Тройно са се увеличили жалбите за лични данни след GDPR
Поне три пъти са се увеличили жалбите в Комисията за защита на личните данни (КЗЛД) след 25 май, когато влезе в сила Европейският регламент за защита на личните данни GDPR. Това каза днес пред БНР председателят на КЗЛД Венцислав Караджов.
„До 25 май жалбите бяха в порядъка до 200, а в момента имаме 800 жалби, подадени в КЗЛД“, каза Караджов и обясни, че това е нормално заради разяснителната кампания, в която на физическите лица и администратори на лични данни са били обяснени правата и задълженията им и те са проявили по-голяма активност.
Той посочи, че обработката на всяка една жалба отнема между един и три месеца, за да се произнесе КЗЛД по нея и че напролет очаква първите съдебни решения по резолюциите на комисията според новия регламент.
Според председателя на комисията, около 80% от жалбите са основателни, но има и такива, които показват неразбиране – например, при документни измами, хора са се обръщали към КЗЛД, а не до прокуратурата. Сред неоснователните жалби са и такива, в които има неразбиране на правото на защита на личните данни от физически лица.
„Те, например, не желаят да заплатят разходите, направени за определена услуга – комунална или свързана с телефонията. И това, че са успели да се крият години наред да не плащат, считат, че като е изтекла погасителната давност, администраторът – т.е. фирмата, няма право повече да им обработва личните данни. Но ние не се произнасяме за давност, а дали администраторът има право да им обработва данните, а той има, защото има интерес да възстанови тези средства, които е изразходил, за да им предостави услугата“, обясни Караджов и припомни, че за изтекла давност трябва да се произнесе съд, а не административен орган.
Той посъветва администраторите внимателно да прочетат общия регламент на GDPR, защото той защитава и бизнеса. Шефът на КЗЛД даде пример с физическо лице, което подава искания до администратора, въпреки че вече му е отговорено. Тогава администраторът може да въведе такса за обслужване на този клиент или да му откаже, като подчертае, че вече е отговорил.
Според Караджов у администраторите има неоснователен страх от GDPR, тъй като регламентът не се чете в детайли, а се разчита на консултанти. „За съжаление в България липсват достатъчно добре подготвени консултанти. Да, има такива, но не всички разполагат с необходимата компетентност, за да дадат съвет“, каза шефът на комисията. По думите му, има и такива, които съветват граждани да си спестяват плащането на режийни под претекст, че се използват личните им данни
7
Коментирайте
Дай на простака власт и му гледай сеира.
Сбъдва се прогнозата за мотивирани финансово граждани, които да тормозят фирмите с всякакви жалби.
Това все още е шкартото, истинския бизнес с жалбите и изнудванията предстои напролет.
Караджов е нелеп с тази разяснителна кампания, не тя, а страхът и престараването водят до скок на жалбите.
На какво основание комисията глобява, че и чак за съд говори, при положение, че не са приети промените в българския закон? GDPR не може да се прилага пряко по този начин, защото не е закон или правилник
Много си прост. Заради такива като теб държавата копае на едно място. Регламента се прилага пряко. Без са е нужен закон, глупак такъв.
Явно у нас още не сме подготвени за GDPR. Нито администраторите са квалифицирани, нито хората са наясно кога могат да се възпилзват от правата си.