32 европейски медии, сред които и българската „Спортал.БГ“, съдят Google за 2.1 млрд. евро
Искът е заради антиконкурентното поведение на технологичния гигант във връзка с рекламните технологии
Общо 32 европейски медийни компании от 17 държави заведоха дело срещу Google за 2.1 милиарда евро, твърдейки, че рекламните практики на американския гигант за търсене са довели до сериозни финансови загуби за сектора. Сред тях е и българската „Спортал.БГ“, в която собственици са фамилията на Стилян Шишков и швейцарската Ringier. Водещ в завеждането на делото е германският медиен концерн Axel Springer (собственик марки като Politico, Bild, Welt, Business Insider и др.). Големите имена на ощетените включват още базираната в Норвегия Schibsted, групи от Бенелюкс като DPG Media и Mediahuis (собственик на Euractive).
Паралелни искове за щети ще бъдат заведени и в Обединеното кралство и Холандия (обхващащи европейските медийни компании) от името на издатели, които са претърпели вреди от антиконкурентното поведение на Google във връзка с рекламните технологии.
Какъв точно е проблемът?
Бизнес моделът на медиите доскоро беше базиран изцяло върху приходи от реклами. С тях се възвръщаха инвестициите на собствениците им, плащаха се разходите за създаване на съдържание и евентуално се генерираше печалба. След навлизането на платформи като Google и Facebook този бизнес модел практически приключи – огромна част от рекламата онлайн вече е в тези две компании, защото те предлагат изключително ниски цени и огромни възможности за сегментация и достигане до желаната аудитория. След установяването на рекламния дуопол обаче въпросът е дали с него не започнаха сериозни злоупотреби.
Google доминира в ключовите етапи на този процес. Той има водещ рекламен сървър за издатели на уебсайтове, като например новинарските компании, които са ищци в това дело. Той също така управлява ключовата платформа от страна на предлагането, където инструментите, които рекламодателите използват, могат да наддават за импресии. И накрая, той притежава и техническите инструменти, използвани от рекламодателите. Следователно той е едновременно брокер, аукционер и агент по продажбите. Ако сравним рекламните търгове с фондова борса, Google ще представлява както продавачите, така и купувачите, като същевременно притежава самата борса, като по този начин създава ясен конфликт на интереси, обясняват от холандската адвокатска кантора Steck.
Френският орган за защита на конкуренцията установи, че този конфликт на интереси е накарал Google да даде предпочитание на собствените си инструменти, което е намалило конкуренцията от страна на други рекламни сървъри и платформи от страната на предлагането. Този вид поведение на компания с господстващо положение е в явно противоречие със законодателството в областта на конкуренцията, твърдят оттам. По принцип всеки, който претърпи вреди от подобно неправомерно поведение, може да търси обезщетение по съдебен път.
„Във време, когато много медийни организации се бореха да плащат заплатите на журналистите, Google ги лиши от милиарди приходи чрез антиконкурентно поведение. За много издатели би било твърде скъпо да съдят гигантска компания като Google. Без това действие тези щети биха останали некомпенсирани“, казват от водещите делото юристи от Geradin Partners, които се обединяват с холандската адвокатска кантора Stek, за да предявят колективен иск, представляващ издателите от ЕС.
„Замесените медийни компании са претърпели загуби поради по-малко конкурентен пазар, което е пряк резултат от неправилното поведение на Google“, допълват от Stek. „Без злоупотребата с доминиращата си позиция от страна на Google медийните компании щяха да получат значително по-високи приходи от реклама и да плащат по-ниски такси за рекламни технически услуги. Най-важното е, че тези средства можеха да бъдат реинвестирани в укрепване на европейския медиен пейзаж“, казват юристите.
Не се случва за първи път
Това не е единственият случай, засягащ антиконкурентното поведение на Google в рекламните технологии. Освен френския орган по конкуренцията, който издаде решение през юни 2021 г., налагайки глоба 220 милиона евро, органът за защита на конкуренцията на Обединеното кралство (CMA) видя значителни проблеми в сектора на рекламните технологии в своя окончателен доклад за онлайн рекламата от юли 2020 г.
Вследствие от това започна антитръстово разследване на поведението на Google в рекламните технологии през май 2022 г., което в момента продължава. Отделно беше заведен колективен иск срещу Google от името на всички базирани в Обединеното кралство издатели, по който Geradin Partners е инструктиран заедно с Humphries Kerstetter и Hausfeld.
Европейската комисия също също се включи в опитите да се ограничат евентуални злоупотреби от страна на Google през юни 2023 г., като констатира, че компанията е злоупотребила с господстващото си положение в нарушение на правото на ЕС в областта на конкуренцията. Google подаде своята защита срещу тези временни констатации през декември 2023 г.
В САЩ група главни прокурори, ръководени от прокурора на щата Тексас, заведоха дело срещу Google за нейните рекламни технологични практики през декември 2020 г. През януари 2023 г. американското министерство на правосъдието заведе собствено гражданско дело срещу Google заедно със случая, заведен от щатските главни прокурори. И двете дела са в ход.
Тази публикация е част от ежедневния преглед на печата на правна тематика
Коментирайте