Правилата за реклама на адвокатите вече са в Народното събрание
Измененията в Закона за адвокатурата (ЗА), с които отпада забраната на адвокатите да се рекламират и бяха приети миналата седмица от Министерския съвет (повече виж тук), вече са внесени в Народното събрание. Така най-сетне стават известни конкретните правила, по които адвокатите ще могат да рекламират дейността си и да използват посреднически услуги (пълния текст на законопроекта виж тук).
Правилата за реклама
Както е известно, уредбата за рекламата не е само в ЗА, а и в Етичния кодекс на адвоката (повече виж тук). С измененията в закона адвокатите се задължават да спазват правилата за нея, уредени и в закона, и в кодекса.
Първото изискване е рекламното съобщение на адвоката да съдържа информация, която го идентифицира и представя вярно и по обективен начин неговата професионална дейност. „Рекламното съобщение следва да е съобразенo с принципите на поверителност, почтеност и опазване достойнството на адвокатската професия“, предвиждат още измененията в ЗА.
С тях се въвеждат и пет забрани, като се предвижда, че адвокатът не може:
- да си служи с невярна или подвеждаща информация, включително за цени или безплатни услуги;
- да прави необосновано сравнение с други адвокати, когато такова сравнение може да бъде подвеждащо по отношение на дейности, които се извършват с оглед на личността на адвоката и зависят от конкретни фактически и правни обстоятелства, поради което са несравними;
- да разкрива сведения за имената на предишни или настоящи клиенти или техните дела, освен с изрично писмено съгласие на клиента, дадено за тази цел;
- да поражда неоправдани очаквания за постигане на резултат, който не зависи само от професионалната дейност на адвоката;
- да адресира рекламни съобщения лично или чрез посредник към лица и близки на лица, които са пострадали, жертви или по друг начин са поставени в уязвимо положение, непосредствено след настъпване на конкретното обстоятелство, довело до това състояние, когато засегнатите лица нямат ясно съзнание и пълна свобода при избора на адвокат.
Правилата за използване на посредници
Що се отнася до използването на посредници за осъществяване на контакт с клиенти, ЗА въвежда минимални изисквания. Те са адвокатът да не допуска намеса на посредника в отношенията му с клиента след установяване на първоначалния контакт между тях. Освен това адвокатът е длъжен да не допуска посредникът да придобива и използва поверителна информация, предоставена от клиента. Трябва и да не допуска интересите на посредника да накърнят правата и законните интереси на клиента.
Законопроектът предвижда, че ако на посредника се дължи възнаграждение, то се формира отделно от възнаграждението, дължимо на адвоката.
Тъй като посредническата дейност в съвременния свят използва електронна комуникация и услуги, промените в ЗА въвеждат изисквания за „услугите на информационното общество“, които използва адвокатът.
Платформите и сайтовете на посредниците трябва да гарантират стриктно спазване на законодателството за защитата на личните данни на клиента. Те трябва да имат ясни общи условия за данните за клиента, които събират, съхраняват, пренасят или обработват, техния вид, условията, при които може да се предоставят на трети лица, както и възможностите за отказ на клиента от предоставяне на данни. Освен това трябва да гарантират защита на данните, документите и обмена на информация между адвоката и клиента от нерегламентиран достъп от трети лица. Трябва да осигуряват и възможност за пряк контакт между адвоката и клиента по защитен начин, който позволява опазване на професионалната тайна.
19
Коментирайте
Това че от Освобождението до сега е съществувала забрана /НЕСЛУЧАЙНО/ за това – адвокатска реклама и посредници, е без значение за „корифеите“ Гигови и с-ие и е без значение! Важното е да изпълнят поръчката за чуждото и корпоративно лоби за маса пари! Имало някаква директива?! Ми тя не е задължителна, пък и България все още е de jure суверенна. И най-важното – Самата гилдия и колегиите са ПРОТИВ и затова лобистката поправка ще мине … през МС … да елиминираме гилдията … и нашите конституционалисти в НС ще я приемат с ШИШИ и БАЦЕ! А адвокатите да го духат! Важното… Покажи целия коментар »
Елате при нас да ни видите рожбите!
От Асоциацията на банките в България.
Посредник – Министерски съвет.
Генерален спонсор: Америка за България.
Да, нормално е – живеем половин живот.
Ако не ми е общата култура.
Ще редя изречения по молби и – ще съжителствам със страдания.
Както и да е – добре де – това е.
Рекламирайте в БНТ – гарант на гражданските права и свободи, нали доноснико от ОЗ П.
Нокога не бих избрал адвокат по реклама.
Остава само ВАдвс и колегиите да договорят с медиите промоционални пакети и проблемите на адвокатурата са решени.
Истината е, че адвокат и доктор никога не се избират по реклама или отзиви в сайтове и т.н. Иначе не познавам адвокат, който може да си позволи реклама по телевизиите-там за минута е около 15-20 000 лв. Какъв е смисълът, освен ако егото не те тресе.
Промоции дали ще пускат? Защото като си на телевизора с реклама, трябва някак да се отличиш от конкуренцията.
Надали!
Забавно ще е. Усещам!
Ще видим какво ще излезе от това нещо. И дали ще е прекрасно или не.
Оха, ще се отвори още работа за иначе ужасно „креативните“ рекламисти и ПР екипи, завършили специалност реклама в НБУ. Които измислят от тъпа по-тъпа реклама. Защото явно ги учат, че скандала продава. Заснемаме най-тъпата възможна реклама, като Чийз Булка ако си спомняте. А може и тъпите реклами на Верея с бадемово мляко. А защо не и поредните клипове тип „предизборна кампания“, в която адвокат ми обяснява да избера него.
Охоо, чакаме страшно творчество. И вероятно пълни простащини, които ще се харесат на масата националисти, както и по-простовати хора в провинцията – засукани асистентки и секретарки с предизвикателно облекло в офис стил рекламират своят началник – адвокат (попълни име), който веднага ще тее…. „оправи“. То си е направо нарисуван сценарии за реклама на адвокат. И понеже точно е просто и плоско, като реклама, да не кажа, че е скандално, като нищо маса чички от градчеита, като Джебел и Тервел да се изливат при адвоката за да зърнат и засуканите асистентки… абе пародия.
А дали ще записват и пускат реклами самите адвокати е съвсем отделен въпрос.
По-добре да има реклама, да чуя за адвокат Иванов или за адвокатска кантора и после да проверя какви са отзивите за него или за тях, вместо да търся буквално на сляпо за адвокат, ако ми се наложи да търся такъв. Да се набутам в първата кантора, която намеря в центъра на София. Да се окаже в последствие, че този адвокат не е от най-добрите да речем.
Бе няма лошо, според мен. Все пак това си е вид бизнес. Не е лошо да се рекламира.
Лоша реклама няма.
Оха, сега ще ни залеят и реклами на адвокати, за които не сме чували.
Тук не се ли касае и за онези адвокати, които обикалят телевизии и обясняват колко дела са спечелили от еднотипен вид казуси; за онези, които обикалят болници, за да си набират клиенти – пострадали при ПТП; и най-новата мода – по време на протести да ходят в районните управления да „спасяват“ задържани, на които уж предлагат безплатна услуга? Изключвам делата с медиен интерес.