.- аз мога ли да водя дело и за болки и страдания и за пропуеснати ползи ако е починал мъжа ми? – разбира се“, посочва още Владимир Савов.
След години отлагане вече е готова и системата Бонус Малус, според която цената на гражданската отговорност ще зависи от нарушенията на шофьора.

Тази публикация е част от ежедневния преглед на печата на правна тематика

Коментирайте

avatar