• И светофарът за надясно, и този за пешеходците свети зелено на мястото, където Али бе блъсната. СНИМКА: ВЕЛИСЛАВ НИКОЛОВ

Ученичката почина след 4 дни борба за живота си

5 секунди. Точно толкова преднина да се изтеглят дава на завиващите надясно светофарът на кръстовищетето на булевардите „Царица Йоанна“ и „Добринова скала“ в кв. „Люлин“. После светва зелено и за пешеходците по „Добринова скала“.

Там е пресичала и 17-годишната Александра Нинова на 21 януари. И това бяха последните ѝ крачки – помете я автобус, който завива. В този момент и тя, и рейсът имат зелена светлина. Няколко дни лекарите се бориха за живота на момичето в „Пирогов“, изви се и опашка от кръводарители, но травмите ѝ се оказаха по-големи от надеждата и Али почина.

Катастрофата станала по тъмно, малко след 20 часа. Александра чакала да пресече кръстовището на булевардите „Царица Йоана“ и „Добринова скала“ в кв. „Люлин“. В същото време автобус 111 завивал вдясно от първия към втория булевард. Светофарът пуска както колите за направо по „Царица Йоанна“, така и надясно, както и пешеходците, пресичащи „Добринова скала“. Вече направил завоя, шофьорът на автобуса чул удар в задната част и спрял.

Според една от хипотезите ученичката е гледала в телефона си, според друга се е разсеяла и е гледала встрани, трета версия е, че е възможно детето да се е спънало. Все още обаче причините се изясняват.

При падането

след удара

Александра

удря тила

си в бордюр

Аутопсията обаче не е била категорична дали през нея е минала задната двойна гума на рейса. Шофьорът веднага подал сигнал за инцидента. Пробата му за алкохол била отрицателна, а проверката е показала, че той няма други инциденти на пътя. Има само санкция за неправилно паркиране от преди 5 г.

Причината момичето да не бъде блъснато челно и шофьорът да не я види вероятно е именно в тези 5 секунди преднина, които се дават на завиващите автомобили. Екип на „24 часа“ провери на място движението в натоварен час. За 30 минути и 20 светвания на светофарите не се получи нито една конфликтна ситуация между пешеходци и коли.

Петър Георгиев обаче трябваше да изчака пежо да вземе завоя, защото автомобилът се бе оказал на средата на маневрата.

Причината – не бе първа кола, когато светофарът му светна. Мъжът живее в района и пресича по 2 пъти на ден кръстовището. „За мен не е проблем, че светва и за пешеходци, и за коли. Всички, които сме от района, знаем за това и внимаваме. А и при самия завой колите се движат доста бавно и би следвало да видят пешеходеца“, казва мъжът.

Каролина Стоименова обаче не е съгласна. Пенсионерката пресича, за да си пазарува. Тя се притеснява, че е доста бавна заради възрастта си. Според нея 5 секунди не са достатъчни, за да се изтеглят колите.

Трябва да е

обратното –

пешеходците да

имаме

предимство и да

пускат нас първо,

смята жената. Проверка на „24 часа“ обаче показа, че всички светофари са настроени именно да дават преднина на автомобилите. Идеята е, че те са с включени светлини и се забелязват по-лесно.

Докато разследването проверява записи и прави експертизи, ученичката в Софийската математическа гимназия 4 дни се бори за живота си в „Пирогов“. Тя ходела на народни танци, а от ансамбъла ѝ веднага пуснаха призив за даряване на кръв за Али, както я наричат близките ѝ. За 2 дни над 300 души откликнаха. Заради многото дарители дори бе удължено работното време на пункта, а от „Пирогов“ съобщиха, че имат достатъчно кръв за Александра.

Заради многото желаещи да помогнат и майката на Александра пусна пост във фейсбук. Тези думи са благодарността на една майка, чието дете се бори за живота си. Благодаря на всички лекари и специалисти от Детска реанимация в Пирогов, които денонощно поддържат искрата живот в дъщеря ми! Благодаря на всички приятели и познати, които веднага ни потърсиха, за да помогнат в бедата! Благодаря на хората, които организираха даряването на кръв за Али! От сърце благодаря на всички, които посветиха изключително мразовития неделен ден на живота на нашето дете и чакаха, за да дарят кръв за нея! Благодаря на всички, които се молят за Али и я споменават с обич и топлота! Мили хора, вярвам, че вашата помощ, вашата обич и вяра ще върнат Али към живота!, написа майката Яна Алексиева.

Малко по-късно обаче Аделина Банакиева, която първа разпространи молбата за кръводаряване, съобщи, че момичето е починало. „Александра загуби битката. Лети, детенце! Отново благодаря на всички, дарили кръв за нея“, изплака тя във фейсбук.

По случая е образувано досъдебно производство. Засега няма обвинени.

Делото се води

за причиняване

на смърт по

непредпазливост при шофиране. Ако водачът бъде обвинен и осъден, той може да получи от 2 до 6 години затвор. Практиката обаче показва, че подобни случаи завършват с условни присъди (виж карето).

Условни присъди за водачите на автобуси, убили пресичащи

Условни присъди получават шофьорите на градския транспорт, убили пешеходци. Това показва съдебната практика в последните години.

Така например Борислав Колев, който карал по линия 12 на автобусите във Варна, получи 2 години условно с 4 години изпитателен срок за това, че блъсна и уби пешеходец. Инцидентът стана на 11 ноември 2019 г. във Варна. Движейки се към спирка „Проектантска -2“, на кръстовището на ул. „Прилеп“ и бул. „Цар Освободител“ автобусът заходил за ляв завой, като изчакал преминаващите направо автомобили. В това време 87-годишен мъж пресичал кръстовището на пешеходна пътека. Тъй като за автобуса сигналът на светофарната уредба се сменил на жълт и след това на червен, водачът му потеглил рязко, за да довърши маневрата. Борислав не забелязал пресичащия мъж и го ударил. Оказал му първа помощ, подал сигнал и на телефон 112, но за съжаление пострадалият мъж почина по-късно в болницата.

Колев се призна за виновен и присъдата му, която първоначално бе 3 години условно, бе редуцирана с 1/3. Мъжът остана и без книжка за 2 години.

Без да признава вина, 2 години условно с 4 години изпитателен срок получи и Кирчо Кирков, който блъсна и уби пешеходка в Пловдив. Трагичният инцидент станал на 30 юни 2018 г. на ул. „Цар Симеон“ в района на кръстовище – при управление на автобус е нарушил правилата за движение по пътищата и при маневра и по непредпазливост е причинил смъртта на пешеходката Атанаска Георгиева. В последните си думи шофьорът не признава вина, но съжалява за смъртта на жената. До последно Кирков казва, че не е я е видял въобще. Тя пък е пресичала на място, което не е обозначено и няма пешеходна пътека. В мотивите си за наложената присъда съдът взема предвид и действията на съпричинителство от страна на пешеходката.

Тази публикация е част от ежедневния преглед на печата на правна тематика

Коментирайте

avatar