Висшият съдебен съвет (ВСС) започва преструктуриране на администрацията си и намаляване на началническите длъжности. Пленумът на съвета вчера взе решение, с което определи броя на служителите и възложи на главния секретар до 1 януари 2019 г. да извърши необходимите кадрови промени в съответствие с новата структура при стриктно спазване на Закона за съдебната власт, Кодекса на труда и в рамките на утвърдената щатна численост и бюджет.

Как точно ще се преструктурира администрацията, кои звена ще бъдат закрити, кои ще бъдат обединени, колко служители ще останат, не беше оповестено, защото дискусията се проведе при закрити врати – беше спряно излъчването на заседанието на специалните монитори, чрез които го следят медиите, както и онлайн предаването му на сайта на съвета, от където всеки може да гледа и слуша какво решават кадровиците.

Законът за съдебната власт регламентира в кои случаи заседанията се провеждат при закрити врати. Чл. 33, ал. 6 от ЗСВ гласи: „Заседанията на пленума и на колегиите на Висшия съдебен съвет са публични и се излъчват пряко в интернет освен в случаите, когато се обсъждат предложения за налагане на дисциплинарно наказание или документи, съдържащи информация, класифицирана по Закона за защита на класифицираната информация“.

Действащият ВСС въведе практиката дебатите по отпускане на средства от фонд „Социално-битово и културно обслужване“ (СБКО) също да се провеждат при „спрени монитори“, което, макар и да не почива на законово основание, се прави, тъй като се обсъжда чувствителна лична информация (често свързана с тежки здравословни проблеми на магистрати и служители). Дискусията за преструктурирането на администрацията на съвета не попада в нито една от двете хипотези, посочени в ЗСВ, нито се отнася до чувствителна лична информация.

Подготовката на промените започна още в първите дни на мандата на настоящия състав, когато беше сформирана работна група за изработването на проект на Правилник за дейността на администрацията на съвета.

В тази връзка през март беше възложено на външна фирма да изготви функционален анализ на структурата и дейността на администрацията на кадровия орган. Документът беше внесен за обсъждане и гласуване на заседанието на Пленума на ВСС на 4 октомври. Това беше последна точка в дневния ред на кадровиците и точно когато беше докладвана, беше дадена почивка. След петнадесетина минути излъчването на заседанието беше възобновено само за да бъде обявено, че функционалният анализ се приема за сведение.

По информация на „Лекс“ една от идеите е да се намали броят на директорите и началниците на отдели. С въвеждането на новата структура шефските длъжности ще станат с две по-малко от сега.

Първо ще бъде закрита дирекция „Дисциплинарна дейност“. Тя беше създадена от миналия състав на съвета по изричното настояване на члена му Васил Петров, който оглавяваше дисциплинарната комисия. На няколко пъти той казваше, че няма дирекция за разлика от колегите си председатели на други комисии и накрая беше създадена такава.

Сега дирекцията ще стане отдел със същото наименование, а длъжността „директор“ се трансформира в „старши експерт – връзки с обществеността“ в звеното „Връзки с обществеността“. Останалите длъжности се преместват.

Наред с тази дирекция, се закрива и отдел „Европейски и международни програми и проекти“. Там в момента длъжността за началник е свободна. Тя ще бъде трансформирана в началник отдел „Човешки ресурси на ВСС и на администрацията на ОСВ“. Служителите в звеното ще бъдат преместени в други, като само една бройка ще бъде трансформирана от „главен експерт – ЕМПП“ в „главен експерт – юрисконсулт“.

Отдел „Публична комуникация и протокол“ ще стане звено „Връзки с обществеността“, което ще бъде към ВСС. А протоколът минава към „Международна дейност“ заедно с щатната бройка.

Дирекция „Административно-организационна дейност“ се трансформира в дирекция „Човешки ресурси, административно и техническо обслужване и класифицирана информация“, където сектор „Човешки ресурси“ става отдел, а отделите „Подготовка и изпълнение на решенията на ВСС“ и „Деловодно обслужване“ се обединяват в един с наименование “Административно обслужване“.

Дирекция „Съдебни кадри и конкурси на магистрати“ се трансформира в дирекция „Конкурси на магистрати“. Закрива се съществуващият отдел „Съдебни кадри“. Отдел „Конкурси на магистрати“ се трансформира в отдел „Конкурси на съдии“ и се разкрива нов – „Конкурси на прокурори и следователи“. Функционалните задължения на закритото звено се разпределят между тези два отдела по отношение на магистратите и „Човешки ресурси на ВСС и на администрацията на ОСВ“ по отношение на администрацията на ОСВ.

Длъжността „началник отдел“ в закрития „Съдебни кадри“ се трансформира в „началник отдел“ на новия „Конкурси на прокурори и следователи“, а останалите длъжности се преместват, като по една отива в отделите за конкурсите за съдии и прокурори и две – в „Човешки ресурси на ВСС и на администрацията на ОСВ“.

Отделите „Информационно обслужване на ВСС“ и „Информационно обслужване на ОСВ“ се обединят в общ с наименование „Информационно обслужване“. Предстои пенсионирането на директора на дирекция „Информационни технологии и съдебна статистика“, която длъжност може да бъде заета от един от началниците на двата отдела. А неговата длъжност може да бъде трансформирана в „системен администратор“.

Сектор „Логистика“ става отдел „Транспортно обслужване, материално-техническо снабдяване и поддръжка“.

Дори и с новата структура съотношението на броя на ръководните длъжности към общата численост на администрацията е 17.75 %, при допустимо съотношение 15% съгласно Правилата за прилагане на Класификатора на длъжностите за съдебни служители в администрацията на ВСС, Националния институт на правосъдието и Инспекторатът към ВСС, научи „Лекс“.

В момента в администрацията на съвета има 10 дирекции, 20 отдела, два сектора и четири звена, щатната численост на администрацията е 169, като в този брой влизат и 10 щатни бройки за дирекция „Вътрешен одит“, която е на пряко подчинение на Пленума на ВСС.

След като бъде определен броят и структурата на администрацията, ще бъде изготвено ново длъжностно разписание и ще бъдат разработени длъжностните характеристики за трансформираните и за новоразкритите длъжности, научи „Лекс“.

Освен това служителите от звената, които се закриват или обединяват, ще бъдат преместени или преназначени на същите или подходящи длъжности в съответните дирекции, отдели, сектори или звена.

4
Коментирайте

avatar
нови хронологично най-добре оценени
Анонимен
Анонимен
23 ноември 2018 14:17
Гост

Наистина няма нужда от два отдела „Информационно обслужване“.

Анонимен
Анонимен
23 ноември 2018 14:12
Гост

Толкова шум за намаляването само на две шефски места.

Вътрешен
Вътрешен
23 ноември 2018 13:40
Гост

Напълно нормална практика на чиновниците от всички власти – обавяват реформи, които са кухи. Най-добри в тази игра са МВР – все съкращават щатове, които обаче никога не са били заети.

Петко
Петко
23 ноември 2018 13:38
Гост

Напълно формално местене на щатове без реални съкращения.