От внедряването си Единната информационна система на съдилищата (ЕИСС) е спестила близо 13 млн. лева на граждани и адвокати за пътуване, чакане по опашки и престой в съдилищата, съобщиха от „Информационно обслужване“, позовавайки се на анализ на системата и нейните функционалности.

Данните показват, че потребителите са намалили времето за престой в съдебните зали общо с 3800 дни, а само от хартия за съдебни актове и книжа са спестени над 550 000 лв. на съдилищата.

ЕИСС беше пусната пилотно в 17 съдилища през лятото на 2020 г. Малко след това обаче във Висшия съдебен съвет (ВСС) започнаха да пристигат поетапно искания от съдилища за спиране на системата и опростяване на иначе „тромавата“ ЕИСС така, че с нея да може да се работи (виж още тук и тук). Стигна се дотам, че съдии излязоха на протест пред ВСС заради системата (виж повече тук).

Кадровиците решиха временно да спрат въвеждането на дела, докато ЕИСС не бъде преработена (виж тук). След отстраняване на недостатъците и добавяне на функционалности, системата отново беше пусната поетапно и на финала обхвана 151 съдилища от районно, окръжно, апелативно и върховно ниво.

Така за последните четири години в ЕИСС са образувани над 1 950 000 електронни дела, а свършените надхвърлят 1.6 млн. Съотношението на броя свършени дела спрямо образуваните в електронната система достигна 84,4%, което е сериозно покачване на показателите спрямо периода преди въвеждане на електронните услуги, съобщават от „Информационно обслужване“, като добавят, че значителна разлика се отчита и при обжалваните дела. И правят следното сравнение – докато за периода 2017-2023 г. обжалваните процедури във всички съдилища са около 13%, през ЕИСС те са едва 4 на сто.

Според анализа системата се ползва активно от над 11 670 потребители, сред които над 2 000 съдии, над 4 000 съдебни заседатели, повече от 4 900 служители и над 600 призовкари. Всички съдии имат достъп до електронните съдебни дела по всяко време и от всяка точка на света. Възможността за отдалечена работа на магистратите през защитен канал, с високо ниво на сигурност, води до разширяване на възможността за разглеждане на електронните папки и изписване на делата, без да е необходимо съдията да е на работното си място, сочи още анализът.

От „Информационно обслужване“ твърдят и че с ЕИСС значително е улеснена и работата на призовкарите, като те могат да отразяват връчването на съдебните книжа чрез мобилното приложение и с това значително се намалява времето за организиране на целия процес, надеждно проследяване и контрол на посещенията.

„С въвеждането на ЕИСС и възможностите, които тя предоставя, значително се повиши прозрачността, публичността и проследимостта на съдебните дела“, изтъква Николета Стоянова, ръководител отдел „Бизнес анализ“ в „Информационно обслужване“.

Според нея достъпът на гражданите и юридическите лица до правосъдие е осезаемо улеснен, работният процес е значително оптимизиран и е повишена ефективността на работата на магистрати и съдебни служители.

От „Информационно обслужване“ отбелязват още, че функционалностите на софтуера са довели и до засилен интерес към Единния портал за електронно правосъдие (ЕПЕП). Само за последните 22 месеца, откакто е в експлоатация, порталът отчита три пъти повече ползватели в сравнение с периода 2015-2020 г. и над 200 000 входящи документа, подадени изцяло по електронен път, показват данните.

ЕИСС е съставена от 19 функционални и 19 системни модула. Чрез нея се унифицират правилата и процесите при управление на делата, повишава се ефективността на работата на магистратите и служителите, а също така и на цялата съдебна администрация, сочи анализът, в който се напомня, че системата предоставя възможност за улеснен достъп на страните до съдебните дела през ЕПЕП и достъп в реално време до данни от други информационни системи и проверки във външни регистри. Системата е интегрирана с 15 външни информационни системи на изпълнителната и съдебната власт.

Освен това ЕИСС дава възможност делата да се проследяват в реално време, още преди хартиените копия на документите да са получени в съответния съд. Тя обединява цялостния процес по управление на делата – иницииране на дело, случайно разпределение на съдия-докладчик, провеждане на съдебни заседания, постановяване и обезличаване на актовете, съдебна статистика, натовареност на съдиите, финансово управление на делата, управление на дейността по призоваване и др., отбелязват още от „Информационно обслужване“.

25
Коментирайте

avatar
нови хронологично най-добре оценени
Съдия
Съдия
17 януари 2025 21:53
Гост

В свят със заобикаляша дигитализация е срамота да няма единна компютърна програма за съдилищата. Па-големия срам е ежедневното преборване с недомислената програма! „Функионалните“ и „интуитивни“ бутони са такива само за разработчиците, няма никаква яснота кога се завършва едно въвеждане, да елементарни действия курсора на мишката трябва да обиколи и кръстоса екрана няколко пъти. Каквато и да е програма ще спести доста на страните в процеса, но в сравнение с предишните тази си е на ниво полуаматьорско и дори и да въвеждаш по 3-4 дела на месец, пак се изнервяш! Вместо рекламни статии, по-добре си оправете програмата, за която се платиха… Покажи целия коментар »

Автор
Автор
17 януари 2025 19:16
Гост

Чакаме по 3-4 години за едно дело за наем – като че ли нещо сложно. Реакцията е бърза, наистина. Ама чак да е супер оправено всичко – напротив. Някои се лъжат по общите приказки. Всъщност има трагедия с главно Р.

Точно точно
Точно точно
17 януари 2025 16:30
Гост

А най- много обогати ВСС. А дано да им отидат за свещи парите

един
един
17 януари 2025 15:54
Гост

може да е спестила пари, но е скъсила живота на магистратите и деловодителите. Умопомрачително некадърна изработка….

Анонимен
Анонимен
17 януари 2025 15:09
Гост

Супер. Сега ако я направят така, че да не се налага постоянно съдиите и съдебните служители да се преборват с нея, за да си свършат работата, цена няма да имат от ИО. За по-нататък може да помислим и за това актовете, които генерира, да изглеждат като нормален съдебен акт, а не да ги разформатира автоматично при подписване; да разпознава всички символи, които се използват от Microsoft Word, а не да излизат празни квадратчета след подписването; да генерира правилни изпълнителни листове в заповедното производство, а не да излизат всички отхвърлени суми; да има достъп до делата на другите съдилища, а не… Покажи целия коментар »

Анонимен
Анонимен
17 януари 2025 15:49
Гост

При програмите, разработвани от търговските дружества и продавани на пазара, основен въпрос след функционалността е достъпността (user accessibility), където влизат неща като бързина на достъпа и работата с програмата, свеждане до минимум на стъпките, които потребителят трябва да извърши, за да използва дадена нейна функция, оптимизация на ресурсите, които програмата ползва по времв на работата си, интуитивност на интерфейса, разбираемост на работния процес, съкратени пътища между отделните функции и т.н. Ако програмата е трудно достъпна за крайния потребител, тя е нерентабилна, колкото и функции да има, защото никой няма да си я купи. Тук, обаче, такива неща не ни интересуват,… Покажи целия коментар »

Пенчо
Пенчо
17 януари 2025 15:02
Гост

А колко е утежнила бюджета на съдебната система за: няколко системни администратори в големите съдилища, без които често е невъзможно да се впишат съдебните актове; загубата на време на съдебните служители да разпечатват искови молби и доказателства и преписи за насрещните страни; несигурността дали електронната папка съответства на хартиената /някои съдилища принтират избирателно/ и т.н. Изводът е: умря циганката, която ви хвалеше…

ИНСПЕКТОР ПРИХОДИ
ИНСПЕКТОР ПРИХОДИ
17 януари 2025 15:14
Гост

Всяко принтиране на искова молба и доказателства се предхожда от заплащане на такса за принтиране. Сиреч – не се товари бюджета.

един
един
17 януари 2025 15:52
Гост

да, ама не – такса се събира само за преписите за ответника, но не и за разпечатването за съда

Лозан
Лозан
17 януари 2025 14:49
Гост

Истината е, че в началото наистина имаше много бъгове. Обаче и на много от магистратите им беше трудно да работят с нея.

Бисер
Бисер
17 януари 2025 14:46
Гост

Да, така е. Крайно време беше и ние да имаме една модерна и удобна система.

Хари
Хари
17 януари 2025 14:43
Гост

Безспорно системата е с много възможности, но все още не работи с пълния си капацитет.

Заки
Заки
17 януари 2025 14:44
Гост

Като се сетя как деловодителите поправяха ръчно призовките… Ужас!

Самуил
Самуил
17 януари 2025 14:33
Гост

Похвално! Безспорно е голямо удобство.

Чочо
Чочо
17 януари 2025 14:31
Гост

Добре, че изгладиха проблемите там. Беше невъзможно да се работи с нея.

Проскубания бухал
Проскубания бухал
17 януари 2025 14:17
Гост

Много …. патетична, сякаш писана от професионален ПР екип на ИО, статия за безспорната необходимост от ускорена дигитализация в съдебната система.

П.С. „Освен това ЕИСС дава възможност делата да се проследяват в реално време, още преди хартиените копия на документите да са получени в съответния съд.“

Въпрос: А кога ще получим пряк достъп до актовете на магистратите като този на Пепи Еврото, че някак си не съм привърженик на двойните стандарти.

Анонимен
Анонимен
17 януари 2025 14:10
Гост

Да се надяваме, пе ще работи още с години. С години

Анонимен
Анонимен
17 януари 2025 14:10
Гост

Поздравления

Анонимен
Анонимен
17 януари 2025 14:10
Гост

Евала бе магистрати

Анонимен
Анонимен
17 януари 2025 14:09
Гост

Супер. Беше драма да се внедри

Чичо
Чичо
17 януари 2025 14:08
Гост

Ще има повече за крадене от политиците

Харалмпидис
Харалмпидис
17 януари 2025 14:08
Гост

Но неадекватностите на прокурори ни струват в пъти повече

Грънска
Грънска
17 януари 2025 14:07
Гост

Нормално е да е така

Чулева
Чулева
17 януари 2025 14:06
Гост

Еми заради това се дигитализира света

Николов
Николов
17 януари 2025 14:06
Гост

Но некадърни прокурори заради ответни съдения заради тъпи обвинения са ни стрували много повече милиони