166 депутати внесоха проект за промени в Конституцията
Тримата големи с два мандата по пет години, инспекторите не се връщат в системата, а получават пенсия
Мандатът на председателите на върховните съдилища и на главния прокурор да е пет години, но да имат право на втори. След края на мандата им съдебните инспектори да нямат право да се връщат в системата, а да получават право на пенсия. Парламентът да избира с мнозинство от две трети, а не с обикновено мнозинство, членове на Конституционния съд (КС). А служебният премиер да е или председателят на КС, или председателят на Народното събрание, или управителят на Българската народна банка.
Това са основните нови положения в общия проект за промени в Конституцията, внесен днес и подписан от 166 депутати от ГЕРБ-СДС, ПП-ДБ и ДПС (пълния му текст виж тук).
За бързи промени в Конституцията (не по-рано от един месец и не по-късно от три месеца след постъпването на предложението за това) се изискват 180 гласа – мнозинство три четвърти от всички народни представители на три гласувания в различни дни. Ако няма 180 гласа, но повече от 160, предложението за промени в Конституцията се поставя за ново разглеждане не по-рано от два и не по-късно от пет месеца. При това ново разглеждане то се приема, ако за него са гласували не по-малко от две трети от всички народни представители, т.е. 160 депутати.
От внесения проект очаквано е отпаднала идеята за ограничен брой мандати на кметовете, както и споменаването на Левски, Кирил и Методий и просвещението. Вместо това, в чл. 23 се допълва: „Образованието, науката и културата, и опазването на културно-историческото наследство са стратегически национални приоритети”.
А за националния празник се предлага нов чл. 170, който гласи: „Националният празник на Република България е 24 май – Ден на българското слово, просвета и култура, и на кирилицата. Другите официални празници се уреждат със закон”.
В основата си общият проект е този вече представен от ПП-ДБ (подробно за него виж тук). Въпреки критиките и опасенията на специалисти по конституционно право (виж тук и тук), с него се премахва Висшият съдебен съвет (ВСС) като общ орган за управление на съдебната власт. Той остава орган само за съдиите и както „Лекс“ писа, ще има 8 членове избрани от съдиите, 5 от Народното събрание (които не може да са съдии, прокурори и следователи), в него ще влизат и двамата председатели на върховните съдилища. Прокурорският съвет ще има 10 членове и включва по право главния прокурор, двама членове, избирани пряко от прокурорите, един, избиран пряко от следователите и шест членове, избрани от Народното събрание. За шестимата от парламента има забрана да не са прокурори и следователи, но няма такава да са съдии.
Мандатът и на двата съвета се предлага да е 4 години, а не 5, както е сега.
Мандатът на тримата големи: Вместо един за 7, два по 5
Както бяха предвидили от ПП-ДБ, така и в общия проект, президентът е „елиминиран“ от процедурата за назначаване на председателите на ВКС и ВАС и на главния прокурор. Те ще се избират от съответния съвет – съдебен или прокурорски.
Освен това мандатът им няма да е 7 години, а само 5, но за разлика от досегашния регламент, ще имат право и на втори. Т.е. може да останат на поста общо 10, а не 7 години.
Въпреки критиките в тази насока, ГЕРБ-СДС, ПП-ДБ и ДПС запазват предложението главният прокурор не само да не може да упражнява надзор за законност, но и да не може да осъществява методическо ръководство над прокурорите, а последното е възложено на Прокурорския съвет.
Освен това се стеснява значително правомощието му да сезира КС. Предложената разпоредба гласи: „Главният прокурор може да сезира Конституционния съд с искане за установяване на противоконституционност на закон, с който се нарушават права и свободи на гражданите“. Т.е. той ще може да се обръща към КС не за всеки случай на противоконституционност на закон, а освен това няма да има право да отправя и тълкувателни искания.
Главният прокурор е определен в проекта като „административен ръководител на върховната прокуратура“.
Той ще се избира от Прокурорския съвет по предложение на трима членове на Прокурорския съвет или на министъра на правосъдието.
Освен това участието на прокурора в граждански и административни дела силно се ограничава. Той се свежда до следното: „В случаите, определени със закон, участва в граждански и административни дела за защита на правата и законните интереси на малолетни и непълнолетни лица и за защита на значим обществен интерес на лица, които се нуждаят от закрила.“
Съдебните инспектори – след края на мандата с право на пенсия
Инспекторатът към ВСС се преименува на Инспекторат на съдебната власт. Той, както и досега, ще се състои от главен инспектор и десет инспектори, които се избират от Народното събрание с мнозинство от две трети от депутатите.
Мандатът на инспекторите е 5 години, с право на само едно преизбиране.
Голямата новост е, че в Конституцията се записва: „След приключване на мандата им главният инспектор и инспекторите не могат да заемат длъжности в органите на съдебната власт. Те придобиват право на пенсия и могат да се пенсионират по ред определен със закон“.
На инспектората се възлагат следните правомощия:
- да проверява дейността на органите на съдебната власт, без да засяга независимостта на съдиите, съдебните заседатели, прокурорите и следователите при осъществяването на техните функции;
- да извършва проверки за почтеност на съдии, прокурори и следователи, както и за установяване на действия, които накърняват престижа на съдебната власт, и такива, свързани с нарушаване независимостта на съдиите, прокурорите и следователите;
- да извършва проверки по сигнали за нарушаване на закона и на съдопроизводствените правила, включително за нарушаване правото за разглеждане и решаване на делата в разумен срок;
- при констатирани системни или груби нарушения на закона и на съдопроизводствените правила от страна на съдии, прокурори или следователи прави мотивирани предложения до съответния съвет за налагане на дисциплинарни наказания на същите, включително за понижаването и освобождаването им от длъжност, както и за временно отстраняване от длъжност в случаите на възбудено срещу тях наказателно преследване;
- да информира Висшия съдебен съвет, Прокурорския съвет и министъра на правосъдието за дейността си.
Отпада забраната за двойно гражданство на депутатите. Председателят на КС може да е служебен премиер
„За народен представител може да бъде избиран български гражданин, който е навършил 21 години, не е поставен под запрещение и не изтърпява наказание лишаване от свобода”, предвижда чл. 65, ал. 1 от проекта.
Освен това в проекта е предвидено, че Народното събрание не заседава само един месец преди провеждането на изборите, а не два, както е сега. С конституирането на новоизбраното Народно събрание се прекратяват пълномощията на предишното. А служебен премиер се назначава между заемащите три длъжности – председател на Народното събрание, председател на КС и управител на БНБ.
Чл. 99, ал.5 от Конституцията се предлага да гласи: „Ако не се постигне съгласие за образуване на правителство, президентът след консултации с парламентарните групи и по предложение на служебния министър-председател назначава служебно правителство. За служебен министър-председател се назначава измежду председателя на Народното събрание, председателя на Конституционния съд или управителя на Българска народна банка. Когато в 7-дневен срок президентът не назначи Министерския съвет, предложен от определения служебен министър-председател, служебното правителство се избира от Народното събрание. Президентът насрочва избори за ново Народно събрание в срок до два месеца след назначаване на служебното правителство. В този случай Народното събрание не заседава в едномесечен срок преди произвеждане на изборите”.
В общия проект остава заложената в този на ПП-ДБ уредба за индивидуалната конституционна жалба. И се предвижда, че гражданите и юридическите лица могат да сезират КС с искане за установяване на противоконституционност на закон при условия и ред, определени в закона и в правилника на КС“. Освен това се дава право на всеки съд да сезира КС с искане за противоконституционност.
68
Коментирайте
„България си отива. Децата ни са навън и няма да се завърнат. Това е загубен капитал за България. Когато фактите говорят и най-отявлените либерали трябва да замълчат. Ние сме в активен задгробен живот в много отношения – като нация и като виталност.
През последните 30 години в България върви отрицателна управленска селекция. Има желязна логика по върховете да се изтласкват все по-некомпетентни хора.“
166 са по-трагични и от Барни Ръбъл.
Приятно летуване. И на есен с песен. Да преброим парламентарните пилци!
Тримата с големи….
Say hello if this is judicial reform. Politicians have complete control over the prosecutor’s office and have enclosed the judges. When will they wake up to their foolishness. if and when the Non-Coalition falls. a pact to extend the Big Three’s terms in exchange for their election. Nothing regarding a court layout, new zoning, layoffs, the enormous workload disparity, or the budget… Reforms go smack! Only Geshev was expelled since he made everyone uncomfortable and he wasn’t fit for this position. replicating, not reforming
https://breakfast-menu.website/white-castle-breakfast-menu-prices/
Премахнете ОПАСНАТА ЗА ПРАВОВИЯ РЕД съдийско-прокурорска безотговорност-записана в чл 132 от конституцията. Премахнете фунционалния имунитет. Премахнете несменяемостта. Категорично механизъм за у,волнения и съкращения на магистрати трябва да има-и какво-ако се закрие-хипотетично- прокуратурата към ВАдмС, военното правосъдие, следствието, редица административни съдилища, повечето апелативни съдилища-където е курорт с високи заплати,без особен зор, вместо логичните съкращения ,ще следват преназначаванки?! Несменяемостта, имунитета , безотговорността са опасни за правовия ред. Инсталираните са приравнени на малолетни-и те не носят отговорност. Редно е пълнолетно лице да носи отговорнст за действията си-поради что магистрат не отговаря, каквото и да свърши, постанови, изпише? Щом си пълнолетен-ще отговаряш, безотговорността на… Покажи целия коментар »
да се чете отмяна на чл 132. За улеснение-ето проблемния текст
„Чл. 132.
(Изм. – ДВ, бр. 85 от 2003 г.) (1) При осъществяване на съдебната власт съдиите, прокурорите и следователите не носят наказателна и гражданска отговорност за техните служебни действия и за постановените от тях актове, освен ако извършеното е умишлено престъпление от общ характер.“
Оставка!
Избори!
Непротивоконституционствувателствувайте!
И това, ако е съдебна реформа здраве му кажи! Тотално овладяване на прокуратурата от политиците и капсулиране на съдиите. Кога ли ще изреват от тази глупост. Когато се разпадне Некоалицията. Сделка за продължаване на мандатите на тримата големи с повторното им преизбиране. Нищо за съдебна карта, ново райониране, съкращения, прекомерната разлика в натовареността, бюджета… Реформи – дрън,, дрън! Само Гешев го шкартираха, защото стана неудобен на всички, пък и не беше зза този пост. Имитация, а не реформа!
Пропуснах идеята за служебно правителство и парламентът да не заседава само един месец преди изборите – т.е. от началото на предизбораната кампания. Идеята за служебен премиер да се назначава измежду председателя на НС, председателя ва КС и управителя на БНБ е направо безумна. Председателят на КС и управителят на БНБ не са политически длъжности и е абсурдно да бъдат въвличани в изпълнителната власт. Прочетете внимателно предложения текст на чл. 99, ал. 5 – ако НС не успее да излъчи правителство, служебният министър-председател предлага на президента да назначи служебно правителство???! Е кой ще е този служебен министър-председател, който ще прави такова… Покажи целия коментар »
В портала за обществени консултации вчера е публикуван законопроект за изменение на Законът за платежните услуги и платежните системи. В законопроекта навсякъде думата лев е заменена с евро. И това въпреки че над половин милион българи се подписаха под искане за референдум за запазване на националната ни валута. Чие мнение изразяват „народните ни представители“? Кой им даде мандат да приемат еврото или да правят основен ремонт на Конституцията? Възможно ли е хора, избрани от 7-8% от населението да приемат толкова решаващи за бъдещето ни промени? Що за демокрация е това – диктат на малцинството над мнозинството – това не е… Покажи целия коментар »
Трай бе копейка смешна. Ходи се образовай малко, преди да дрънкаш небивалици. В условията на валутен борд лев няма. Писна ми от неграмотници с подписи. Бил подписал. Той не може две изречения да върже на кръст, НО СЕ ПОДПИСАЛ!!!!! Клоун.
Не пипайте Трети март, предатели!
Аз мисля, че тези шарлатани не трябва да пипат Конституцията, която очевидно много им пречи. Какво знами това депутатите да могат да има двойно гражданство? Чии интереси ще защитават те в парламента? С орязаните правомощия на главния прокурор той ще бъде един фигурант с огромна заплата и без никаква реална стойност. Инспекторатът към ВСС ще се превърне в убежище за съдийки в предпенсионна възраст. Мандатите на тримата големи почти ще съвпадат с тези на депутатите, което означава, че всяко правителство ще си идва с председатели на ВКС, ВАС и главен прокурор. Едно разумно предложение няма, затова пък се гарантира хаосът… Покажи целия коментар »
Аз мисля на КоледаТа да ям едно уникално 🐷 от ДПС в шарлатански сос.
Без кървавица няма как да се измие този ПОЗОР който ни води ПРАВО към участие във войната и гражданска по заръка на ЦРУ. Целта е затриване на България и българите. Асистираха Радев (пласмент) и Борисов (подкрепа).
ССБ каквито и ръце да подава на прокуратурата, не може да заблуди магистратите, че има пръст в предлаганите промени.Сдружението има едно силно качество и то се казва лицемерие!
Какво се случва във Варна?
Кинти и патрони, кьор кандилка?
Много мълчание, ама за конституция – недонос, писачи много
Прав си, такова силно политизирано сдружение няма друго в съдебната власт.
а защо в прокурорския съвет могат да влязат съдии, за да влязат ССБ-ари ли?
Защо не е и обратното във ВСС да влизат от парламента и прокурори и следователи, примерно от АПБ.
При едните се казва съдиите имат поглед над работата на прокурорите,добре, но то важи и обратното – прокурорите имат поглед над работата на съдии?
Нова Конституция. Президентска република. Пълна изборност, мандатност, отчетност и отзоваемост на всички съдии и прокурори. Следствието право в МВР. Всички разследващи с юридическо образование.
Без ВНС. На референдум.
Без ВСС, ИВСС, учителски институт за повишаване на квалификацията на мисирки, роднини, милиционери и милионери, щерки, тьотки и аматьорки, пуцаджийки, рабфакаджии, задочници, вечерници и нощници и прочие йористи по пижами, съдебни ваканции и помощници, първа линия на Приморско, по 20 брутално след поредната издънка и другото си го знаете.
АМИН
Общо взето прокуратурата я подчиняват на НС!Евала на реформата!
100% БОЗА. Радомирска и Чолакова – превъзходна!
Нищо не било решено …
Премахнете правомощието на ВАдвС да сезира КС. Това правомощие беше обявено като ВРЕМЕННО до въвеждането на индивидиалната жалба-един вид като пощенска кутия-посредник на гражданите(но на практика се оказа цензур на исканията на гражданите да бъде сезиран КС, тоест реално гражданите НЕ получиха достъп до КС). С наличието на индивидуална жалба става безпредметно правомощието на адвокатурата. Членовете на ВАдвС ще могат да сезират КС като граждани, тоест нищо няма да се промени. Да напомня-когато ВАдвС получи правомощието минаха повече от 2 години ,преди да благоволи да сезира КС. За сравнение-Омбудсмана почна да сезира КС незабавно. Това не може да остане без… Покажи целия коментар »
Това да е проблема! ТРОЛ скапан.
А ЗелениЯт чорап който е Истинския виновник за така създалата се ситуация – НЯМА ЛИ НАЙ-НАКРАЯ ДА ИЗКАРА СВОЯ ПРОЕКТ ЗА КОНСТИТУЦИЯ?!?!?!
Обяви преди точно 2 години, че ИМА ТАКЪВ!!!
Тия трите на преден план с лудото Ленче ли са авторки, или са музи. По-големи глупости не бях виждал. Още малко и поименно ще се вписват длъжности в Конституцията. Така са увартолили изп., съд. и зак.власт, че със сигурност някоя чистачка в МС е писала проекта. И как се пенсионира някой след изтичане на мандата, ако не е навършил пенс.възраст!
Добавете текст-ПРИ ЗАКРИВАНЕ НА ЗВЕНО ОТ СЪДЕБНАТА СИСТЕМА ОТПАДА НЕСМЕНЯЕМОСТТА.
Без този текст реформа в съдебната система е невъзможна. При закриване, например на ВАдмС да следва уволнение, а не преназначаване. А в закона да се запише-и без закешване с 20 заплата.
А да-това пенсиониране на инспекторите,без оглед на стаж и възраст е ПРОТИВОКОНСТИТУЦИОННА ПРИВИЛЕГИЯ. И текстът е така написан,че не е задължително инспектор да е магистрат. Тоест може и протестарианта , които в повечето случаи са без стаж, да се уредят за 5 години като инспектори-и хоп пенсийка. Тарикатско. Няма да мине номера-защото е противоконституционно.
Мафията прави Констотуций. Смях! Делян конституционалиста, Бойче прависта и накрая нашата кака Лена ще барне два, три члена…
Е, добре… нали служебно правителство се съставя, именно защото Народното събрание не подкрепя редовното. Каква е гаранцията, че при отказ на президента да назначи „служебен“ Министерски съвет, Народното събрание ще успее да избере такъв, от който момент да тече и срокът за насрочване на нови избори за НС?
Друг е въпроса-какво правим, ако се случи ситуация и тримата възможни служебни премиери-според проекта да не могат да встъпят(смърт, отказ-щото това зорлем не става, оставка на служебен премиер, старост, поставяне под запрещение, да бъдат арестувани-ако е налице законово условие и тн-всякакви ситуации), а няма възможност да е четвърти човек? Какво-закриваме държавата ли?
ПП-ДБ направиха от НС Политбюро на ЦК, а от Съдебната власт – регулаторен орган, който да следи за спазването на чл.1 от старата конституция…
„Ние сме съдебната власт, Лозане!“
Ай да им е честита славата… пет минутна.
ostavame priqteli, samo se pregrupirame!!
GERB&DPS&PP-DB = VNL
Значи е възможно главен прокурор 10г. Очевидно, че политиците осезателно, ще държат прокуратурата. Граждани, ще имат по широка възможност да сезират КС от колкото главен прокурор.
За служебен премиер, ще се слага човек избран от НС на някой от 3 те поста и ще се обезглави една институция КС или БНБ. Отиващата си партия вероятно, ще си избере своя председател на НС, за служебен премиер, който, ще продължава да е и председател на разпуснато то НС до конституиране на ново.
Цели се укрепване на тоталитарна държава на която е дадено начало от няколко месеца.
Костовистите направиха от прокуратурата абсолютен фигурант, каквато беше целта и на Иван Костов още от време оно. Той първи отряза прокуратурата от разследващите органи и ги направи деловодители без работа.
Хайде да запишат в Конституцията само Кирчо да е премиер, Главен прокурор – Хр.Иванов. Съответно тези плюс още няколко секретарки да са във ВСС и ИВСС и с пожизнен мандат, който да се наследява, че да се свършва с тази съд.власт и да приключи съд.реформа!
Абсолютен турски тюрлюгювеч, сготвен от Дей Бъ“шеф“ с 2/две/мозъчни клетки и запечен на гербава печка на дърва!
Два мандата от по 5 години за председателите на ВКС и ВАС и гл. прокурор?! … и преди това по 10 години председатели на РС, ОС, АС и зам. председатели на нещо си, общо 40 години, т. е. цял живот съдебна номенклатура!!! Абе вие вече за мезе ни взехте май!!! Лято е, ама не ядем доматите с колците и не се бръснем с мотики, макар че от бачкане не остава време да се обръснем даже… Ще хвърлям май „расото“ и ще хващам камата – по Левски!!! И тъпите ченгета и още по-тъпите прокурори да дойдат да ме намерят по ай-пито,… Покажи целия коментар »
Председателя на Конституционния съд?! Объркали сте го в статията. Предложението е за председателя на ВКС. Нали правите разлика?
Важното е да сме живи и здрави. Пускай Преслава!
Ама без видео, че в последно време хич не е за гледане.
Дали е председателя на ВКС или председателя на Конституционния съд е все в г.з! Със същия успех може и шефа на ДАНС, шефа на Здравната каса, а защо не и шефа на БНБ?
Хич нищо не са объркали! Виж проекта, точно за прдседателя на КС става дума
БАСИ КОМЕДИЯТА!
Личи си, че предложението е писано от хора, които не са влизали в съдебна зала. Съдебната система ще се капсулова, а прокуратурата ще стане още повече политически зависима.
Въобще не се казва какво ще стане, ако НС не успее да избере служебно правителство.
Как се съвместяват председател на КС с шеф на изпълнителната власт?
Предложението е пълно с пожелателни разпоредби.
Е това е целта ИМ.
Новата редакция на чл. 126, ал. 1 води до закриване на ВАП. Каракашева май си купи фабрика на 8-ми септември. Но така е, като много искаш да станеш шеф, без значение какъв…
Хич не я мисли ти нея. защото ще си се върне съдия във ВКС. Ама отде акъл да се сетиш, нали?
А защо въобще отива някъде, като после ще се връща. Няма грам мозък тука.
Където прокурорите, там и съдиите.
Където прокуратурата, там и съда.
Където Иван Магнитски, там и Лизан – президент. Ама другия път.
Къде е текста за лустрацията?!
Бегай бързо за манифестацията
Добри предложения.
Пълна трагедия и отстъпление от досегашната Конституция! Политиците ще си правят каквото си искат и никой няма да може копче да им каже.
Винаги е било така.
Правилно е инспекторите да не се връщат в системата.
Кой съдия извън пенсионна възраст ще отиде в Инспектората?
Е па, отиваш на 45 години, пенсионираш се с пенсия на макс на 50 години, после шапка на тояга и си бичиш адвокатче, колкото и когато ти е кеф за добавка… Втори мандат изобщо не ти трябва. Сега е така за КС – като им свърши мандатът, могат да се пенсионират. Аз съм навитак, ама едва ли точно мен ще изберат от НС, щото хич не съм по услугите и няма да им се впиша в профила за поръчков инспектор…
Важно е какви ще са хората
Супер
Важно е, важно е да е така
Модернизираме се
Според мен това не е толкова лошо, но има подводни камъчки
Браво
Винаги съм подкрепял мандатност за всичко. За кметовете е най-важно
Ами не е зле
Щом ще се пенсионират то значи само възрастни хора трябва да са
Каквито и промени да се направят, не се ли изкорени шуробаджанащината и “наши” и “ваши” никога няма да се оправи положението.
„Отпада забраната за двойно гражданство на депутатите“ Това ще доведе до нов разпад на държавността, но май на никого вече не му пука.