В писмо до Мая Манолова
Адвокати се жалват от Търговския регистър
От много време длъжностните лица по регистрацията (ДЛР) в Търговския регистър използват практики на ръба на закона, от които у гилдията ни и у клиентите ни остава усещането, че там се работи основно за събиране на такси и количество изработени преписки, защото на това е основано допълнителното материално стимулиране.
Това заявяват над 60 адвокати в писмо до омбудсмана Мая Манолова, в което настояват тя да се намеси, като предложи законови промени, които „да не дават възможност за своеволия на ДЛР в Търговски регистър“.
Адвокатите припомнят, че когато регистрацията на търговците беше поверена на окръжните съдилища, при пропуски в документите, съдията даваше указания и след като бъдат изпълнени, постановяваше вписване. „С въвеждането на Търговския регистър това стана невъзможно, защото след като едно ДЛР е написало указания, друго ДЛР разглежда и се произнася по поисканите от предходното ДЛР документи и постановява отказ без да се интересува, че указанията на колегата му са изпълнени“, твърдят те.
И казват, че са зачестили случаите да се дават указания за указанията по едно заявление от две различни длъжностни лица по регистрацията, което определят като абсурдно.
„Регистърното производство се е превърнало в машина за произвеждане на откази от вписване на заявените фирмени промени. Безконтролно и безнаказано се издават противоречиви откази и указания, невъзможни за изпълнение. Изисква се от заявителят задължително да представи Учредителен акт със заличени лични данни, а в същото време на самия сайт на ТР пише, че заявявайки личните си данни публично, се счита, че заявителите са ги предоставили доброволно“, разказват още те.
И дават и друг пример: „Налага ни се да доказваме публично известни факти – че Маршаловите острови имат агент в Пирея, където е поставен печат „Апостил“.
Адвокатите казват, че от „несъстоятелните и своеволни действия на ДЛР“ страдат не само те, но и клиентите им.
„В случай на отказ трябва да обжалваме действията на длъжностните лица по регистрацията, но това обжалване отнема време, което за търговеца е финансова загуба, която не може да бъде възмездена по никакъв начин. Той трябва да плати повторно държавна такса и да подаде същите документи или да подаде жалба и да чака разглеждането на отказа от окръжния съд по седалището на дружеството, което може да се проточи няколко месеца, а търговският оборот налага да се направи по-бързо заявената за вписване промяна“, обясняват те.
Като поставят и друг съществен проблем – дори и при отменен отказ от съда не се присъждат разноски. „Върховният административен съд също приема в последните си решения, че разноските, направени в тези производства не могат да се търсят и по Закона за отговорността на държавата и общините за вреди, т.е. те по никакъв начин не могат да бъдат възмездени за загубеното време или финансови средства“, обясняват адвокатите.
Затова апелират Мая Манолова да предложи законодателни промени, които да наложат еднаква практика и да дават възможност за санкциониране на ДЛР, които възпрепятстват умишлено регистърното производство, само за да събират повече такси за Агенцията по вписванията.
„Наложително е да бъде въведена дисциплинарна и административно-наказателна отговорност за ДЛР, която да ги възпира от действия, които представляват явна злоупотреба с правата на гражданите и представляващите ги от адвокатската гилдия. Ние сме длъжни да защитим правата на клиентите си и достойнството на правото, а Вие – правата на гражданите“, пишат адвокатите до Манолова.
„Лекс“ потърси Агенцията по вписванията и очакваме коментара на институцията за оплакванията на адвокатите.
Всъщност наскоро директорката на Агенцията по вписванията Габриела Козарева издаде инструкция за действията на длъжностните лица по регистрацията, с която „затяга“ дисциплината. Както „Лекс“ писа, с нея се въвеждат своеобразни нормативи за ДЛР и месечни отчети за дейността им. Като тогава беше посочено, че новите правила и изисквания се въвеждат, след като в агенцията са получили многобройни препоръки и искания на граждани, съдии, представители на работодателски организации и водещи адвокатски кантори за въвеждане на единни правила при произнасяне на длъжностните лица по регистрацията.
10
Коментирайте
хората които качват данните в търговския регистър само създават проблеми. в рамките на един ден получих 3 различни указания от различни „компетентни люде“ с различни изисквания за отбелязване на новите обстоятелства на фирмата ми!!! тотална мърлявщина, некомпетентност, липса на знания, работа на конвейер без влагане на мисъл или ако направят напън, то така ще изтълкуван закона, че трябва пак до съд да се стига! Махайте ги тия деградирали юристи! Дано Манолова направи нещо, ама надали!
посредствени юристи със съмнително юридическо образование, които се вживяват много. само затрудняват работата на юридическите лица. съгласен съм, че трябва да носят административнонаказателна отговорност за тези псевдоюристи, защото понякога става въпрос за милиони загуба за ЮЛ.
Всяко мотаене на администрацията води до загуби за граждани и ЮЛ. Когато става дума за ТР – загубите може да са в огромни размери. Тъй че са прави адвокатите, на фона на хилядите им глупости напоследък. Нека се опростят процедурите, но не за сметка на контрола на дейността на адокатите и техните клиенти. Нека си вършат ежедневните дейности бързо, но за сметка на това, да имат чести периодични проверки дали ги вършат морално и законосъобразно…
Какво се активизираха тези адвокати-претенции за тогите, промяна на реда в АВ, те да определят кога да сигнализират на ДАНС за клиентите си!
Исканията им в случая са напълно оправдани.
Въобще не съм съгласен, че длъжностните лица от АВ възпрепятстват умишлено регистърното производство.
Напротив, те имат сметка от внесените такси и съм почти убедена, че нарочно не вписват новите обстоятелства.
Да, не е умишлено. От простотия и неграмотия го правят. Дето не знаят, ами и не искат да се научат.
Така е. Ключовото е, че „напоследък са зачестили“.
Тотален хаос кипи при тия юристи!!! Да не говорим за сериозната липса на юридически познания!