Когато местният вестник фалира и хлопне кепенците, това веднага рефлектира върху финансите на всеки отделен жител на съответния град, тъй като разходите на местната администрация за издръжката на публичните дейности се увеличават. Това е изводът от изследване на американски учени от няколко университета. Те чертаят свързваща линия между загубата на регионалното „куче пазач“ в лицето на местната печатна медия и спада в ефективността на властите. Аналогията с България в изследването е очебийна.

Преподавателят по финанси Пен Гао признава, че идеята да направи подобно изследване му дошла, докато гледал „Шоуто на Джон Оливер“ преди две години по темата за залеза на регионалната преса. Заедно с двама свои колеги той обобщил опита на 1266 американски окръга, в които са функционирали близо 1600 регионални издания. Докладът показва пряка връзка между спирането на градския вестник и по-големите суми за издръжка и управление на населеното място.

Регионалният вестник има важна и уникална роля

за правилното функциониране на екосистемите на властта и пазарите в съответния район. Когато той изчезне, наблюдението е, че в дългосрочен план общинските разходи за издаване на облигации нарастват с над 5 базисни пункта. Явлението няма друго обяснение освен изчезването на печатната медия, смята екипът.

От 296 изследвани преобразувания, при които градският всекидневник спира да излиза, влива се в по-глобална издателска група, трансформира се в сайт или нещо друго, в 204 области се наблюдава намаляване на местното информационно съдържание за сметка на по-общо. Според Гао и колегите му в рамките на три години след това разходите на съответния окръг нарастват, а приходите й от различни дейности на финансовите пазари намаляват.

„Вече има различни проучвания, според които спирането на регионалния вестник води до различни последици в политически аспект. Но те не демонстрираха абсолютно прякото влияние върху живота на жителите на съответния град. Ние искахме да покажем, че ако погледнете към финансовите пазари, ще видите непосредствени и категорични цифрови изражения“, коментира Ченг Лий от университета в Чикаго.

„Мислете за доходността на предлаганите общински облигации като например лихвения процент, които градските управи трябва да плащат по взетите заеми. Високата оферирана доходност означава, че градът трябва да обещае да плаща повече в шестмесечните плащания към облигационерите (т.нар. купони) и в главниците по каквито и да е заеми, които той взима“, продължава той. От друга страна, вторичната доходност е лихвеният процент за облигациите, тъй като с тях се търгува на пазара, отбелязва още Лий.

Като пример за регулиращата роля на регионалната журналистика се посочва всекидневникът „Роки Маунтийн Нюз“.

Той печели четири пъти „Пулицър“ от началото на века

преди закриването му в края на миналото десетилетие. Вестникът е прочут с разследващите си материали, особено за сделките на общинската администрация при строежа на международното летище в Денвър. Друго попадение бяха журналистическите разследвания за съмнително финансиране на шерифските служби в окръга, както и още проучвания, предизвикали широк отзвук. Финансовите експерти правят подробен анализ как са харчени парите на данъкоплатците в окръга пред закриването на „Роки Маунтийн Нюз“ и как – след това. Изчисленията са, че три години след спирането на вестника през 2009 г. средният доход от общинските облигации е нараснал с 37 базисни пункта. Изводът е, че изданието е изпълнявало ролята на охранителна хрътка по отношение на публичните финанси. Междувременно другият регионален вестник „Денвър пост“ е принуден да прави опустошителни бюджетни съкращения. Сходни са наблюденията и от закриването на „Синсинати поуст“ през 2007 г., следствие на което цената на общинските облигации в този окръг се увеличава с 66 базисни пункта.

Основната причина за увеличените разходи по места е липсата на регионална разследваща журналистика, а не влошената икономическа среда в региона, заключават изследователите. Те заострят вниманието върху проблема по няколко начина. На първо място изключват щатските облигации от анализа си, за да го запазят локален. На второ място, за да сравняват ябълки с ябълки, анализират разликите при взимането на заеми от градове, които са загубили своя журналистически коректив, със съседни и сходни по мащаб места, които не са.

Освен че разхлабва контрола върху публичните разходи, спирането на регионалните издания е свързано и с други негативни ефекти. Едно от тях е

влошаване на качеството на информацията,

допълва „Блумбърг“. В една здрава медийна екосистема различните новинарски източници играят полицейска роля един спрямо друг – авторите се контролират взаимно, а читателите получават възможност да сравняват различни гледни точки. При нарастващата концентрация на медии в едни и същи ръце това качество на журналистиката е заплашено от деградиране в своеобразна ехо тръба. Казано на икономически жаргон, информационното разнообразие и наблюдението върху местната власт са известни като положителен външен ефект от деловата активност. Ако развитието на технологиите доведе до изчезването на този ефект, обществото би трябвало да намери начин да замени загубеното.

Трябва ли правителството пряко да финансира разследващата журналистика? Може ли информационните гиганти с гражданско мислене да намерят начин да осигурят регионално съдържание, без да нарушат бизнес моделите си?

Някои хора ни казаха, че регионалният вестник няма важна роля за събитията в региона. Други ни казаха, че след време ще се появят други източници на информация, които ще вършат задачите на градския вестник. Нашето мнение е, че местният вестник има важна и уникална роля, която не може да бъде заменена лесно от национална медия или от онлайн сайт, коментира инициаторът на изследването Пен Гао пред британския вестник „Гардиън“.

ГЛОБАЛНО

Федерален съд в САЩ одобри на първа инстанция искането на мобилния гигант AT&T да придобие компанията „Тайм Уорнър“ срещу 85 млрд. долара. Решението не е окончателно. Предварителните коментари около сделката бяха, че тя би променила из основи медийната индустрия. В Америка AT&T е познат като огромен доставчик на мобилна телефония, а „Тайм Уорнър“ – на съдържание чрез телевизиите CNN и HBO, филмовата компания Warner Bros., Cartoon Network и др. След като през ноември м.г. двете фирми обявиха плановете си, федералните власти поискаха от съда да се произнесе относно заплаха за конкуренцията и за създаване на господстващо положение. Засега AT&T печели в битката с администрацията.

Тази публикация е част от ежедневния преглед на печата на правна тематика

Коментирайте

avatar