ВАС: Не е необходим акт на парламента при оставка на инспектор от ИВСС, може да си ходи
Не е необходим нарочен акт на Народното събрание за освобождаването на инспектор от Инспектората към Висшия съдебен съвет. Режимът на освобождаването е уведомителен. Това заяви тричленен състав на Върховния административен съд (ВАС) в решение, с което отмени отказа на Прокурорската колегия на Висшия съдебен съвет да приеме оставката на Генади Георгиев като инспектор и да го възстанови на длъжност във Върховната административна прокуратура (ВАП). Преписката се връща в кадровия орган за ново произнасяне.
До 2016 г. Генади Георгиев е прокурор във ВАП, когато е избран от парламента за инспектор в ИВСС. Встъпил е като такъв на 14 март 2016 г.
На 14 март 2020 г. 4-годишният мандат на всички инспектори, включително и този на Георгиев, изтече. Тогава членовете на ИВСС подадоха молби да бъдат възстановени на работа в съдебната система, но всички поискаха това да стане от датата, на която встъпят в длъжност новите инспектори.
Но вече над три години Народното събрание не избира нов състав на ИВСС и сегашните съдебни инспектори продължават да изпълняват задълженията си. Казусът стигна и до Конституционния съд, който прие, че те остават на постовете си до избора на нови (виж повече тук).
В края на януари 2022 г. Генади Георгиев подаде нова молба да бъде възстановен като прокурор във ВАП (повече по темата виж тук). Комисията за атестирането и конкурсите обаче отлага разглеждането на заявлението му, заради необходимостта от събиране на допълнителна информация и по-специално за това дали Георгиев е сезирал парламента.
На 14 април м.г. Генади Георгиев е отправил едностранно волеизявление за прекратяване на трудовото му правоотношение с ИВСС на основание чл. 339 и чл. 327 от Кодекса на труда, за което е уведомил и Народното събрание. Разпоредбата на чл. 327 от КТ урежда при какви условия може едностранно и без предизвестие да се прекрати трудов договор. А чл. 339 КТ пък сочи, че за прекратяване на трудово правоотношение, възникнало от избор, се прилагат съответно и основанията за прекратяване на трудовия договор. И сочи, че „когато за прекратяването на трудовото правоотношение е необходимо волеизявление на работодателя, то се замества от решение на избирателното тяло“.
Така на 15 април 2022 г. Генади Георгиев подава трета молба до ВСС с искане на основание чл. 50, ал. 2 от Закона за съдебната власт, да бъде възстановен на заеманата преди избора си за инспектор длъжност като прокурор във ВАП, считано от 14 април с.г. или от датата на решението на ПК на ВСС. Към заявлението си той прилага и заповед на главния съдебен инспектор Теодора Точкова, с която е обявено за прекратено трудовото правоотношение на Генади Георгиев.
На 20 април 2022 г. молбата му за възстановяване влезе в дневния ред на Прокурорската колегия. Но тогава кадровиците прецениха, че за да вземат решение по нея, трябва да се убедят, че Георгиев вече не е инспектор. Членовете на ПК отбелязаха, че инспекторът е направил всичко възможно, за да напусне ИВСС, включително е уведомил и Народното събрание, но според тях парламентът трябва да приеме акт за освобождаването му от длъжност. Заради това колегията реши: „Възстановява на основание чл. 50, ал. 2 ЗСВ Генади Георгиев на заеманата преди избора длъжност прокурор във ВАП, считано от датата на освобождаването му от длъжност инспектор в ИВСС с акт на Народното събрание“ (виж още тук).
Генади Георгиев обжалва това решение само в частта „считано от датата на освобождаването му от длъжност инспектор в ИВСС с акт на Народното събрание“ и поиска да бъде възстановен или от 14 април 2022 г., когато е подал молбата си, или от 20 април с.г., когато ПК я разгледа.
Тричленен състав на Върховния административен съд (ВАС) с председател Тодор Тодоров и членове Росен Василев и Хайгухи Бодикян (докладчик) я уважи.
„Основният спорен по делото въпрос е доколко в ситуация на подадена оставка и произтичаща от чл.50, ал.1 от ЗСВ обвързана компетентност на ВСС да възстанови лицето на заеманата преди избора длъжност съответно на съдия, прокурор или следовател, следва да се изисква нарочен акт на Народното събрание за освобождаване от длъжност. По делото се поставя и въпросът, след като инспекторите се избират с акт на Народното събрание, при изтекъл мандат и подадена оставка на инспектор, акт на избирателното тяло част от фактическия състав на освобождаването от длъжност на инспектора ли е.
В настоящият случай следва спорът да се разреши според общия разум на Закона за съдебната власт, който е функция от всички принципи заложени в него.
Според настоящия съдебен състав режимът за освобождаване от длъжност на инспектор от Инспектората на ИВСС, който при изтекъл мандат, но продължен поради обективни обстоятелства, е уведомителен към избирателното тяло. Акт на Народното събрание не е част от фактическия състав за освобождаване от длъжност на инспектор от ИВСС, при подадена от него оставка“, посочва ВАС (виж повече тук).
Решението е окончателно.
Сега Прокурорската колегия ще трябва отново да разгледа молбата на инспектора като според указанията на съда трябва да определи началната дата на възстановяването на Генади Георгиев като прокурор във ВАП.
16
Коментирайте
Напълно очаквано решение.
Хах, стой та гледай какво ще стане след като решението на КС за фактическото удължаване на мандатите на членовете на ИВСС даде приоритет на непрекъсваемостта на властта и сега ВАС застъпва позицията за „уведомителния режим“ на всеки да напуска, когато си пожелае без да има план, как ще бъдат попълнени незаетите бройки. Просто гениално, само да не вземат да си изподадат оставките и кадровиците във ВСС, които се намират в аналогична ситуация, точно като ще се гледат казусите с главния прокурор и неговия заместник.
“…, само да не вземат да си изподадат оставките и кадровиците във ВСС…“ Снощи Антон Станков изказа и такъв реторичен въпрос и му отговори – ако членовете на ВСС си подадат оставките, това означава блокаж на държавата.
Блокаж, щото старейшините не мислят и вместо мястото на напусналия да се заема от следващия класиран, подобно на всяка изборна длъжност, решиха да се правят на оригинални, от което ще пати цялата система и общество.
този колко е зле като инспектор – ако видите какви ги твори
Достойна постъпка. Съдийския еквивалент с изтекли мандати обаче не си и помислят за такова достойнство. Сладък тоя кокал, сладък! Ако може още един-два мандата в безвремие да се изкара. А междувременно да пласира някое и друго протеже на ръководен пост
Много добре
Изписали сте един чаршаф детооо….майко мила.
Олекна ми за тоя…
Пълни глупости.
Аз за тия прокурори само чета как някакви съвещания правят, как гласуват някакви неща. Те станаха бетер политици, бе. Ами нещо по повод келявите обвинения, които повдигат и падат в съда? Ами не е ли работата им да правят точно това или съм се объркал и основната им работа е да се събират и да вземат „решения“, кой къде да бъде назначен, колко пари ще им отпусне министерство на финансите, да ходят командировки?
Пак работа за прокурорската колегия
Тази „яснота“ ще оправи съдебната ни система.
Има си хас. По-добре не занимавайте с нищо НС.
Конституционния съд е направил страшно заключение. Старите остават докато се изберат нови
Нова Конституция. Президентска република. Пълна изборност, мандатност, отчетност и отзоваемост на всички съдии и прокурори. Следствието право в МВР. Всички разследващи с юридическо образование.
Без ВНС. На референдум.
Без ВСС, ИВСС, учителски институт за повишаване на квалификацията на мисирки, роднини, милиционери и милионери, щерки, тьотки и аматьорки, пуцаджийки, рабфакаджии, задочници, вечерници и нощници и прочие йористи по пижами, съдебни ваканции и помощници, първа линия на Приморско, по 20 брутално след поредната издънка и другото си го знаете.
АМИН