Адвокати сигнализират:
Издаването на препис от акт на гише в Агенцията по вписванията излиза по-евтино от е-услугата
Новите електронни услуги на Агенцията по вписванията – издаване на заверен или незаверен препис от актове от Имотния регистър и на удостоверения за имот и за лице, предизвикаха серия от въпроси от адвокати.
От Електронната национална адвокатска платформа за сътрудничество са констатирали няколко проблема, като един от най-съществените е, че се стига до там, че подаването на заявление за издаване на незаверен препис от акт през интернет излиза по-скъпо, отколкото ако се отиде на гише и се плати на ПОС-терминал.
Причината за това е, че ако човек поиска преписи от няколко акта, системата не му дава да плати едновременно за всичките (виж пълния текст на писмото с илюстрация на отделните стъпки в регистъра тук). Това означава, че за всяко заявление, което иначе струва 2,50 лв., се добавят и още 0,80 лв.- такса са превод и така едно заявление по електронен път излиза на потребителя 3,30 лв.
„Дължимата такса, за да бъде извършен превод към Агенцията е 0,80 лева, макар това да не е упоменато никъде и потребителят да не е наясно с този допълнителен разход“, отбелязват първо адвокатите.
И обясняват: „В офисите на АВ всички потребители биват информирани, че извършените плащания на място чрез ПОС устройствата на „Токуда банк“ АД са без такса обслужване на клиенти. Излиза, че при посещение на място услугите може да се окажат по-евтини отколкото по електронен път. Този факт е притеснителен и поражда съмнения, тъй като в практиката извършването на услуги по електронен път е винаги по-евтино“.
От Електронната национална адвокатска платформа за сътрудничество поставят и друг проблем – плащанията за новите услуги на Агенцията по вписванията са ограничени единствено през системата на Epay. „Докато за заплащането на такса за извършване на справка чрез отдалечен достъп, например, е възможно то да се извърши по няколко начина – през така нар. „Лична сметка“, в която регистрираните лица депозират определена сума, която се разходва в зависимост от заявените услуги, системата на Epay, ПЕП на ДАЕУ“, посочват от организацията.
В сигнала си адвокатите съобщават и че когато иска да си плати за новите услуги, потребителят получава съобщение от Централна кооперативна банка. „В конкретната ситуация, потребителят няма никакви отношения с посочената банка, още по-малко е отправял нареждания към същата за извършване на превод. От съобщението става ясно, че това се случва през системата Epay. За избягване на всякакви съмнения, изрично посочваме, че плащанията чрез системата на Epay безспорно имат своето предимство и са един от най-често предпочитаните начини за плащане в интернет. Не става ясно, обаче, на какво основание се предоставя електронния адрес, на който посочената банка, макар и автоматизирано, да изпраща електронни съобщения. Не става ясно и по какъв начин се опосредява заплащането на електронните услуги към Агенция по вписванията, и защо ползвателите на системата са лишени от възможността, която ползваха години наред при справки от Икар – да заплащат дължимите такси към Агенцията по банков път“, пишат те.
В писмото си до Агенцията по вписванията адвокатите отбелязват, че предоставянето на тези услуги е било наложително, особено с оглед на епидемичната обстановка. И заявяват: „Водените от АВ електронни регистри безспорно са най-важните регистри, свързани основно с имуществени и търговски отношения между граждани, и юридически лица, и електронният достъп до тези регистри е безспорно огромна стъпка в развитието ни чрез информационните технологии“.
„Лекс“ също се обърна към Агенцията по вписванията за отговори по поставените въпроси и при получаването им ще ги публикува незабавно.
15
Коментирайте
А добрутро! А някакви герберасти ни убеждаваха, че ще е хем по-евтино, хем по-бързо. Само дето и КЕП пари струва.
Хората го измислиха и са на светлинни години пред нас. А ние само правим жалки опити.
Много зависи от разработчиците на софтуера.
Щом са ограничили плащанията единствено през Epay, системата им е толкова читава.
Явно имат договор с Централна кооперативна банка.
Това ли ни чака и с мечтаното електронно управление?
Накрая ще се окаже вярно, че сме малък, но много прост народ.
За сетен път се доказваме като такива.
Пълен абсурд! Нали електронните услуга са за това-по-бързо и по-евтино.
Гарантирано от герпп и буля ахладовица.
А, чували сме за техните гаранции. Само на думи.
Явно системата не е дообмислена.
Щом за преписи от няколко акта, системата не дава да се плати едновременно за всичките.
Излиза тъкмо обратното, че е много добре обмислена. Има един единствен начин за плащане и определена цена на услугата за заплащане. Всяко заявление се облага допълнително с въпросната цена, като е ограничена възможноста да се заплати с един превод (една такса), задължението по няколко заявления.
Тоест развитието ни чрез информационните технологии отново куца.