ВАС отхвърли жалба на прокурорка, опитала да стане съдия чрез външен конкурс
Действащ магистрат не може да участва в конкурсите за първоначално назначаване и за младши съдии, прокурори и следователи. За тях е предвиден друг ред за кариерно развитие. Това се казва в определение на тричленен състав на Върховния административен (ВАС), който потвърждава решението на Съдийската колегия на Висшия съдебен съвет, с което прокурорка не беше допусната до участие във външен конкурс за районните съдилища.
Както „Лекс“ писа, Михаела Ралчева от районната прокуратура в Силистра е подала документи за участие в конкурса за първоначално назначаване в районните съдилища, както и в този за младши съдии, и двата обявени през януари (виж тук и тук).
Комисията за атестирането и конкурсите към СК на ВСС я допуска до участие в двата конкурса.
Ралчева се явява на изпитите. В този за първоначално назначаване получава оценка 5.75 на писмения изпит и 5.40 на устния и малко не ѝ е достига, за да бъде класирана.
В конкурса за младши съдии оценката ѝ от писмения изпит е 5.25, а от устния – 5.30 и отново не е класирана.
По повод участието ѝ в двата конкурса, районният прокурор на Силистра Веселина Милушева изпрати писмо до Съдийската колегия, в което пита дали е допустимо действащ магистрат да бъде допуснат да участва във външните конкурси.
Въпросът беше обсъден от СК на ВСС на 14 май, но тогава кадровиците не стигнаха до конкретно решение, а прецениха, че ще се произнесат по него, когато назначават класираните магистрати във външния конкурс за районните съдилища.
И на 25 юни, когато СК пристъпи към назначаването на кандидатите, кадровиците заявиха, че Михаела Ралчева изначално не е следвало да бъде допускана до участие в конкурса, защото е действащ магистрат. Участниците в конкурса трябва да бъдат хора, извън съдебната система, заяви тогава председателят на ВАС Георги Чолаков, чието мнение беше споделено и от останалите членове на Съдийската колегия, които прекратиха участието на Ралчева в конкурса.
Прокурорката оспори решението на СК на ВСС, но тричленен състав на ВАС с председател и докладчик Весела Николова и членове Бойка Табакова и Николай Ангелов отхвърли жалбата ѝ.
В определението се посочва, че външният конкурс и този за младши магистрати е регламентиран в отделна глава в Закона за съдебната власт. Според чл. 182, ал. 1 от ЗСВ КАК извършва проверка по документи и допуска до участие всички кандидати, които отговарят на условията по закон. „Действително КАК с решение от 29 януари 2024 г. е допуснала до участие в конкурса за първоначално назначаване на длъжност „съдия“ в районните съдилища жалбоподателката Михаела Ралчева. При провеждането на конкурс за първоначално назначаване законодателят е възложил на Комисията по предложенията и атестирането правомощието да извършва проверка и да допуска/недопуска до участие в конкурса кандидатите, т. е. по силата на изрична законова норма Комисията има компетентност да взема решения, с които да разреши по задължителен за адресатите начин материалноправния въпрос – отговаря ли съответният кандидат на законовите изисквания. Тези решения директно рефлектират в правната сфера на кандидатите и засягат техни права и законни интереси“, изтъква ВАС.
Върховните съдии припомнят, че във външния конкурс може да участва човек, който отговаря на следните изисквания: да има висше образование по специалност „Право“; придобита юридическа правоспособност; необходими нравствени и професионални качества, съответстващи на етичния кодекс; да не е осъждан на лишаване от свобода за умишлено престъпление, независимо от реабилитацията; да не е дисциплинарно освободен като член на ВСС за накърняване престижа на съдебната власт; да не страда от психично заболяване и да има най-малко три години стаж.
„Доколкото в настоящия казус става въпрос за конкурс за първоначално назначаване в органите на съдебната власт, то към момента на предложението, КАК към СК на ВСС е следвало да съобрази и обстоятелството, че допуснат и класиран в конкурса кандидат – Михаела Ралчева, има качеството на действащ магистрат – прокурор в РП-Силистра (за което обстоятелство е била надлежно сезирана и от административния ръководител на РП-Силистра), поради което и единственото му кариерно развитие би било чрез конкурс за повишаване в длъжност или в конкурс за преместване в органите на съдебната власт, но не и чрез конкурс за първоначално назначаване“, посочва ВАС като допълва, че този конкурс е предвиден за хора, които не са действащи магистрати.
Върховните съдии отбелязват още, че чл. 181, ал. 3 от ЗСВ ограничава участието на действащи съдии, прокурори и следователи във външни конкурси и такива за младши следователи. А Михаела Ралчева безспорно вече работи в съдебната система – била е назначена за обвинител в РП-Силистра през 2022 г. след като се явила на конкурс за първоначално назначаване в районните прокуратури.
„Ето защо спрямо жалбоподателката Ралчева съществува правна пречка пред участието ѝ в конкурс за първоначално назначаване в органите на съдебната власт, доколкото за нея стои открита възможността по чл. 189, ал. 4 от ЗСВ“, заключава ВАС. Според въпросната разпоредба, когато прокурор иска да стане съдия или обратното, той се явява на конкурс за преместване или повишаване.
Определението не е окончателно и може да бъде обжалвано пред петчленен състав на ВАС.
36
Коментирайте
А защо ли този прокурор иска да стане съдия, та дори и младши съдия, като в последния случай ще работи за доста по-ниска заплата? Това е главния въпрос. Останалото е ала-бала. Вероятно отговора се крие в климата в съответната районна прокуратура и в прокуратурата като цяло. За друго не се сещам.
Може просто да иска смени населено място. Това е всъщност най-често срещаната причина.
Абсолютно неправилно, ограничителни и дискриминациооно решение това. Въобще всички ограничения и създаване на предимства са без всякаква житейска логика и опора. Не може да се създават правила просто за да има правила, просто да се ограничава без да има смисъла и логика. Защонда не може защо . Явява се на конкурс това е похвално даже
За кого се създават предимства с това „дискриминационно“ решение? За хората, които не са магистрати ли? Смях в залата сте. Като се опитвате да се правите на тарикати и да надцаквате колегите си, които участват на вътрешните конкурси на общо основание и чакат с години, поне имайте някакъв остатък от достойнство и мълчете гузно, когато ви хванат.
Как за кого? Предимството е за останалите, които могат да се явяват свободно.
Конкурс е, с правила еднакви за всички. Защо да не могат и всички с диплома да се явят? Преместванията и израстването в кариерата са принципно за връзкари. Това е една опция човек да смени града или професията. Защото професията не е „магистрат“, а „съдия“, „прокурор“, „следовател“.
Интересно,а ако действащ магистрат – съдия,или прокурор,поиска да се премести на длъжност следовател,как на практика може да го осъществи?Конкурси за преместване на длъжност следовател на практика – НЯМА!!!! Съобразно посоченото решение действащия магистрат не може и да участва в конкурси за първоначално назначаване, и в конкурси за младши следователи.
Същото важи ако си магестрат от окръгно ниво /окръжен съдия, прокурор, следовател/ и искаш да се преместиш на длъжност съдия в АДМИНИСТРАТИВЕН съд – такива конкурси за ПРЕМЕСТВАНЕ на практика няма! От време на време има конкурси за повишаване /т.е. от районно ниво/ или външни, но за преместване в администратитевн съд – не!
Законите за административните съдии са „врата у поле“. Тълкуват ги, както им дойде, според поръчката. Това не е правораздаване, а някаква сергия на битака
От близо 10 години ВАС не е това, което беше. Няма единна и добре мотивирана практика, липсват онези решения, написани от майстори на правната мисъл, които можеш да цитираш десетилетия и все да са ясни, красноречиви и актуални. Сега – по всеки въпрос – 3мнения,вкл. по допустимостта. Пълен хаос е.
А тогава защо допускате действащи нотариуси да се явяват на нови конкурси за нотариуси, за да си сменят района? Същото е и при ЧСИ-тата. Ако някой от ВАС може да обясни, ще е добре, ама се съмнявам.
А Вие виждали ли сте конкурс за преместване на нотариуси или частни съдебни изпълнители, каквито конкурси ЗСВ изрично предвижда за съдии, прокурори и следователи?
Тя не иска да се мести, а да кандидатства за младши съдия или на конкурс за първоначално назначаване за длъжност, различна от нейната. Какво общо има преместването тук? Защо пишете глупости?
„Длъжността различна от нейната“ също е магистратска длъжност. Ако районен прокурор иска да стане районен съдия, участва в конкурс за преместване в районните съдилища, а не във външен конкурс. Ако иска да участва в конкурс за първоначално назначаване или за младши съдии, подава си оставка като прокурор, ВСС я гласуват, и се записва за участие. Ама някои искат, хем да се местят с външни конкурси, защото е по-лесно и бързо, хем да не си рискуват службата, в случай, че не им се получи. Е, няма как.
Това СА различни длъжности, дори според ЗСВ.
Няма никаква житейска и правна логика да се забрани на един прокурор да кандидатстват наред всички останали в конкурс за първоначално заемане на други длъжности, каквито са съдия или следовател.
Тук не мога да се съглася с ВАС.
На практика няма законова пречка действащ магистрат да участва на външен конкурс за първоначално назначаване. Той се явява наред с останалите кандидати, полага същите изпити. За първи път от прокурор желае да започне работа като съдия /да не смесваме длъжностите, доста са различни/. В текста, който е цитиран, няма изрична забрана или изискване в тази насока. Изложените тук мотиви затова и нямат правна опора.
До момента и в коментарите няма нищо по същество.
Чл. 181, ал. 3 от ЗСВ. В конкурсите за младши и редови магистрат не могат да участват лица, които са одобрени по реда на чл. 186, ал. 7 от ЗСВ (т. е. одобрени за мл. съдии, прокурори или следователи). По аргумент за по-силното основание, такива, които са вече „баш“ прокурори, също не могат да участват в такива конкурси.
Моля Ви, „одобреният“ за друга младша длъжност е нещо различно и законът го е уредил именно като изключение. Няма причина правилото да се прилага за всички други длъжности. Именно защото е изключение!
Наистина ли трябва да се излагат мотиви защо вече действащ магистрат не може да участва в конкурс, за да стане действащ магистрат? Не можете да ме убедите, че това не е известно на всички, които са се пробвали, както и че не го правят, за да заобиколят тромавите и често напълно липсващи конкурси за повишаване и за преместване на действащите магистрати. Защото външни конкурси и конкурси за младши магистрати има всяка година и обичайно приключват в рамките на една година.
От мотивите бяга само този, който ги няма и просто желае да си наложи становището.
Повишаването в длъгжност е 99% на връзкарска основа. Същото важи и за преместването. Няма нито един логичен аргумент, който да налага становището, че един съдия не може да участва в конкурс за първоначално назначаване за прокурор или следовател. Това СА различни професии и различни длъжности!
хайде сега иск срещу ВСС, защо я е допуснал до конкурс, в който по закон не може да участва, че и го изкрала, за разлика от роднините.
ВАС е подлога на Пеевски. Да така е
Браво
Ако се познаваше с Шиши Кеша- кадровика и ЙОрист, нямаше да има никакви ядове,кахъри и проблеми.Молко кеш и проблема е решен.
Даденото разрешение е безпорно правилно, но това няма как да разреши съществения проблем, заради който се създават такива ситуации, а именно, че конкурси за повишаване и за преместване просто НЯМА. ВСС ги обявява веднъж на високосна година, за отчайващо малко бройки и естествено в тях участват всички магистрати по списъчен състав, а след това процедурата се точи по 5 години. Та в тази връзка – да, вярно е, че това е начинът за кариерно развитие на магистратите, но понастоящем той е почти неприложим. Всичко живо, което е мръднало нанякъде, е или командировано, или преместено заедно с щатната бройка.
*безспорно
Очакван изход от ситуацията предвид съществуващата съдебна практика по въпроса.
Съгласен съм с прогнозируемостта на резултата предвид съдебната практика. Предлагам обаче, чисто теоретично, да помислим върху следната разпоредба на ЗСВ чл. 162, т.5 „не е дисциплинарно освободено от длъжност изборен член на Висшия съдебен съвет за накърняване престижа на съдебната власт“. Изборен член на ВСС може да е магистрат и ако не е „дисциплинарно освободен“ може да бъде назначен в подобен конкурс. Действащите членове на ВСС не са дисциплинарно освободени. Означава ли това, че могат да бъдат назначени, ако участват в конкурс? Ако е така, то те ще са в по-благоприятно положение от другите действащи магистрати. И още един поглед.… Покажи целия коментар »
Доста нестандартен въпрос наистина и след известен проучване на релевантната регулация стигах до извода, че за да се отговори максимално коректно е нужно точно и ясно детерминиране на основните моменти от казуса: – докато са такива членовете на ВСС не заемат магистратска длъжност и по аргумент от чл.28, ал.1 от ЗСВ те могат да бъдат възстановени само по тяхно желание на такава, аналогично с освобождаването на Гешев, но неговата хипотеза беше на административен ръководител; идеята е, че няма как да се говори за възстановяване на пост, ако вече го заемаш. – на пръв поглед формално излиза, че е допустимо магистрат,… Покажи целия коментар »
Дори за миг не съм си мислил за правна консултация или съвет. Четейки коментарите Ви, намирам повод да прочета нещо смислено, което ми доставя удоволствие и ме кара да си „раздвижа“ малко мозъка извън рутинната дейност.
Благодаря Ви за отзивчивостта и готовността винаги да помислим отвъд видимото и ортодоксалното!
Просто трябваше да се яви на конкурс за преместване или повишаване.
Дори да обжалва пред петчленка, ефектът ще бъде същият.
Не е допустимо действащ магистрат да бъде допуснат да участва във външните конкурси.
Със сигурност Михаела Ралчева знае това.
Абсолютно правилно и справедливо решение.
Абсолютно несправедливо и дискриминационно взето решение! Къде в закона пише, че не може? Решението на ВАС е неправилно.