СЮБ с остро обръщение към властта: Юристите в Народното събрание вече са 38, но явно пак не са достатъчно
Остро критично писмо за опита за продължаване на традицията „законът да се чете отзад напред“ изпрати Съюзът на юристите в България (СЮБ) до председателя на Народното събрание Никола Минчев, премиера Кирил Петков и шефа на правната комисия Милен Матеев.
Повод за него са измененията в десетки закони чрез заключителните разпоредби на Закона за бюджета за 2022 г. Както „Лекс“ писа, с тях от правния мир се премахва фигурата на съдията по вписванията, създава се Държавна агенция по вписванията и процесуалното представителство на държавата по дела се възлага на министъра на правосъдието. Начинът, по който бяха внесени тези предложения – чрез заключителни разпоредби на бюджета, предизвика остра реакция в правната общност. Така в петък на извънредно заседание на правната комисия за бюджета представители на всички партии в управляващата коалиция обявиха, че те ще бъдат „извадени“ от него и внесени като самостоятелни законопроекти (повече виж тук).
В писмото си до Никола Минчев, Кирил Петков и Милен Матеев председателят на СЮБ Владислав Славов припомня, че преди година най-старата организация на юристите у нас призова в следващия парламент да влязат повече правници, за да се прекратят недопустимите практики, наложени от предишното управление, закони да се променят чрез ПЗР на други, въпреки че нямат никаква връзка (повече за това становище на СЮБ виж тук).
„В края на мандата на 44-то Народно събрание – парламент с най-ниско обществено доверие (7.6% след промените от 1989 г.) Съюзът на юристите в България след кратък анализ на дейността на НС призова всички политически партии и коалиции в кандидатските си листи за народни представители за следващите избори да включат по-голям брой юристи и то с реален юридически стаж, а не юристи по диплома. Вероятно, обръщението ни донякъде е дало ефект, защото от 27 тогава сега юристите са 38, но пак не са достатъчно!“, пише сега Славов.
И припомня: „Един от важните критични моменти в обръщението ни бе, че 44-то НС не само не прекрати, но продължи и разшири отричаната практика да се променят закони с преходни и заключителни разпоредби. Тази опасна и противоконституционна тенденция в законотворчеството наложи „принципа“ законът да се чете отзад напред!“.
Сега от името на СЮБ Славов заявява, че „ще бъде лошо начало законодателната дейност на 47-то НС да продължи с тази практика, опит за което вече наблюдаваме в Преходните и заключителни разпоредби на внесения в НС законопроект за Закон за бюджета на Р България за 2022 г.“. Той изтъква, че подобен подход нарушава драстично принципите на законодателния процес.
„Не е ясно защо тихомълком и непрозрачно с тази противоконституционна законодателна схема се закриват Агенция по геодезия, картография и кадастър, Агенция по вписванията и Главна дирекция „ГРАО“
Държим да отбележим, че в Решение №1/2020 г. на Конституционния съд на Р България е посочено, че за да бъдат конституционосъобразни, приеманите от НС актове, трябва да съответстват както на Конституцията на Р България, така и на останалите действащи закони, защото другото би противоречало пряко на чл. 4, ал. 1, изр. 2 от Конституцията“, пише Съюзът на юристите.
В писмото си до председателя на НС, премиера и шефа на правната комисия организацията сочи, че особен проблем е и че тези промени се правят в закон с едногодишно действие.
„Конституционният съд в свое Решение по конституционно дело 13/1995 посочва, че „ежегодните бюджетни закони са закони във формален смисъл само защото под наименованието „ЗАКОН“ те са гласувани от НС. В основното, същинското си съдържание те не съдържат правни норми. В разходната си част те съдържат разпоредби, с които се овластяват държавните органи да извършват необходимите им разходи на държавни парични средства до определен размер.“ Затова с чл.81 от Закона за публичните финанси Министерският съвет е ограничен със законопроекта за държавния бюджет да предлага изменения и допълнения на други закони, когато не са свързани със съставянето, изпълнението и отчитането на консолидираната фискална програма“, изтъква СЮБ.
Съюзът на юристите заявява, че има още много аргументи срещу цялостната промяна, но счита, че изложените сега са достатъчни, Министерският съвет да реши да изтегли част от заключителните разпоредби на Закона за бюджета.
Няколко часа по-късно Гражданският съвет към Висшия съдебен съвет подкрепи Съюза на юристите и съобщи, че ще сезира самия ВСС да излезе с позиция срещу практиката закони да се променят чрез заключителните разпоредби на други закони. Освен това Гражданския съвет подкрепи и позицията на съдиите по вписванията срещу премахването им (повече за позицията на съдиите по вписванията виж тук).
64
Коментирайте
Да се критикува предишната власт , която управляваше 10 години, за същите нередни действия, с подобна декларация,, и то при положение,че подобни промени в закони ,чрез ПЗР на друг закон, в т.ч. и закона за бюджета, без обществено обсъждане(тоест в нарушение на чл 26 от ЗНА) бяха рецидивиращи си беше опасно, та е разбираемо,че тогава немалко лица мълчаха като комунисти на разпит. Да напомня,че предишната власт директно пращаше милицията срещу недоволните(битите пред колоните пред НДК, и отказът на НСО да предостави записите от камерите дори в съдебно заседание, по искане на адвокатите на пребитите младежи), а прокуратурата пращаше на съд… Покажи целия коментар »
На ред ли Ви плащат не ми е ясно ?
А когато предишните управляващи правиха подобни изпълнения СЮБ излезе ли с декларация? Или за герберастията е позволено да изменят закон,чрез ПЗР на друг закон-вклч и чрез ЗДБ, ама за сегашните-не може?
Може ли да посочите текста на декларацията, с която се възмущавате , когато същото беше вършено от предишните?
Какво сегашните управляващи правят, и да не е правено от предишните от ГЕРБ, досежно законодателната техника?
Браво, няма що, чудесен аргумент. Понеже ГЕРБ правеха така (което е вярно), сега и тези да действат като ГЕРБ е позволено! Е, каква е разликата тогава и за какво висяхме по плащадите година и кусур? Нали искахме промяна, гласувахме за промяна с поредната надежда, че тези не са като ония! Имат време да покажат, че са способни и правят смислени и полезни неща за хората, като признаят грешките си и продължат напред с разум и вдъхновение, заради което всъщност ги избрахме.
Кой казва,че има разлика в действията? Сегашните правят същото като предишните-и не само с промените в закона чрез ПЗР, и без обществено обсъждане. Или сегашните почнаха да назначават в бордове-в нарушение на закона(пример: новия борд на държавния хазартен оператор е назначен без конкурс, апропо, като и предишния борд, а конкурс е задължителен на основание,че ДХО е публично предприятие по смисъла на ЗПП-където е предвиден задължителен конкурс за бордове на ДПП). Или пък ,че и предишните, и сегашните награждаваха с договори за външни услуги близки хора(пример за сегашните, изнесен вчера в медиите: много приятен договор за правни услуги с адвокат-близък до… Покажи целия коментар »
Това ли е промяната? Да се действа по същият начин със закононарушения .
Проблемът е в самите хора. Публична тайна са моралните качества на повечето колеги. България е една комплексарска държава със селски манталитет. Не дойде ли вожд, който да мисли за всички туземци никога няма да се оправим. Даже и Господ да слезе пак ще стане няква врътка, мушенгия кат вика Боко и те това е. Абсурдистан.
не броят на юристите е е важен, а качеството и моралът им
Браво на СЮБ! Да видим дали ще можем да кажем браво и на правителството и на законодателите или като старите тикви ще го карат без да им дреме от критики от професионалните общности.
И къде е е декларацията на възмущение от СЮБ, при положение, че ГЕРБ правиха същите изпълнения? Дайте ми линк с подобна декларация, когато предишната власт не правише нещо различно.
Има ли изобщо подобна декларация, когато почти с всеки закон за държавния бюджет се изменяха плеяда от закони от предишната власт?
Да говорим с факти – над 20 закона залежават, а изслушването на министри вече взе да дотяга дори на коалиционните партньори. Мудна законодателна инициатива и предимно изслушвания на министри от правителството бележат първите два месеца от старта на 47-ото народно събрание. За малко над 60 дни депутатите имаха само 26 работни, а в тях единственото по-важно, което свършиха, бе да приемат мораториум върху цените на тока и водата и да опитат да оправят гафа с пенсиите от 46-ия парламент, след който над 1 млн. пенсионери получиха по-малко пари от тези през декември.
Да, това е голям майтап. Понеже няма никаква законодателна дейност по същество, непрекъсното се изслушват министри, които пък си лъжат на едро от трибуната на НС. Шефът на парламента от “Продължаваме промяната” Никола Минчев защити постоянното викане на министри в парламента с мотива, че това е “много важна част от парламентарната дейност”. Премълча, че май е и единствената парламентарна дейност за 2 месеца.
Успех на промяната, която обаче да е към по-добро. Трябва обаче да си напряват изводите след това обръщение на СЮБ.
Не ми слагайте минуси, а дайте РАБОТЕЩО РЕШЕНИЕ- така, както аз давам РАБОТЕЩИ РЕШЕНИЯ в качеството си на адвокат. Най-долните хора в българското общество са политиците- най- презряната каста от населението. И да- БЯСНА съм на тази каста, не мога да ги дишам, а ако един от тях ми е насреща в момента, ще го разнищя…
За съжаление този сайт бъка от тролове, които мислят за всичко друго, но не и за работещи решения.
Истината рано или късно ще излезе наяве.
Вярно е за съжаление това. Борисов им е някакъв идол и всичките им писания са насочени към уязвяване или критика на новите управляващи или критици на старите управляващи, дори да нямат връзка с темата на съответната статия.
Абе ти си за мерки по закона за здравето. Спешно.
Ами нали синът на този господин е в народното събрание и е в правна комисия. Що не му ги каже тези работи вечер като си пият ракията.
Щото не му е син. Синът на Владислав Славов се казва Петър Славов. Тук просто има съвпадение на имена.
“Умните“ ви управляващи да ми отговорят на един въпрос- на каква сума възлиза минималния осигурителен доход за 2022 г., за да си подам Декларация Обр.6 и Обр.1. Майму8ни, няма всеки месец да подавам една и съща декларация чрез ПИК, само защото вие- НЕГОДНИТЕ ЗА НИЩО ПОЛИТИЦИ, не сте приели ЗДБ за 2022 г. и не сте определили размера на МОД от 01.01.2022 г. , а сте посочили такъв с начална дата 01.04.2022 г. Ха да видим сега как системата на НАП ще ми приеме едната декларация без другата…Телефонния номер на НАП е обсаден от колеги- адвокати в качеството им на… Покажи целия коментар »
До адвокат от САК-подаваш официално запитване-писмено с вх н до НАП-гр София на ул Аксаков. Хората отговарят(според закона за НАП НАП предоставя безплатна консултация и становище по данъчни и осигурителни въпроси). Ще имаш официален и подписан аргументиран отговор, с вх номер, та друг ще носи отговорност какво се прави. Нещо повече-ако действията ти са съобразно становище на НАП-по официален отговор, и това становище се окаже в бъдеще погрешно, отговорността е на НАП
Да си опичат акъла новите, за да не станат за посмешище и да свършат като старите!
Ужасно смешно и дори жалко е като се видя сега, че действията на „новите, интелигентните, младите, образованите“са същите като на предишните, да се опитвате да ги оправдавате с „Ама помните ли Караянчеваи и т.н.?“ ДА, помним. И затова не виждаме обещаната разлика.
Не си ли давате сметка, че само като се опитвате да оправдавате новите, сравнявайте ги с доказано провалени и порочни практики на бившата власт, всъщност сами си признавате, че база за болезнено очевисно сравнение ИМА.
Опитваш се да представиш разумни аргументи на едни невидими платени тролове, които просто не работят с аргументи…
Дано не се стига до законодателните безумия на предишните управници, с които ни тормозеха години наред
“…„Не е ясно защо тихомълком и непрозрачно с тази противоконституционна законодателна схема се закриват Агенция по геодезия, картография и кадастър, Агенция по вписванията и Главна дирекция „ГРАО“…“ Ясно е, как да не е ясно- една група бивши бипатриди са получили едни пари в миналото, които / вероятно/ сега са изискуеми и поради тази причина въпросните лица са поели правният “ ангажимент“ да сринат българската държавност изведнъж, изцяло и така, че никога повече тя да не може да бъде възстановена. Българската държавност се разгражда от “законодателната“ власт с такива темпове, които са по-бързи от момента на възстановяването на Третата българска държава.
Правно допустимо е със заключителни разпоредби на закона се изменя и допълва друг закон, тъй като изменения и допълнения закон и нормативни акта с който се извършва изменението и допълнението същите са равни по степен в юридическата иерархия.
Я пак си прегледай опорките. Кодекса и закона равни ли са в нормативната йерархия. Не ми отговаряй, моля те:)
Председателят и зам.-председателят на НС – Никола Минчев и Мирослав Иванов, са уж юристи от СУ! Точно за месец и половина се оказаха като предишните и раздуха до крайност предишните им порочни практики. Маските им паднаха – ПП се оказа огледален образ на предишната власт.
Как пък давате такива оценки на база какво са свършили само за месец и половина? ГЕРБ и партньорите им от ДПС години наред се подиграваха с правото у нас и затова има безброй доказателства, така че нека дадем малко време на ПП и да се надяваме, че няма да повтарят безобразията на предшествениците си.
Критериите са по-високи. Не може двамата авери да претендират за интелект, знания и да имат самочувствие да заемат такива постове на толкова малка възраст, а ние да им прощаваме грешките. Предполага се, че са доста над категорията на Цвета Караянчева. А 89 параграфа не са нито случайност, нито техническа грешка. Взеха младежи без опит, които се кефят на позиции и на кинти, за да пътуват по света ала Ленчето – граждани на света, които един ден работа в българската действителност не са имали. Отношението им е ако не наивно, то повърхностно.
Как точно можеш да защитиш изялвение „дайте да изчакаме 10 години да се погравят с нас, защото досега го правихме“?! Нали за това се ПРОМЕНЯМЕ?!
Все пак има доста и разлики между тях – единият е практикуващ адвокат в най-голямата кантора в страната, който също така е натоварен с председателстването на парламента, което никак не е правна дейност. Другият е нотариус от община с население от 7 хил. души, който пък е натоварен да дава правно становище по всички законопроекти. Някак си ми се струва, че на новите властвуващи никак не им се иска компетентни юристи да се занимават с юридическа работа.
Новия председател на НС изглежда далеч по-интелигентен, способен и чист от някои прости кърджалийски п.тки, тесни специалисти в поцинкованото право
И какво като „изглежда“? Това да не е конкурс мис свят? Действията му по нищо не се различават от тези на предишните.
Ама то имало такъв съюз ли бре..???
И ти май си ЙОрист….
Изключително порочна практика е да се променят закони с преходни и заключителни разпоредби.
Най вече се нарушават драстично принципите на законодателния процес.
Защо не се забрани тогава?
Напълно разумно ми се вижда това предложение.
Дано новите управляващи си вземат бележка от експертите! А не като предишните тиквеници през едното ухо да влиза, през другото да излиза и да си правят промени чрез ПЗР.
Естествено, че трябва да се включат по-голям брой юристи и то с реален юридически стаж.
Искате да кажете с богат професионален опит. 3Cnz в офиси бол.
Юристи*
Е не, че не съм съгласен с критиките на СЮБ, ама един от синовете на председателя на съюца Вл. Славов, а именно Атанас Славов е настоящ депутат, та и член на Правната комисия в парламента. Така, че да му беше издърпал ушите вкъщи, а не писма да се пишат.
Нямат роднинска връзка!
Атанас Владиславов Славов и Петър Владиславов Славов са братя, а баща им със сигурност се казва Владислав Славов, а не Гошо или Пешо.
Как си представяш голямо име и безспорен авторитет като Владислав Славов да има нещо общо със старозагорския селтак. БРаво на Сюб, че са ги изобличили толкова добре новите
В столицата има най – богат избор на селтаци ! Конструктивните и градивните , ако може без квалификации !
Адв. Петър Славов, бивш депутат от Реформаторския блок, е син на Владислав Славов.
Ама много е важно и какви са тия юристи и правици. Защото познавам една, която не може нищо да свърши, дори не може да си сейвне информацията на Уърд, но е нахална, взема повече пари от всички във фирмата и си иска още увеличения, та така. Ако я направят депутатка ще цъфне и върже. И ние покрай нея…
И 240 депутата да са само юристи – пак ще е все тая.
Качество, а не количество трябва, колега. От юристи а дипломи, ала Христо Иванов, полза нула.
Таз синекурна организация се събуди и тя.
Самоцелното вкарване на повече юристи не е гаранция, че ще се разрешат проблемите. По същия начин вкарването на повече земеделци в Палрамента няма да ни направи земеделски рай, който да храни цяла Европа.
Ами да видим какво ще стане и дали няма да си подобрят политиката.
Правят недопустими грешки, а уж нямаше да е, както беше преди.
Просто не се учат от грешките си и това е!
Аз все пак мисля, че не правят нищо с лошо новите управляващи, но явно бързат за да покажат някакво развитие на страната под тяхно управление. Съветвам ги да не бързат излишно – народ, като нашия, който е масово неграмотен, няма как да го накраш да те харесва. Затова си работете спокойно и най-вече за децата на България, не за чичките и лелките от 40 нагоре.
Не ми се влиз в общия тон на „масово негодувание“ към Харвардските братя, но в случая СЮБ са прави.
Има логика
Зависи за какво трябва да са достатъчно. Ако е за задкулисните неща и за нещата, които под някаква форма не ви вършат работа, то са малко, да.
Е не те и 100 да са пак няа да са достатъчно
Предишните тиквеници не се вслушваха в гласа на експертите. Дано тези се вслушат.