В закона сме разписали кой конкретно отговаря за пътя, знаците, сигнализацията, казва новият изпълнителен директор на „Автомобилна администрация“

Инцидент с толкова ранени и загинали не е имало от 10 г. след Бакаджика

Теоретичният изпит ще бъде от две части листовки и решаване на казус по видеоклип

Създаваме регламенти за пътната помощ, шатълите, лимузините, които се наемат

– Г-н Рановски, четири дни след катастрофата при Своге какво знае „Автомобилна администрация“ за фирмата, шофьора и автобуса?

– Автобусът е собственост на „Мобилус 5“, Божурище, трябвало е да мине на технически преглед на 5 август, но не се е явил. Последният е на 5 февруари 2018 г. Защо, не знам, тъй като водачът, който е съсобственик и управител на фирмата, е задържан. Не ни е уведомил и за случайния превоз в деня на инцидента.

– Какво има в това уведомление?

– Трябва да ни уведоми за час на тръгване, маршрут, кое е превозното средство, какъв е броят на пътниците. И ние можем да проверим през системите дали всичко е наред с автобуса, водача, фирмата или, ако имаме капацитет, да отидем на място при тръгване. В този случай няма такова уведомление. Това са нарушенията, които сме установили, но каква е причината за произшествието, ще го кажат разследващите органи.

– Май пак ще се окаже виновен шофьорът, както винаги.

– Има следствие, така че причините ще бъдат установени – дали е човешка грешка, разсейване на шофьора, дали е пътната инфраструктура. Ние сме предоставили всички документи, с които разполага агенцията за превозвача, автобусите, водача и ръководителя на транспортната дейност. Водачът притежава всички необходими документи за такива превози. Има валидно свидетелство за управление, психологическо изследване, валидно до 2021 г., има карта на квалификация, валидна до 2023 г.

– На този пост сте от 17 август, днес е 29-и, тоест 12 дни. Не ви се полага време за навлизане в работата.

– За съжаление, в този кратък период, от който съм тук, се случи тази катастрофа. Такъв тежък инцидент не е имало в последните 10 г., след Бакаджика, с толкова много загинали и ранени.

– Като доскорошен шеф на КАТ имате ли отношение към тези писма, които са изпращани до пътната агенция с предупреждения за състоянието на пътя до Своге?

– Това е едно от задълженията на служителите на Пътна полиция. При установяване на неизправности по пътната мрежа – знаци, маркировка, състояние на пътната настилка, да уведомяват стопанина на пътя. Колегите от Своге са си свършили работата, уведомили са Областното пътно управление, то от своя страна – пътната агенция. МВР всяка година определя, на база на статистиката, участъците с концентрация на ПТП и ги подава в пътната агенция. Там, с Института за пътища и мостове, се определят участъците и, според възможностите – мерки за обезопасяване. Годишно между 50 и 100 са участъците с концентрация на произшествия. Но се гледа и повтаряемост в годините, това са най-критичните места. Един такова беше 66-ият километър на магистрала „Тракия“, преасфалтира се целият участък и там сега проблеми няма. Друго място беше на изхода на София към Божурище, там се раздели движението с мантинела по средата и нещата се нормализираха. Така че има и положителни примери.

– Влизате в автомобилната администрация в момент на разделяне на Закона за движение по пътищата на три, на преструктуриране на тази администрация. Готов ли сте?

– От миналата година участвам в работната група за разделянето на закона на три. Така че съм запознат какво се предвижда.

– След трагедията при Своге, знаем вече, че ще наложат бързи промени за задължителни колани в автобусите, които се бавят може би година и нещо. Какво друго ще се предприеме?

– Текстовете за коланите ще бъдат внесени още в първите дни на работата на Народното събрание с промяна в Закона за автомобилните превози. Имаше идея да се вкарат в новите закони, но понеже те се забавиха, вече имаме готови текстове и ще ги внесем.

– И те гласят какво?

– Задължително оборудване на автобусите с обезопасителни колани и с видеорегистратори.

Ще бъдат изключени тези,

които извършват превоз до

30 км в посока, за да не

засегнем градския

транспорт

– До 30 км ли, защото в последните дни се говори за 35 км?

– 30 км, защото те имат право да возят и правостоящи, ако не излизат на републиканска пътна мрежа. Тук е въпросът кметовете какви маршрути ще определят на тези автобуси.

– Няма ли да натовари това фирмите с разходи?

– Говорим за безопасност, всеки да е спокоен, че ако се вози с автобус, ще стигне жив и здрав. Ще им дадем 6 месеца гратисен период за оборудване.

– Видеорегистраторите са камери, които следят какво става на пътя пред автобуса, нали?

– Ще заснемат и водача. През цялото време на извършване на превоза се заснема обстановката пред превозното средство и водача.

– Новите закони – за движение по пътищата, за пътните превозни средства и за водачите, готови ли са?

– За нов Закон за движение по пътищата се говори от 2013 г., сега сме 2018 г., такъв няма. Пробваха се, събираха се, но текстове няма. От толкова години за първи път има написани текстове. И като ги качихме за обществено обсъждане, излязоха стотици мнения „против“, „за“.

– Колко мнения има?

– Всички бяха структурирани в една таблица, тя беше над 300 страници. Така че работната група е разгледала всички мнения, с някои се е съобразила, с други – не. Нанесли сме корекции, надявам се, че сега ще бъдат приети по-благосклонно. Най-много претенции имаше към нормите за велосипедистите, с някои се съобразихме. Изискването за сигнални жилетки, за каски, разбуни духовете. Махнали сме изискването за задължителни каски и за жилетки, сложили сме светлоотразителни елементи по облеклото, когато велосипедистите се движат по време на тъмната част на денонощието и извън населени места.

Разписани са много ясно и отговорностите на министерства и институции по Закона за движение по пътищата. Включително за поддръжката на пътя, за отговорности към маркировка, знаци.

книжка – и на полигон,

и извън града

– Може ли по-конкретно?

– Разписано е, че агенция „Пътна инфраструктура“ отговаря за маркировката, знаците, състоянието на настилките по републиканските пътища, кметовете на общините отговарят за пътищата в населените места. Досега се говори за стопанина на пътя и започваше спор републикански ли е пътят като минава през населено място.

– Решено ли е категорично, че целият контрол на пътя на камиони, автобуси и таксита минава към КАТ?

– В проектозакона за движение по пътищата

са изключени контролните

функции на пътя на

„Автомобилна администрация“

Контролът е на МВР и на Министерството на регионалното развитие, което следи за претоварването на камионите, има и контролни служби на общините, това са инспекторатите. Контролът на автомобилната администрация е за фирми превозвачи, случайни превози, таксита, технически прегледи, сервизи.

Законът за пътните превозни средства има два много важни раздела, които не са били регламентирани досега. Единият е за сервизната дейност, да бъдат лицензирани автосервизите, да се знае кой какви ремонти прави, да се въвежда информацията в електронната система. И като стане инцидент, да се знае този автомобил къде е бил на ремонт, кой го е правил, какво е ремонтирал, да има ред кой какви части влага по ремонтите. И вторият раздел е търговията с части втора употреба.

– Това заради разкостването на крадените коли ли?

– Да,

това е мярка за продажбата

на части на крадени коли

– Не се променя намерението да отпаднат регионалните обозначения от номерата на колите, нали?

– Въпросът е дали първата регистрация на автомобила да бъде на регионален принцип, или ще е където собственикът иска. Но има един проблем – нормативната база е свързана с Българския държавен стандарт.

– Бихте ли пояснили?

– Има стандарт, който определя формата, размера, шрифтовете, регионите на регистрационните табели. Ако трябва да се махнат от обозначението на табелата първите две буквички или замяната им с произволни, това ще изисква промяна в стандарта или избягването му. А това, че вие можете да си карате с каквито си искате буквички, това може да стане бързо.

– Предвиждаше се регистрацията на автомобилите да премине от КАТ в автомобилната администрация. Ще стане ли?

– Регистрацията на автомобила е едно общо понятие. Тя включва много етапи – от идентификация, проверка на техническата изправност, проверка на техническите данни на превозното средство. Правят се и проверки в информационни фондове дали се издирва превозното средство, издирване на лицето, което го представя, собственика, има ли задължения. Има ред дейности, които накрая водят до издаването на документ за регистрацията, с който човек може да се движи по пътищата. Така че техническата част, която е пряко свързана с техническите данни на автомобила, няма спор, трябва да е в компетенциите на министерството на транспорта. Но с МВР ще уточняваме тези последващи проверки – за издирване, за уточняване на собствеността. Това са техни компетенции. Трябва да се намери балансът коя част да върши едното министерство, коя част – другото, и как да стане връзката между двете, за да е най-безболезнено за гражданите. Да няма срив.

– Какво още ново се предвижда в промените на законите?

– Контролът на пътната помощ ще мине от министерството на регионалното развитие към министерството на транспорта, ще бъде регламентиран редът, по който ще се извършва тази дейност, и регистърът ще бъде в автомобилната администрация.

– Защо?

– Защото това е вид превоз. В момента няма ред за извършване на тази помощ, има само един регистър. Ще се регламентират и превозите от и до летище – шатълите.

– Какво точно ще се регламентира?

– Изисквания към водачите, автомобилите, да знаем фирмите, които ги извършват, тарифите. В момента няма никакъв регламент и де факто те попадат в графата на незаконните превози. Същото е и с наемане на лимузини, на коли, които превозват трудноподвижни лица, примерно за хемодиализи. Това ще стане с промени в Закона за автомобилните превози.

– При такситата какво се променя?

– Имаме намерения да повишим изискванията към таксиметровите апарати. По директива таксиметровият апарат трябва да отчита времето на движението или изминатите километри, или комбинация от двете. У нас таксиметровите апарати отчитат километрите и престоя. Смятаме, че тези неща създават предпоставки за манипулации, с помпите генерират повече време за престой. Ще има изискване таксиметровите апарати да са вързани към генератора на сигнал (датчика, който отчита километрите). Сигналът от скоростната кутия до таксиметровия апарат трябва да е по защитена връзка, за да не може да се вкара помпа. Тя е цифрова, шифрована и не може да се сложи устройство, което да промени сигнала.

– Това задължително ли ще става?

– Задължително ще става, за да спрем помпите. Предвиждаме и един таксиметров автомобил да е с един апарат, постоянно монтиран, и самото фискално устройство ще е на самия водач. Обсъждаме го с НАП, сдружението на общините, с ДАМТН.

– Какво ще е новото при обучението и изпитите за книжка?

– В закона за водачите разрешителния режим за фирмите, които обучават, го правим регистрационен. Регламентира се ясно какво включват теоретичният и практическият изпит.

– Какво включват?

– Теоретичният изпит ще бъде от две части – решаване на въпроси и решаване на казус по видеоклип. Клипът създава реална ситуация, примерно автомобилът се движи по пътя и отляво изскача велосипедист. Като видиш, че той може да излезе на пътя, трябва да реагираш. Реакцията е да кликне върху монитора, че се появява опасност на пътя. Ще се регистрира времето за реакция – кога е навременна, кога е късно да се реагира. За сметка на видеото ще бъдат намалени въпросите в листовките.

– Сложно ми се вижда и основание за късане.

– Не е сложно. Клиповете ще ги качим в интернет, но това е нещо, което ще остане в съзнанието и водачът, вече с книжка, ще знае как да реагира, ако това му се случи на пътя.

– Какво ново при кормуването?

– Практическият изпит ще има три компонента. Ще бъде изпит на учебна площадка, изпит в градски условия и извън населеното място.

– Вкарвате изпит на полигон ли?

– Ще регламентираме, че трябва да има изпитна учебна площадка (известна сред хората като полигон – б.а.). На нея да се проверят умения за паркиране, потегляне, спиране на определена отсечка, минаване на препятствие на пътя. Може би няма да сложим гърбиците, защото повечето автомобили са с автоматично потегляне и спиране. Много кметове на общини искат да изградят такива площадки, ако не – автошколите ще си ги направят.

– При изпита за листовки е трудно да се купи вземането му, но при практиката още има пробойни. Какво там?

– Маршрутите за изпитите ще са регламентирани и ще се дават произволно, от компютъра. В закона създаваме организация за мониторинг върху изпитите, звено, което да извършва проверка на изпитите, на всеки изпитващ един път годишно. Тези промени от година се готвят от работна група, заедно с бранша.

Тази публикация е част от ежедневния преглед на печата на правна тематика

Коментирайте

avatar