На първо четене
След втори ден на скандали и хаос Ива Митева обяви, че промените в ЗНСО са приети
Из правилника за дейността на НС
Чл. 46. (1) Председателят открива заседанието, ако присъстват повече от половината от народните представители.
(2) Проверка на кворум се извършва чрез компютризираната система за гласуване преди откриване на заседанието.
(3) Председателят, във връзка с предстоящо гласуване, може да извърши по своя инициатива или само веднъж в едно заседание по искане на парламентарна група проверка на кворума чрез компютризираната система за гласуване, чрез поименно прочитане имената на народните представители или чрез преброяване на народните представители от секретарите на Народното събрание.
(4) Когато при проверката по ал. 3 се установи, че в пленарната зала няма необходимия кворум, председателят на Народното събрание може да продължи заседанието, да го прекрати или да го прекъсне за определено време, за да се събере необходимият кворум. В случаите на продължаване на заседанието при липса на кворум в пленарната зала може да се провеждат само парламентарен контрол и обсъждания, но не може да се провеждат гласувания и да се приемат актове. В случаите на прекъсване председателят може да възобнови заседанието, но не по-късно от един час, в рамките на работното време, ако при новата проверка е налице необходимият кворум.
Чл. 62. (1) Преди гласуването председателят приканва народните представители да заемат местата си. Времето за гласуване по чл. 60, ал. 2, т. 1 е до 1 минута, но не по-малко от 30 секунди.
(2) От обявяването на гласуването до завършването му не се допускат изказвания и процедурни въпроси.
Чл. 65. (1) Резултатът от гласуването се обявява от председателя веднага, включително резултатът от гласуването по парламентарни групи.
(2) Когато процедурата по гласуването или резултатът от него бъдат оспорени веднага след приключването му, председателят разпорежда то да бъде повторено. Резултатът от повторното гласуване е окончателен.
(3) При гласуване чрез компютризираната система разпечатки от резултата по време на заседанието се предоставят по искане на ръководството на парламентарна група.
След втори ден на хаос, два председателски съвета, спорове и скандали по проектите за изменения на Закона за Националната служба за охрана (НСО), председателят на парламента Ива Митева най-накрая обяви, че има валидно гласуване на проекта на „Има такъв народ“.
Така от двата проекта – на ИТН и на „Изправи се, БГ! Ние идваме“ (ИБГНИ), за приет на първо четене се смята само този на партията на Слави Трифонов (какво предвижда той виж тук).
Целият проблем произтече от объркване на пленарното заседание вчера, на което се обсъждаха промените в проектите на първо четене.
След дебатите най-напред на гласуване беше подложен проектът на ИБГНИ. От регистрирани 140 депутати, 98 го подкрепиха, а по един бяха „против“ и „въздържали се“.
Председателстващият заседанието Росица Кирова (ГЕРБ) обяви, че проектът не е приет, което създаде напрежение в залата, спорове и викове.
В целия този хаос Кирова подложи на гласуване втория проект на ИТН, но депутати поискаха поименна проверка на кворума. Кирова обаче обяви гласуването за приключило и после, че и вторият не е приет. Това още повече нагнети напрежението и народни представители поискаха прегласуване и поименна проверка на кворума. Тя бе направена и се установи, че такъв има – 125 депутати бяха в залата.
Последва второ гласуване на проекта на ИТН и 101 го подкрепиха, а един се „въздържа“. Росица Кирова отново обяви, че проектът не е приет на първо четене и закри заседанието.
Днешното обаче започна отново със спор дали трябва пак да се гласуват двата законопроекта. Предложението за това беше на Ива Митева, която откри нарушения на правилника за дейността на Народното събрание.
„При първото гласуване на проекта на ИБГНИ има нарушение на правилника – по-малко от 30 секунди е било гласуването, не е обявен резултат, после се установява липса на кворум, заседанието не е прекратено, нито е поискана проверка на кворума от председателя на НС, т.е. всички гласувания са нищожни“, обяви Митева в началото на заседанието.
Десислава Атанасова (ГЕРБ) обаче възрази и заяви, че двата проекта не са били приети дори и при прегласуването. По думите ѝ няма никакви основания промените отново да влязат в дневния ред и обвини Митева, че се опитва да пренапише правилника.
Същото виждане изрази и Хамид Хамид (ДПС) и заяви: „Ако приложим вашите аргументи, то дебатът ще се окаже нищожен и незаконен“. Той предложи обсъждането и гласуването на законопроектите да се проведат следващата сряда.
„Няма да го направя. При обсъжданията на закони кворум не се изисква. Това е поправка на конституцията от 2005 г.“, отговори му Ива Митева. И добави, че няма валидно решение, защото когато няма кворум, няма как да продължат гласуванията и заседанието трябва да бъде прекъснато. Тя посочи, че са нарушени три разпоредби на правилника – чл. 46, чл. 62 и чл. 65 от него (виж карето).
Росица Кирова (ГЕРБ) на свой ред обясни, че познава практиката, знае как Митева тълкува закона и заради това вчера е прекратила заседанието. „Ако това е грях, сигурно съм сгрешила. Но смятам, че е грях да искате да се гласува до дупка, докато получите резултат, който сте си наумили, при условие че нямате необходимото мнозинство“, каза Кирова.
Мая Манолова (ИБГНИ) се обърна към ГЕРБ с думите, че вчера всички са видели неадекватното поведение на зам.-председателя на НС Росица Кирова. „Ясно е, че ще направите всичко възможно законът за привилегиите на лицата, заемащи високи държавни длъжности, да не се приеме. Ще пазите до дупка привилегиите и на депутатите, и на министрите, и на прокурорите“, каза Манолова и поиска дебатът да се прекрати и да се премине към гласуване.
Колежката ѝ Татяна Дончева обаче застъпи друга теза. „Става дума за един процедурен въпрос, а не за всички, които бяха изброени, защото такива подробности могат да се намерят във всеки стенографски протокол по всеки малко нервен закон. Какво значи присъстващи и какви значи гласуващи. Имаше ли в залата повече от 121 депутати, гласуваха ли повече от 121 депутати, какво маркира проверката на кворума преди гласуването на проекта на ИТН и какво маркира предишното гласуване на проекта на ИБГНИ, където не беше извършена проверка на кворума. През това време в залата влизаха и излизаха хора. Много е хубаво като вземете решение да проваляте кворума, да го вземете докрай, а не няколко тарикати, борейки се за 50 лева, да влизат вътре“, обърна се Дончева към ГЕРБ.
И продължи: „Принципният въпрос е приемаме ли, че има кворум, когато в залата има хора, независимо че не участват в гласуването, но в самото гласуване очевидно има по-малко от 120 души и това беше и по отношение на проекта на ИБГНИ, това беше и проблемът и с проекта на ИТН. В това нещо няма никаква нарушена процедура, има само едно нещо – или прилагате правилника така, както се разбрахме в 45-ото и 46-ото НС, че, за да се възстанови парламентаризмът – за закона, който и да е закон, ще се гласува от поне 121 души, а няма да приемаме закони с 61 гласа. По процедурните въпроси по удължаване на заседанието, по дневния ред и по вкарване на точки – може да има и друго. Но да тълкуваме правилника и с опашката – „освен ако в Конституцията не е предвидено и друго“. Ако ще караме така, ако няма да възстановяваме парламентаризма, тогава ще си караме както е прието преди – т.е. 61 гласа и ще натаманим и електронната система“.
Дончева се обърна към залата с думите, че сега има два изхода – единият е председателят на НС Ива Митева да подпише вчерашното решение на НС така, както намери за добре и ѝ диктува професионалното съзнание. „Ако считате, че са приети законопроектите, защото в залата, според електронната система, са присъствали 140 и съответно 125 депутати, приемете, че има кворум, приемете, че са приети на първо четене и ги подпишете вие на вашата съвест. Няма нужда да извивате ръцете на цялата зала да гласува за десети път, защото не изпадаме в по-добра ситуация“, каза още Дончева.
После се спря конкретно на предложението и в двата проекта, а именно да се свали личната охрана на главния прокурор, наличието на която в момента беше определена като привилегия от някои депутати.
„Аз пък приемам, че главният прокурор няма да се казва Иван Гешев, няма да бъде пожизнено и до края на света само Иван Гешев. Ако трябва да отстраним Иван Гешев, ще го отстраним, но няма да оставим главния прокурор на държавата без охрана, щото някой е тръгнал нанякъде и той не знае накъде. Предлагам да подпишете законопроектите като приети, а не да въртите процедурата все едно да въртите един футболен мач“, заключи Дончева.
„Отървете председателката на НС и направете Татяна Дончева председател, тя е спокойна и има дълъг опит в парламентаризма“, това предложение направи Маноил Манев (ГЕРБ) веднага след изказването на Дончева.
Той попита толкова ли е важен законопроектът на ИТН, „за да раздадете лични наказания на някого“. Нищо по-важно няма, за да раздавате истерии, това го правите умишлено, каза още Манов.
Тъй като споровете основно се водеха между ГЕРБ, от една страна, и ИТН и ИБГНИ, от друга, в един момент депутатите призоваха „Демократична България“ да си каже мнението за случилото се вчера. Атанас Славов заяви, че становището на партията е, че има валидно гласуване на проекта на ИТН и той е приет на първо четене. „Единственото валидно решение е този законопроект да върви за второ четене. Всичко останало ще ни вкара в по-сериозни не само парламентарни, но и конституционни проблеми„, каза Славов.
Страстите в залата се разгорещиха още, когато думата взе Тошко Йорданов (ИТН), който вчера нарече партия ГЕРБ отвратителна, а днес – мафиотска.
Десислава Атанасова призова председателя на парламента да му наложи наказание. „Същият тоя Тошко, на когото му липсват елементарни познания не само за правилника, но и по култура, вчера ни нарече отвратителна, а днес мафиотска партия. Зад нас стоят над 600 000 избиратели. Искате ли да ви посрещнат на улицата така, както ви посрещнаха като взехте мандата и ви пазиха с полиция“, обърна се Атанасова към Йорданов.
За да намали напрежението, Ива Митева обяви почивка и свика председателски съвет, след който вече в зала обяви, че вчера, преди гласуването на проекта на ИТН, е била направена проверка на кворума, установено е било наличието на кворум от 125 депутати, веднага след това е имало гласуване и 101 народни представители са подкрепили проекта. В резултат на това обяви, че проектът за промени на Закона на НСО на „Има такъв народ“ е приет на първо четене в какъвто смисъл е и конституционната практика.
Конституционният съд неколкократно се е произнесял, че броят на присъстващите, а не на гласувалите народни представители е релевантен за преценка дали са спазени изискванията на чл. 81, ал. 1 от Конституцията. Разпоредбата предвижда, че Народното събрание открива заседанията си и приема своите актове, когато присъстват повече от половината народни представители. Едно от решенията в този смисъл, което може да е бъде посочено, е по дело №16 от 1995 г. (с него му можете да се запознаете тук).
18
Коментирайте
Вече стават смешни просто.
Тошко Йорданов така и не се научи да си мери думите. Поведението му е меко казано нелепо.
Дончева само как уязви няколкото тарикати, борейки се за 50 лева.
В последно време много харесвам изказванията й.
Особено за партията на Слави.
Естествено, че трябва да се гласува до дупка. А не само да се отлагат нещата.
Решението на Митева, както става ясно и от цитираната практика на КС, е единственото вярно. Точка по въпроса.
Тя и Татяна Дончева са най-ерудираните юристи в този парламент. Нищо общо с калинките на ГЕРБ и ДПС.
За Митева не знам, но да наречеш Дончева ерудиран юрист е смешноa6R
Естествено, че ГЕРБ ще обвинят Митева, че се опитва да пренапише правилника.
Разбира се. Те нали си пазят Гешев.
Росица Кирова дали не се обърка нещо?
Така й изнася просто.
Въобще не ме учудва това поредно объркване на пленарното заседание.
Да се смее ли, да плаче ли човек! Хем са голям цирк, хем нищо не могат да свършат като хората.
Чудовищна некомпетентност! Митева си смени мнението 10 пъти. По-жалка картинkа в НС не е имало от години.
Най-жалката и престъпна дори картинка беше практиката от последните години на ГЕРБ и ДПС да вкарват между първо и второ четене промени в ПЗР на съвсем други закони, без каквъвто и да е бил публичен дебат, разбира се. Това в случая е грешка, която продлежи на поправка, а предходното беше напълно умишлена престъпна практика.
И в крайна сметка на кого ще свалят охраната така и не разбрахме? Доган ще продължава ли да ползва държавни гавази на народна издръжка?