Експерти в съда: Общината е взела мерки срещу мръсния въздух, но няма резултат
Столичната община е предприела мерки срещу мръсния въздух в града, но до момента не са постигнати нужните резултати. Това е общото заключение на вещите лица, на които Софийският градски съд (СГС) възложи да изготвят комплексна експертиза за това дали мерките на общината са били адекватни през последните години.
Още преди 4 години граждани и неправителствени организации, обединени в „Група за чист въздух“, заведоха колективен иск в съда, като искат общината да бъде осъдена да преустанови замърсяването на въздуха в столицата и да се установи неефективната ѝ реакция в периода 2015 г. – 2017 г.
Разглеждането на делото обаче се проточи, тъй като трима съдии се отведоха и ход му беше даден едва през 2019 г. от съдия Албена Ботева. Последваха обаче проблеми с намирането на вещи лица, които да изготвят назначените експертизи, тъй като има и друга за вредите от мръсния въздух върху здравето на столичани. Заключение като експерт по делото е дал и пулмологът д-р Александър Симидчиев, който обаче днес не беше изслушан от съда.
Експертите Елена Арнаудова и Георги Гаджев обаче са изготвили заключение от 120 страници за мерките, които общината е взела за намаляване на замърсяването с фини прахови частици.
„Предприети са мерки, но е факт, че няма резултат“, каза Арнаудова и обясни, че резултати може да има след време. Според нея общината не може да бъде обвинена, че не е направила нищо за справяне на проблема, но може да са нужни и различни подходи.
И адвокатите на „Група за чист въздух“, и тези на общината имаха забележки към заключението на експертите, защото в него не били посочени ясни и категорични отговори на въпросите им, а освен това не ставали ясни всички източниците на информация, от които вещите лица са правили изводите си. Съдия Ботева пък каза, че е очаквала да види становище и за привременните мерки.
Още преди две години тя задължи общината да започне машинно миене на основните улици в София два пъти месечно от май до септември, а през останалата част от годината – веднъж месечно, както и да изготви план за изграждане на още велоалеи. Отделно тогава общината беше задължена да обявява среднонощните нива на фини прахови частици (ФПЧ 2,5 и ФПЧ 10) на сайта си, на определените табла и на спирките на градския транспорт и метрото.
Днес експертите обясниха, че са ползвали данни на общината, доклади на Сметната палата, Регионалната здравна инспекция и Изпълнителната агенция по околна среда. Изслушването на експертизата ще продължи на 19 юли, когато вещите лица ще трябва да представят и справки за източниците си. На един от поставените им днес въпроси те казаха, че не може да се очаква от тях да изготвят нова програма за подобряване на качеството на въздуха, защото тя е и много по-скъпа от една експертиза. Съдът се съгласи и дори увеличи възнагражденията им, като страните ще трябва да си поделят общата сума от над 4200 лева.
Несправянето с мръсния въздух може да коства и тежки санкции на България, след като в края на миналата година Европейската комисия заведе втори иск в Съда на Европейския съюз (СЕС). Тогава от ЕК посочиха, че са решили да заведат нов иск срещу България, след като страната не е изпълнила нищо от предвидените мерки след осъдителното решение на СЕС преди 4 години. България систематично и постоянно не е спазвала пределно допустимите стойности за суспендирани прахови частици (ПЧ10) и не е предприела подходящи мерки, така че периодите на превишаване да бъдат възможно най-кратки, заявиха тогава от комисията.
През 2017 г. България беше осъдена в Люксембург затова, че не е изпълнила задълженията си по законодателството на ЕС в областта на качеството на атмосферния въздух (Директива 2008/50/ЕО), но тогава санкции не бяха наложени, а държавата трябваше да плати само разноските по делото.
Днес пък от сдружението „За Земята“ подадоха жалба в Административния съд София-град срещу новата програма за качество на въздуха на София.
21
Коментирайте
Промишлените замърсители, фабрики които отделят в армосферният въздух промишлени количества токсични вещества и стотиците хиляди автомобили преминаващи през София, дневно, бълващи отровни газове, са основният замърсител на въздуха в столицата. Няма как миенето на улиците да подобри положението, след като основните източници на замърсяването са тези!
Мангалите в Орландовци, Овча купел и т.н. цяла зима горят гуми, найлон и дрехи втора употреба, които купуват за смешни пари направо с балите, какъв въздух? И безконтролното строителство като бонус. Лятото спират мангалските печки, ама строителството се засилва. Как да стане? А разни зелени грантаджии реват, че колите замърсяват, прибирайки в джобчето комисионки от продавачите на недоразуменията с електрически двигател. Които са супер евтини и надеждни.
Аз скоро не съм виждал да се мият улиците. Или, ако го правят, това е само в центъра.
Не вярвам на Фандъкова. Пълна нула е като кмет.
Аз и не знам може ли да се направи нещо спрямо този проблем. Защото едно време имало „Розата на София“, което са въздушните течения, които премахват мръсния въздух от София. Така се е строяло по време на соца, че да се запази това течение наречено „Розата на София“. Но сега с новите блокове, това е безвъзвратно загубено. И зимата, когато няма зелени дървета няма как да е друго яче въздуха.
Ти пък. Сега са отворили едни усти за пари. Виж, че ако може и от тротоарите ще вземат.
Другия път на изборите се сетете, че въздуха е мръсен, колкото този в Катманду. Сетете се, че децата ви го дишат и трябва да купувате скъпи пречиствали у дома. По 700 лв, парчето. Сетете се, че и детски градини и ясли няма. Не знам, не може всички да сме IT специалисти по 4000 лв заплата за да си позволим всички тези разходи за пречиствали, за частни градини…Че мама и тате с по 4000 лв заплата, като програмисти ще се справят, амаа не всички сме такива. Има и по-обикновенни хора.
Защо точно Катманду?
Не са постигнати НИКАКВИ резултати!
Така ще е с това презастрояване няма какво да очакваме друго да се случи. Много нови хора, големи блокове, които са и грозни, но и затварят циркулацията на въздух.
И много автомобили. Тя София вече стана България.
Автомобилите не са най-големия проблем. С тая беднотия много хора се топлят на дърва. А за орките няма какво да говорим.
Не разбирам защо просто не се приложат мерки от другите европейски столици и големи градове.
Не може просто да се вземе някакъв модел и да се пренесе. Трябва да се внедри спрямо средата. Ама трябва да се мисли. А те предимно мислят как да продават терени и да се правят блокове.
Защото на Фандъкова това не й е приоритет.
Който е бил в София или е от София е виждал новите автобуси. Обаче какво се прави за да се ограничи застрояването, да се ограничи влизането с коли в пъпа на София?
Аз съм виждал как докараха и после пуснаха и новите тролей. Но все пак…въздуха е мръсен и не става само с това. А зелените площи? Колко нови дървета са засадени. Ама такива, които да растат, а не да седят на фиданки идните 5 години и после да увехнат и да се извадят нови 6-7 цифрени суми за нови фиданки.
За мен се вижда, че са направени някакви неща, но резултата е повече от потресаващ. И понеже въздуха е скандално мръсен, то излиза, че нищо не е направено.
Е като не са постигнати резултати за какво говорим тогава? За успешно управление на града ли?
Фактите от измерванията са достатъчно красноречиви.
Много интересно е това за течението, и си има хубаво име Розата на София. И е вярно, че вече го няма…. няма го, за да може едни гърла да се напълнят, за да отровят десетки други хиляди деца, да може някои комплексари да кажат, че живеят в София и работят пред компютъра цял ден, щото „нямало работа“, и щото мнооого ги мързи да копат, както са правили всичките им роднини по двете линии…. и общо взето решението е само едно: СТРОИТЕЛЕН МОРАТОРИУМ! Стига сте си пълнили гушите на гърба на здравето на децата ни! Аз си пожелавам Розата на София… Покажи целия коментар »