В Министерството на правосъдието обсъждат промени в закона
Колекторите да звънят само от 8 до 20 ч. в работен ден
Цесия на вземане срещу потребител - само след неговото предварително писмено съгласие с индивидуално уговорена клауза
Ограниченията за колекторите
Чл. 148е. (1) Несъдебното събиране на вземания срещу потребители се извършва единствено чрез отправяне на покани за изпълнение и предложения за начини на погасяване на вземането.
(2) При несъдебно събиране на вземания кредиторът осъществява контакти единствено лично с потребителя или с изрично упълномощено от него лице, като не може да използва заплахи, обиди или каквато и да било форма на принуда.
(3) Комуникацията с потребителя се извършва добросъвестно, като се зачита честта, достойнството и правото на личен живот на потребителя.
(4) Контактите с потребителя се осъществяват по телефон, електронна поща, с пощенски пратки и с други допустими форми за комуникация, при спазване на следните ограничения:
- контактите по телефон се осъществяват в работни дни – в периода от 8,00 ч. до 20,00 ч., а в неработни дни по изрично съгласие на потребителя или по изключение в периода от 10,00 до 14,00 ч. и от 16,00 до 18,00 ч., като обажданията не могат да бъдат в интервал по-кратък от два работни дни;
- не се допускат контакти на работното място на потребителя, осъществени по начин, позволяващ да станат известни на трети лица;
- не се допуска поставянето на уведомления за вземането срещу потребителя на обществени места;
- не се допуска разкриването на информация относно задълженията на потребителя пред трети лица, освен с негово изрично съгласие.
(5) Срещите с потребителя се провеждат в помещенията, в които кредиторът осъществява дейността си, в рамките на работното време.
Колекторите да могат да търсят длъжника само в работни дни от 8 ч. до 20 ч. и не при работодателя му, да не разгласяват информация за задълженията му и да не използват заплахи, обиди или принуда. Вземанията срещу потребител да се прехвърлят само след негово изрично писмено съгласие, дадено предварително чрез индивидуално уговорена клауза в договора. Това са част от идеите на работната група в Министерството на правосъдието, която трябва да предложи правна рамка на дейността на т. нар. колекторски дружества, на кредитодателите, осъществяващи дейност извън регулациите на БНБ и на дружествата за предоставяне на бързи кредити (пълния текст на законопроекта, обсъден от работната група, можете да видите тук).
Предлагат се промени в шест закона – за защита на потребителите (ЗЗП), за кредитите за недвижими имоти на потребители, за кредитните институции, за ограничаване на плащанията в брой, за потребителския кредит, както и в Гражданския процесуален кодекс (ГПК).
Водещи са промените в ЗЗП. С тях първо се регламентира въпросът с цесиите на вземания срещу потребители. Идеята е изрично да се запише правило, че вземанията срещу потребител са непрехвърлими, освен ако потребителят е дал изрично писмено съгласие преди прехвърлянето чрез индивидуално уговорена клауза в договора.
Уведомяването за прехвърлянето ще се извършва само от предишния кредитор в 14-дневен срок. Поставят се серия от изисквания каква информация трябва да се предостави на длъжника при цесия – на кого се прехвърля вземането, основанието и падежът му, общият размер на дължимата сума с посочване на главница, договорни лихви, наказателни лихви, неустойки и други вземания, както и периодите, за които са дължими. Освен това в уведомлението ще се посочва и общият размер на платената от потребителя сума от сключване на договора до датата на прехвърляне на вземането, като се посочва каква част от вземането е погасена с него, банкова сметка на новия кредитор и т.н.
„Уведомяването е валидно извършено, когато е направено на последния съобщен от потребителя адрес“, предвиждат измененията.
Всеки, който не е уведомил потребител, а е прехвърлил вземането си срещу него, е заплашен от глоба или имуществена санкция в размер от 500 до 1500 лв.
Колекторите, които притесняват длъжника и му звънят извън предвидените в закона часове например (какви са другите ограничения за тях виж в карето), пък може да бъдат глобени с 1000 до 5000 лв. А ако са еднолични търговци и юридически лица, ги заплашва имуществена санкция от 2000 до 10 000 лв.
В проекта се предвижда, че вземане срещу потребител не може да се прехвърля частично или на няколко кредитора. Т.е. ще се преустанови практиката да се цедират отделно главница, лихва и разноски на различни кредитори, всеки от които да претендира разноски.
Друга съществена промяна се прави с нов чл. 148ж. Той предвижда, че новият кредитор няма право да начислява такси, неустойки, санкции или лихви, които не са предвидени в договора с кредитора. Тази забрана е скрепена с глоба от 500 до 3000 лв., а за юридическите лица – имуществена санкция от 1000 лв. до 10 000 лв.
Заложена е и забрана вземане срещу потребител да се прехвърли на лице, което не е вписано в регистъра по чл. 3а от Закона за кредитните институции.
Тук обаче адвокат Валя Гигова посочи, че все пак трябва да се предвидят изключения, които налага животът. „Налага се на близки хора на длъжника да се прехвърлят негови задължения – родители купуват вземания на децата си по потребителски кредит“, обясни тя. Омнудсманът Диана Ковачева посочи, че възможността за инцидентно прехвърляне е била премахната от законопроекта, за да се избегне противоречивата практика и заобикалянето на закона от колекторите.
„Инцидентно прехвърляне е това, което не се извършва по занятие. И не мисля, че този текст ще служи като средство за заобикаляне на закона“, заяви Гигова. „Често има случаи, в които се прехвърлят вземания на близки на длъжника. Да изключим априори такива цесии не ми се струва логично. Животът е шарен“, подкрепи я зам.-председателят на Камарата на ЧСИ Стоян Якимов.
В проекта се предлага въвеждането на недействителност на цесията, която не е извършена по новите правила – тя няма действие по отношение на потребителя и по отношение на третите лица.
Омбудсманът Диана Ковачева наблегна на това, че институцията подкрепя измененията, но най-важен ще е контролът, който ще упражнява Комисията за защита на потребителите.
От министерството на икономиката поставиха следния въпрос – ако един телеком предложи индивидуална клауза, с която гражданинът се съгласява на прехвърляне на вземането, какъв избор има потребителят? „На хартия текстът е чудено записан, в интерес на потребителя, но никога няма да бъде осъществен“, заяви представителят на министерството Алексиев.
„Ако иска да си осигури възможност за прехвърляне на вземането, трябва да си осигури съгласието на потребителя с индивидуално уговорена клауза. Ако го няма, ще трябва да си го събира лично и няма да може да го прехвърля“, заяви адвокат Гигова.
23
Коментирайте
Great post! Thanks for sharing. Please visit https://www.cydiadownload.info/ for Cydia Impactor latest version free download for IOS. This site is the best site for free download this tools’ latest version.
А ние, които плащаме чужди ипотечни заеми, за нас какво ще предприемат? От 10 години ми удържат 1/3 част от заплатата, взеха имота, но заемът все расте! Не съм прекъсвала нито месец плащанията, а скоро получих 2 писма, че не съм плащала(чуждия заем), което не е вярно, защото няма как да се скрия.
Ходих на море една година с тези колектори – адвокат съм и знам как да ги осъдя – опитаха се да прибягват от ъгъл зад ъгъл, но Клинт Истууд ги хвана на калъп – поантата беше една разчекната Виолета Герова (наскоро си спомних откъде я познавам – тя била стара – тоест контингент), виолетка орева празното и непосещавано пространство на съдебната сграда, но арията й беше без резултат. Писа – бриса – че и така го докарваше и на миризма – колекторите са най-смешното изобретение след – не знам какво – просто са смешни – щели нещо да направят, къде… Покажи целия коментар »
За мен е нелогично да се прехвърлят вземания на близки на длъжника.
На хартия наистина изглежда добре. А дано да ги проемат.
Браво, даже и парична глоба са предвидили.
Би било добре да ограничат колекторите. Какво ще ми звънят по всяко време на денонощието.
Ще ти звънят щом си длъжник. Мен защо никой не ме притеснява.
Щото още не са ти ИЗМИСЛИЛИ дълг, ама не си застрахован.
Пази Боже! При днешната Гешевтура всичко е възможно.
Евала на колекторското лоби при Дани-то Артекса.
Мисля,ч е е крайно време да бъдат забранени !
Трагедия са тия колекториоте. Истинска напаст!
Те трябва да се забранят тия фирми. Да си събират задължебнията фирмите! И да се знае кой от фирмата звъни, а не някой анонимник, който се представя за служител на кредитна фирма или топлофикация, но изобщо не е неин служител
Колко спекулации само имаше по този повод.
Като се обади такъв на баба ми и я заплашва за 150 лв кредит не платен и нали разбирате, че искам да ида и да му счупя главата
Държавата ще защити ли закъсалото си население, което взема пари не защото иска и му е кеф, а защото няма работа и после се подлага на тормоз от тия фирми и служителите им
Не е само до обажданията. Айде събота и неделя да не звънят също е добре. Но и тона им на разговор е ужасен. Заплашват и почти ругаят човека длъжник. Няма човешко отношение, а приемат всеки човек за богаташ, който отказва да си плати, но има и хора спробелми и без пари
Няма какво да говорим. Практиката да се водят ахмашки разговори от служители на тия фирми и да сед отправят заплахи от рода – Плати, зщаото иначе лошо.. е просто скандално!
Според мен тези трябва да бъдат малко озъптени. Познавам хора, на които наистина звънят и в 22 часа. Това не е сериозно
А може ли да няма колекторски фирми ?
Тия трябва да бъдат притиснати, защото са крайно нагли
Great post! Thank you so much for sharing. I found an amazing root Android Devices tool. Visit framarootdownload.com for the new free Android version of Framaroot apk 1.9.3.