Предложение на Министерството на правосъдието
Вдигат почасовата ставка на вещите лица от догодина
Може да получават и тройно възнаграждението за работа по празници, но само ако им е изрично възложена за тези дни
Ставката на вещите лица за всеки действително отработен час да се вдигне на 3% от минималната работна заплата към датата на възлагане на експертизата. Това предлага Министерството на правосъдието в проект за изменение на Наредба № 2 от 2015 г. за вписването, квалификацията и възнагражденията на вещите лица.
Проектът за изменение на наредбата
Предвидено е увеличението да влезе в сила от 1 януари 2019 г. В момента почасовата ставка е 2,3% от минималната работна заплата. Като проблемът с ниското възнаграждение на експертите е поставян многократно в последните години, а те все по-често отказват задачи и това води до допълнително забавяне на съдебните дела.
Освен това трудът на експерти през почивните дни и по време на официални празници също ще се плаща по-скъпо. В момента те могат да получават до 100% отгоре върху обичайното възнаграждение, ако са работили през тези дни. Сега се предлага за експертизи, извършени в почивни дни, възнаграждението да може да бъде увеличено от 75 % до 150 %, а за работа на официални празници – с от 100% до 200%.
В наредбата обаче се създава гаранция срещу злоупотреби и е предвидено, че когато се налага експертизата да бъде извършена в почивни дни или през дните на официални празници, това се посочва в акта за възлагането ѝ. Т.е. вещото лице не може самоволно, само за да получи по-високо възнаграждение, да реши да работи през празниците и почивните дни.
Това е вторият път, в който Министерството на правосъдието публикува проект за изменение на наредбата. Първият път беше на 17 декември 2017 г. Повторното публикуване на проекта се обяснява от зам.-министърът на правосъдието така: „Публикуването, разгласяването на проекта на акта е начинът, чрез който принципът за откритост и съгласуваност, заложен в чл. 26, ал. 1 от ЗНА, намира част от своето проявление спрямо засегнатите лица и за чието спазване следва да следи на първо място органа, в чиито правомощия е да приеме или не дадения проект. Това изискване на закона в настоящия случай не е спазено и съставлява самостоятелно основание за отмяна на оспорения акт, в обжалваните му части. Следва да се има предвид, че за да се обезпечи правото на възражение на засегнатите лица трябва или административният орган да приеме проекта такъв какъвто е бил публикуван, или да отлага решението си до изпълнение на процедурата по чл. 26, ал. 2 от ЗНА при всяко направено предложение за изменение в проекта. Обратното би означавало, че органът би могъл всеки път по своя преценка да публикува за обсъждане проект на нормативен акт с оскъдно съдържание, което в последствие да бъде коренно изменено или съществено допълнено, като промените без да бъдат оповестявани или подлагани на обсъждане ще могат да бъдат приемани от съответния административен орган, без обществеността да е запозната с тях.“
Според посоченото в доклада ѝ в резултат на постъпилите предложения проектът за изменения в наредбата е коригиран.
В проекта са заложени и по-детайлни условия, на които трябва да отговарят специалистите, утвърдени за вещи лица. Ако вещото лице е със средно образование, то трябва да притежава поне 10 години стаж в специалността, по която е възложена задачата. За бакалаври изискването е да имат най-малко 7 години стаж по специалността, а изискването за магистри е за 5-годишен стаж.
Предвижда се за Агенцията по вписванията да се съставя списък на за вещите лица. Като целта е наредбата да се съобрази с чл. 72, ал. 2 от Търговския закон, който регламентира оценките на апортните вноски, да се правят от три вещи лица.
В наредбата много по-подробно е описано съдействието, което администрацията трябва да оказва на експертите по делата. В чл. 6 от нея се записва: „Вещото лице има свободен достъп и може да прави справки по делото, по което е назначено, включително по електронното досие, да получава копия от книжа и сведения с предимство в съда, прокуратурата, органите на досъдебното производство, административните органи и други служби и навсякъде, където е необходимо като се легитимира с удостоверение, издадено от органа, назначил експертизата. Вещото лице не дължи такси за издаваните съдебни удостоверения във връзка с поставената задача.“
Същевременно обаче се поставя изричното условие, че когато съдът, прокуратурата, органите на досъдебното производство и другите служби и администрации оказват съдействие на вещите лица, това трябва да е „съобразно поставената задача“.
7
Коментирайте
Хайде пак връзкарите ще бачкат през почивните дни и по време на официални празници.
По тази причина аз отдавна се отказах да правя експертизи.
Като почнат с тези стажове. Чак ми става смешно. Има ли значение дали си работил 10 години или по-малко. Важното е какъв опит си натрупал.
С тия смешни заплащания……….. Ще продължават да си търсят вещи лица за делата.
Моля?! 15 лева на час е абсурдно малко, особено за сложни становища или за модерни науки. Че кой ИТ, например, ще се навие на тази цена? А обичайните пенсионери не вършат работа за такива области.
Това е смешно увеличение, но е по-добре от нищо. Не знам дали ще оправи проблемите…
Въобще не е вярно, че са направени корекции съобразени с направени възражения по проекта. Българското дружество по съдебна медицина депозира в Министерство на правосъдието писмо, в което бяха отразени конкретни възражения и предложения за корекции по текстовете на Наредба № 2. Нито едно от тези предложения не е прието, което означава, че за държавата няма никакво значение, какво мислят експертите /вещи лица/, за които се пише тази наредба. Работната група, която е списвала тази наредба е формирана по неясни критерии и принципи!!!