Допустимо ли е районен съдия или прокурор да получава по-малко, отколкото по закон се дължи на младши магистрат? Това се очаква да реши Върховният касационен съд (ВКС) и произнасянето му може да отприщи вълна от искове на магистрати.

Районен прокурор от Пловдив е установил, че през 2021 г. 2022 г. и 2023 г. заплата му е била по-ниска от това, което по закон трябва да получават младшите магистрати.

Чл. 218, ал. 2 от Закона за съдебната власт (ЗСВ) гласи: „Основното месечно възнаграждение за най-ниската съдийска, прокурорска и следователска длъжност се определя в размер на удвоената средномесечна заплата на заетите лица в бюджетната сфера съгласно данните на Националния статистически институт“.

Известно е, че през последните години младшите съдии, прокурори и следователи никога не са получавали толкова, колкото следва от закона и официалната статистика. По иск на един от тях Върховният касационен съд потвърди, че трябва да им се плаща регламентираното в закона (виж тук).

ЗСВ урежда със задължителна сила колко получават магистратите на най-ниските и на най-високите длъжности в системата (заплатата на председателите на върховните съдилища, главния прокурор и директора на следствието е 90 на сто от възнаграждението на председателя на Конституционния съд). Възнагражденията на всички останали съдии, прокурори и следователи обаче се определят от Висшия съдебен съвет (ВСС).

Във вездесъщата Таблица №1 заплащането на по-ниска магистратска длъжност никога не е надхвърляло това за по-висока. Т.е. на практика никога младши съдия не е получавал повече от районен.

Но се оказва, че районните магистрати години наред са получавали по-малко от предвиденото в закона за младшите.

По искане на „Лекс“ от Националния статистически институт предоставиха данните за средната месечна заплата в бюджетната сфера през последните 5 години. Въз основа на тях може да се изчисли колко е трябвало да получават младшите съдии, прокурори и следователи и да се съпостави с реалното им заплащане и с това на районните магистрати.

Данните показват, че едва през тази година заплатата на районен съдия или прокурор е надвишила, с 18 лв., възнаграждението, което по закон се следва на младшите магистрати. През предходните 4 години разминаването е с по 200-300 лв. месечно. През 2024 г. разликата е 348 лв.

Възнагражденията съгласно данните на НСИ и съгласно Таблица №1

година по данни на НСИ възнаграждение на младшите магистрати възнаграждение на районните магистрати
2021 3153 лв. 2720 лв. 2949 лв.
2022 3461 лв. 2992 лв. 3244 лв.
2023 3928 лв. 3471 лв. 3731 лв.
2024 4564 лв. 3928 лв. 4216 лв.
2025* 4881 лв. 4564 лв. 4899 лв.

*Данните за 2025 г. са за първите шест месеца

Тази разминавания е установил прокурорът от Районната прокуратура в Пловдив Недялко Мавродиев.

Той е предявил иск за тях и две инстанции осъждат РП-Пловдив да му плати 11 506 лв. и 1673 лв. лихви – това е разликата за три години между законовия размер на заплата на младшите магистрати и получаваното от районния прокурор.

Сега предстои по иска му да се произнесе ВКС. Състав с председател Веска Райчева и членове Геника Михайлова и Златина Рубиева (докладчик) го е допуснал за разглеждане (пълния текст на определението виж тук), за да отговори на въпрос, по който до момента няма практика на върховния съд: „Дължи ли съответният орган на съдебната власт, в който магистратът изпълнява задълженията си, заплащане на месечно възнаграждение в размера, предвиден в чл. 218, ал. 2 ЗСВ, когато определеното от Пленума на ВСС по реда на чл. 218, ал. 3 ЗСВ възнаграждение за съответната длъжност е по-ниско от удвоената средномесечна заплата на заетите лица в бюджетната сфера съгласно данните на Националния статистически институт?“.

В решението си (пълния му текст виж тук), с което уважава по иска на колегата си прокурор, районният съдия от Пловдив Анета Трайкова пише следното за правомощието на ВСС да определя всички възнаграждения в съдебната система с изключение за най-ниската и най-високите длъжности:

Всяка компетентност следва да се упражнява и предопределя от разписаното в закона, при изключване на прояви на „творчество“, за постигане на заложените от законодателя цели. Всяко друго действие или бездействие на административен орган, извън нормативно предопределеното, съставлява произвол и нарушава принципите на независимост, прозрачност и правна сигурност в държавата. Освен това настоящият състав счита, че начинът на формирането на магистратските възнаграждения, за осъществяваното правосъдие в името на народа по смисъла на член 1а, ал. 3 от ЗСВ, следва да бъде ясно разписан, без субективизъм и непрозрачност, при ясно регламентирани обективни критерии, не само като антикорупционна мярка, а и за постигане на справедливи и адекватни заплати в сектора на правосъдието“.

А окръжните съдии Пламен Чакалов (председател на състава и докладчик), Румяна Андреева-Атанасова и Бранимир Василев, които го потвърждават (пълния текст на решението им виж тук), подчертават: „Със Закона за съдебната власт е утвърден принципът, според който магистратите от по-горестояща длъжност получават по-високо възнаграждение от магистратите от по-долустояща длъжност. В подкрепа на този извод е достатъчно да се посочат нормите на чл. 227, ал.5 и чл. 234 от ЗСВ. Ето защо възнагражденията на останалите длъжности в органите на съдебната власт, каквато е и процесната, не могат да бъдат по-ниски от възнаграждението за най-ниската прокурорска длъжност. Проведено докрай обратното разбиране – за определяне възнагражденията на останалите длъжности в органите на съдената власт извън ограниченията на размерите им, посочени в чл. 218, ал.1 и ал.2 от ЗСВ означава, че всяко възнаграждение под тези размери или дори над тях е в съответствие с останалите норми от ЗСВ, което е в очевидно противоречие с констатирания принцип за по-високо заплащане на горестоящите длъжности спрямо долустоящите“.

Сега предстои своето тълкуване за развитие на правото да дадат и върховните съдии.

64
Коментирайте

avatar
нови хронологично най-добре оценени
Знаменосец
Знаменосец
18 ноември 2025 9:41
Гост

Заслужават нашите магистрати. Те с общоизвестната си честност, почтеност и безупречните си правни знания имат право на тези пари. Редно да има и подобаващо увеличение от догодина.

Sevda
Sevda
17 ноември 2025 13:58
Гост

Такъв е законът, прав е! Дължат му се

Пеналист
Пеналист
17 ноември 2025 12:37
Гост

И на магистратите и на помощниците и на деловодство и секретари се дължи, щом е районно ниво, да ги залеят с пари!

Правите краставици
Правите краставици
17 ноември 2025 10:59
Гост

или поредните напъни на бюрокрацията в ЕС да пипа там, където не и е работа. „На 14.01.2025 г. Генералният адвокат /на ЕС/ по образуваното дело издаде становище, в което предложи на СЕС да отмени изцяло Директива (ЕС) 2022/2041 /за минималните възнаграждения/, поради несъвместимостта ѝ с чл. 153, пар. 5 ДФЕС и следователно с принципа на предоставени правомощия, установен в чл. 5, пар. 2 ДЕС.“ В определянето на минимални възнаграждения на база средни няма абсолютно никаква логика. Обратно, тези правила са гаранция за перпетум мобиле за повишаване на заплати и от там за гарантирана инфлация. Средната заплата може да бъде мерило… Покажи целия коментар »

Копие на проскубания
Копие на проскубания
17 ноември 2025 11:02
Гост

Проскубан да не би да смени некнейма?

Не позна
Не позна
17 ноември 2025 11:30
Гост

за бухала и никнейма му.

Проскубания бухал
Проскубания бухал
17 ноември 2025 11:39
Гост

Не, държа си на малкото останали пера, но ако все пак реша да го сменя, което не виждам причини да правя, бих избрал Кривогледия лешояд, щото звучи респектиращо.

Копие на проскубания
Копие на проскубания
17 ноември 2025 12:50
Гост

според мен нито едно не ти е останало

Ватева
Ватева
17 ноември 2025 9:28
Гост

Аз съм Валерия Ватева, съдия съм в СРС. На 14.09.2015г. /когато бях бременна с второто ни дете в седмия месец/ подадох ПЪРВА искова молба със същото искане – за заплащане на дължимата горница на неактуализираните към онзи момент повече от три години възнаграждения на магистрати. Считано от 01.11.2015г. – за по-паметливите – възнагражденията бяха актуализирани за първи път от повече от три блюджетни години назад. Спорът бе разглеждан по гр.д. 55331/2015г. на 76 състав на СРС, решението по което бе обезсилено и делото върнато за ново разглеждане под № 3807/2019г. на 119 състав. Резултатът от него е отрицателен за мен,… Покажи целия коментар »

WTF
WTF
17 ноември 2025 10:46
Гост

БРАВО !!!

Георгиев
Георгиев
17 ноември 2025 10:49
Гост

Малко са съдиите като Вас. Отстоявайте правата и принципите си и никога не ги предайте, каквото и да става, рано или късно гласа на разума винаги ще бъде чут. Тъкмо малките казуси – 2 лв., 20 лв или 200 лв. са лакмуса за състоянието в което цялото общество се намира.

Анонимен
Анонимен
17 ноември 2025 13:20
Гост

За какво са ни всичките тези пари
Щом приятели нямаме вече?
За какво са ни всичките тези пари
Щом съня подминава ни вечер?
Погубваме вярност, любови дори
А самотни през сълзи се смеем
За какво са ни всичките тези пари
От бедняци по-тъжно живеем

Venceremos!
Venceremos!
17 ноември 2025 14:07
Гост

„Теоретичните въпроси по дефиниции, кой е работодател“ би следвало да са важни за съдиите от II г.о. на СРС.

Ватева
Ватева
17 ноември 2025 17:07
Гост

За нито една от изброените статии НЕ Е говорено с мен ! Публикациите им са изцяло по техни данни. Естествено, че съм игнорирана. Само новината за делото не е . Това е различно. Обаче зад делата има и хора.

Милен Димитров
Милен Димитров
17 ноември 2025 19:10
Гост

Браво жено откачена, даже не знаех за тази Ваша борба, но евала. Важно е в СРС да има борбени съдии, защото това е един истински Съд, с главно „С“ !!

Чистач в мол
Чистач в мол
17 ноември 2025 8:40
Гост

Отговорът на този въпрос е очевиден, дори и за инсталираните в съдебната система, с диплом от милиционерското училище, Благоевград, или морския реномиран ПУЦ. Не, не се дължи. Инсталираните се научиха ,че все някой нещо им дължи. Променете си „майндсета“-казано на чист български! Текстът в ЗСВ за поне двойният размер на заплатата,че и върха на безобразието-в бюджетната сфера(защото при частника при по-високи изисквания и отговорности и натоварване-такива заплати няма) е ПРОТИВОКОНСТИТУЦИОНЕН. Защото създава привилегия на база служебно положение, което е конституционно нетърпимо на основание чл. 6 ал. 2 от Конституцията. Как следва да реагира ВКС? Да спре въпросното дело, и да… Покажи целия коментар »

Анонимен
Анонимен
17 ноември 2025 8:44
Гост

Закукала е …

Анонимен
Анонимен
17 ноември 2025 9:28
Гост

Кеф, некадърният несретник пак записука с тънко гласче…….

WTF
WTF
17 ноември 2025 10:52
Гост

Не става ясно защо трябва да се сравняваме с частния бизнес , там където масово осигуряват на минимална работна заплата, работния ден е 12 часа и т.нн , даже някъде не плащат и отпуска, и прочие закононарушения , не е ли по добре частниците да спрат да експлоатират хората , да спрат да крадат и мамят държавата и да станат малко по цивилизовани и честни

Дрън та пляс ...
Дрън та пляс ...
17 ноември 2025 13:47
Гост

Ако се започне разследване на глупостите, които вършат частните фирми, Прокуратурата и Съда ще имат работа за 10 години напред.

Анонимен
Анонимен
17 ноември 2025 14:49
Гост

То ако се започне разследване на клубната дейност на инсталираните в двата доказани магистратски клуба-а за единия- Любка беше казала,че магистратите излизали с пълни чанти с пачки с пари(толкова били пълни чантите с пари,че пачки изпадали на улицата),а и в другият клуб-на Нотариуса, то явно съдебната система няма да насмогне да се саморазследва. А ако пък се почне разследване по публикацията на Афера бг от 2021г, в която публикация бяха публикувани резултатите от конкурса за административни съдии, седмици преди провеждането на конкурса какъв ли ще е резултата. А ако се започне разследванията за несъответствията в декларациите на инсталираните за депозитите… Покажи целия коментар »

Sevda
Sevda
17 ноември 2025 16:43
Гост

Агенция ПИК

WTF
WTF
17 ноември 2025 22:21
Гост

То на тази Любка Травеститова кой и вярва,що за глупости….

Иван
Иван
17 ноември 2025 11:05
Гост

да им направят заплатите като тези на чистачите в мола?

Geleto
Geleto
17 ноември 2025 21:27
Гост

Размерът на всяка заплата има някакво правно основание. Според вашата логика всяко правно основание, установяващо размер на възнаграждението, който обективно е над средния на заетите в бюджетната сфера, е противоконституционна привилегия, така ли? Струва ми се, че стигате до логически абсурд. Заплатата в КС или например в РВД привилегия ли е?

Geleto
Geleto
17 ноември 2025 21:29
Гост

Без значение е, че РВД е извън бюджетната сфера, по вашата логика пак е привилегия.

Анонимен
Анонимен
18 ноември 2025 1:53
Гост

Не знам що спамите-в РВД си е привилегия и връзкарщина, това е ноторно. Но това е друга тема, няма какво да оспамваме темата е за съда. В РВД са връзкари с привилегии, но това не е причина същото да е в съдебната система. Че във ВАдмс е пълно с роднини, чудя се дали там си говорят на госпожо, когато връзкар говори с майка си там-с цел конспирация?

Ето статия: ВАдмС е пълен с роднини https://www.mediapool.bg/varhovniyat-administrativen-sad-e-palen-s-rodnini-news274268.html

Geleto
Geleto
17 ноември 2025 21:39
Гост

Иначе цялостната ви логика е меко казано погрешна. Там, където работата е отговорна, където се вземат важни решения, където има и висок корупционен риск, заплатата трябва да е висока. Абсурдно е обществото да очаква положителни резултати във важна обществена сфера от зле платени служители (в най-широкия смисъл на понятието). Няма как например да сложиш митничар или данъчен на 1500 лева заплата и да очакваш, че няма да е корумпиран и ще си върши работа добре. Ако „частникът“ има подобни очаквания, то тежко на бизнеса му.

Чистач в мол до 17 ноември 2025 21:39
Чистач в мол до 17 ноември 2025 21:39
18 ноември 2025 2:07
Гост

Работата в съдебната система НЕ е отговорна. Не се носи отговорност при беззакония. Не се носи отговорност при некомпетентост. Заплатата си върви, бонуси и привилегии-не закъсняват, отговорност никаква. Примери-САпС написа,че договорът за наем учредявал вещно право на ползване. Което е потресаваща глупост, и това не доведе до проблем с получаването на заплатата: https://gramada.org/%D1%83%D1%87%D1%80%D0%B5%D0%B4%D1%8F%D0%B2%D0%B0-%D0%BB%D0%B8-%D0%B2%D0%B5%D1%89%D0%BD%D0%BE-%D0%BF%D1%80%D0%B0%D0%B2%D0%BE-%D0%BD%D0%B0-%D0%BF%D0%BE%D0%BB%D0%B7%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D0%B5-%D0%B4%D0%BE/ Друг пример, по делото Чората ВоАпс написа,че е възможно непредпазливо деяние при съучастие-то военното правосъдие нито е правосъдие, нито има нещо общо с военните. Изписаното от военните магистрати по делото Чората от примера, е глупост на квадрат, съучастието изключва по дефиниция непредпазливостта, а ВКС написа за тази… Покажи целия коментар »

Geleto
Geleto
18 ноември 2025 8:49
Гост

Отговорна работа означава, че се вземат решения с много важно значение за обществото и за съдбата на отделните хора. Всеки отговаря пред съвестта си на първо място. Ако смятате, че е подходящо някой със заплата от примерно 2000 лева да решава човешки съдби или дела за стотици хиляди или за милиони, то няма какво повече да говорим.

В Англия съдиите не получават заплата
В Англия съдиите не получават заплата
18 ноември 2025 9:18
Гост

В Англия 90 процента от съдиите не получават заплата, става дума за първоинстанционните съдилища . Има и съдии, които са професионалисти на заплата, и те са останалите 10 процента-те са при обжалванията предимно, като в Англия много рядко съдебни решения се обжалват(обжалването е позволено, но е толкова голямо изключение,че пишат статии в медиите, организират се семинари, направо е голям потрес да се обжалва съдебно решение, и се случва много, ама много рядко). В Англия съдиите, които са magistrates не получават заплата, доброволци са, няма изискване да са юристи,и така се решават масово делата-всякакви-разводи, наказателни, граждански с несложен характер. Столетия практика… Покажи целия коментар »

Geleto
Geleto
18 ноември 2025 10:13
Гост

Имам приятел, който е съдебен преводач в Англия. Съдиите-непрофесионалисти са на принципа на съдебните заседатели и решават дела за престъпления, наказуеми с до 1 година ЛС (или нещо от сорта), като се подпомагат от секретар, който е юрист. Не мисля, че са 90%. А съдиите в кралския съд има огромен авторитет и значителни правомощия, както и са с огромни възнаграждения.

Дрън та пляс ...
Дрън та пляс ...
18 ноември 2025 10:19
Гост

В Англия явно живеят на изпарения или извън решаването на съдбите на хората после отиват на полето да заработят някой друг паунд с бране на ягоди.

Geleto
Geleto
18 ноември 2025 8:56
Гост

А иначе примери за скандални действия на органите на съдебната власт могат да се дадат много. Ако заплатите са ниски, обаче, дали тези примери ще са по-малко? Или ще са повече? Как мислите? Проблемът е в друго, а именно в неравномерното натоварване, в неадекватността на част от процесуалните закони и в нивото и морала на част от кадрите.

"Пазете правото дори от закона"
"Пазете правото дори от закона"
18 ноември 2025 13:46
Гост

Има смисъл от направените предложения, НО… Това което си написал са само привилегиите, редно е когато отпадат привилегии, да отпаднат и корелиращите ограниченията. Например: всеки честен частник вкл. и лекарите могат да работят на няколко места едновременно. Ако отпаднат привилегиите и ограниченията мисля, че доста адвокатски кантори ще се заинтересовани от използването на знанията на действащи магистрати срещу заплащане. За криминалния контингент, предполагам, не се съмнявате. И то законно срещу заплащане и плащане на данъци върху платеното. Същото важи и за държавните служители, които в момента се „радват“ на всенародна омраза. Ако няма ограничения мислите ли, че юрисконсултите в КЕВР,… Покажи целия коментар »

Асен
Асен
17 ноември 2025 8:11
Гост

А, да видим какво ще отсъдят върховните.

Хари
Хари
17 ноември 2025 8:13
Гост

Надали ще допуснат вълна от искове на магистрати.

Пух
Пух
17 ноември 2025 8:07
Гост

Ей, не им стигнаха пари на тези!

Геро
Геро
17 ноември 2025 8:08
Гост

Е, защо пък да не се пробват?

Анонимен
Анонимен
17 ноември 2025 8:25
Гост

Като гледам и на теб не ти стигат. Под всяка новина свързана със заплати крещиш като девица

До горния пудел-скъпоплатен пепедебилски трол
До горния пудел-скъпоплатен пепедебилски трол
17 ноември 2025 10:26
Гост

Млък бе!

iwan
iwan
17 ноември 2025 11:06
Гост

Ок, сър Копейка

Sevda
Sevda
17 ноември 2025 16:44
Гост

Колко предлагаш да вземат?

Проскубания бухал
Проскубания бухал
17 ноември 2025 8:04
Гост

Обаче като става дума за кокала от магистратите са доста чевръсти, обстоятелствени и точни

Възмутен
Възмутен
17 ноември 2025 8:07
Гост

Да, ама иначе ги чакат дела за решаване. Защо тогава не са такива бързаци?

Аtanas
Аtanas
17 ноември 2025 8:26
Гост

По-чевръст от теб с коментирането едва ли има

Проскубания бухал
Проскубания бухал
17 ноември 2025 8:58
Гост

Едно нещо на мога да разбера – при положение, че все по-често, да не кажа постоянно има явен недостиг на средства за възнаграждения съобразно предвиденото в закона, защо просто не намалят коефициента за младши магистрати на 1.5 или 1.7 (те и без това не носят фактическа индивидуална отговорност в сравнение с лекарите специализанти в някой болници в провинцията, даващи дежурства сами да кажем), ами всеки път се пънат с дела в защита по-скоро на вътрешен/личен, не обществен интерес, задръстващи системата с безсмислени спорове, защото пропорционалния модел на заплащане води единствено до спираловидна инфлация в цялата държава и се използва безсрамно… Покажи целия коментар »

Анонимен
Анонимен
17 ноември 2025 7:54
Гост

Безмислици решава ВКС.

Анонимен
Анонимен
17 ноември 2025 7:54
Гост

Давайте им бе. Пари има в държавата ама само за глупости.

Анонимен
Анонимен
17 ноември 2025 7:53
Гост

Нямам думи. Каквото и да реши ВКС много са им.

Анонимен
Анонимен
17 ноември 2025 8:26
Гост

Кажи колко взимаш ти, че да им дадат толкова и на тях

Анонимен
Анонимен
17 ноември 2025 7:53
Гост

Чакайте да има смисъл от тези държавни, обдуани тармъци.

Анонимен
Анонимен
17 ноември 2025 7:53
Гост

Пълна простотия е това с тия пари за магистрати.

Аsen
Аsen
17 ноември 2025 8:28
Гост

Ваучери да им дават? Или въобще да няма магистрати?

Анонимен
Анонимен
17 ноември 2025 7:52
Гост

Това саглупости. Трябва да се съкращават. Не да им се дават две заплати.

Атанас
Атанас
17 ноември 2025 8:29
Гост

Е, махнат ли ги проскубания съвсем ще започне да писка, че е бавно правосъдието

Анонимен
Анонимен
17 ноември 2025 7:52
Гост

И каква ми е ползата от тия магистрати? Само пари вземат.

Иван
Иван
17 ноември 2025 8:29
Гост

Абсолютно си прав. От кого имаш ползва, че да го провъзгласим на държавен глава?

Дрън та пляс ...
Дрън та пляс ...
17 ноември 2025 8:33
Гост

Иди работи ти като магистрат, за да видиш каква е ползата. Защото постоянно се залива съд и прокуратура за безсмислени спорове на разни тролове, използващи институциите за натиск върху близки и познати.

Дуди
Дуди
17 ноември 2025 11:08
Гост

Той полза има само от шефа на казана за ракия. Тия магистрати него какво го засягат?

Анонимен
Анонимен
17 ноември 2025 7:52
Гост

Ма как нв бе. Даже и по един апартамвнт им дайте. От Артекс.

Biser
Biser
17 ноември 2025 8:14
Гост

Ekstra!

Анонимен
Анонимен
17 ноември 2025 8:30
Гост

Доволен ли си от качеството?