4 дни дни след официалното откриване на европейската столица на културата в Пловдив окръжната прокуратура поиска всички документи за похарчените за церемонията пари.

От публичните данни на общинската фондация „Пловдив 2019“ се вижда, че за изграждането на кулата и всичко около шоуто са отишли 2,2 млн. лева с ДДС. Допълнително са обявени обществени поръчки, пак за откриващото събитие, на стойност близо 300 хил. лева. Те са за логистика, наем, монтаж и демонтаж на предпазни огради и съоръжения, електрооборудване и захранване, автовишки.

Не е ясна цената

на шалчетата и

одеялата – сума

не е посочена

Така за едночасова програма парите набъбват почти до 3 млн. лева.

След лавината от публикации и коментари окръжната прокуратура в Пловдив се самосезира за евентуално извършено длъжностно престъпление, свързано с разходването на средства. 30 дни „Икономическа полиция“ ще проверява фондацията.

След вестта за прокурорската проверка изпълнителният директор на „Пловдив 2019“ Кирил Велчев спря да вдига телефона си. Кметът Иван Тотев, който е председател на нейния управителен съвет, също запази мълчание. Единствено артдиректорът Светлана Куюмджиева отговаряше на въпроси. (Виж карето.)

Разследващите

ще изясняват и

що е то

музикален

надзор

Този въпрос затрудни дори Евгени Димитров-Маестрото, който има зад гърба си десетки грандиозни концерти. Тази длъжност фигурира в сметките на „Пловдив 2019“ със солидно възнаграждение от 23 470 лева (Виж графиката). Според представители на „Пловдив 2019“ ставало дума за много тънка работа – специален майстор, който следял качеството на звука да не се влияе от атмосферните условия.

„Ако в това се е изразявала работата му, значи не я е свършил. Само на 100-тина метра от кулата нищо не се чуваше. Дори не разбрахме кога е пяла Валя Балканска. Хубаво са се сетили за такъв специалист, но нямаше резултат“, коментират пловдивчани.

Други 21 025 лева са платени на асистент по управление на проекта. Очевидно той също е бил сред най-важните. Дори по-важен от творческия директор, чието възнаграждение е 15 647 лв.

Още по-неясно е какво се крие зад разхода от 15 647 лева за „представяне, документи и чернови“. От една страна, има записани едни 39 117 лв. за „продуциране на съдържание“, а в друга графа са отбелязани още 880 124 лева за „продуциране“. Според експерти, които внимателно са анализирали публичните сметки на фондацията, липсва разбивка какво влиза в продуцирането за толкова пари.

„Имаш чувството, че виждаш едни и същи дейности, написани по няколко пъти със съответно възнаграждение“, допълват те. Недоумение буди и защо толкова пари са поверени на немската компания „Phase 7“. Ако подобно шоу трябва да се прави в Германия, дали оттам биха го поверили на български екип, питат наши творци.

На фона на парите, платени на германците,

хонорарите на

българските

участници са

символични

20-те гайдари са получили общо 3012 лв. Теодосий Спасов е взел 4000 лева. На 200 кукери са платени по 12,5 евро. За 20-те танцьори от ансамбъл „Тракия“ са броени 11 735 лв.. Не е посочен хонорарът на Валя Балканска.

Всяка от 3-метровите букви, които изписаха мотото „Заедно“, струва по 1000 евро.

Отделно за публикации в чуждестранни медии са платени 352 000 лева.

От прокуратурата припомниха, че срещу кмета Иван Тотев има вече едно обвинение за длъжностно престъпление при изграждане на зоопарка. Според разследващите той е нанесъл щета на общинския бюджет за 689 869 лева с избора на изпълнител, нарушавайки Закона за обществените поръчки.

Светлана Куюмджиева, артдиректор на общинската фондация: Нямам намерение да ви цитирам цифри

– Г-жо Куюмджиева, как ще коментирате проверката на прокуратурата?

– Разбираме от медиите, че започва прокурорска проверка. Ще осигурим достъп до цялата документация. Така или иначе, информацията е публична. Нека приключи проверката и ще правим изявления и коментари.

– Притеснява ли ви работното обвинение за евентуално длъжностно престъпление?

– Не.

– Какво означава „музикален надзор“, за който фондацията е платила 12 000 евро хонорар?

– Това е така наречената тонрежисура и музикален супервайзер. Този човек стои през цялото време на спектакъла и миксира звука.

– Кой е той?

– Петер Брикс от Германия.

– Ако е трябвало да следи за качеството на звука, защо хората на 100 м от сцената казват, че не са чували?

– Това са абсолютни спекулации и няма да ги коментирам.

– А каква е тази длъжност асистент по управление на проекта? Неговото възнаграждение е по-голямо от това на творческия директор?

– И в тези обяснения няма да влизам.

– Този асистент пак ли е германец?

– Да, това са разходи изцяло за немските оператори.

– От хонорара му излиза, че този човек е бил най-важен за спектакъла.

– Няма да коментирам.

– А кога ще дадете отчет, това са публични средства?

– Има си отчетна документация.

– Какви допълнителни средства е вложила фондацията извън проведените обществени поръчки?

– Не мога да ви кажа в момента. Няма как, това са абсолютно подвеждащи въпроси.

– Кога ще покажете фактурите?

– По принцип ще предоставим цялата документация на отговорните институции, които смятат да ни проверяват. Фондацията прави годишните си отчети пред общинския съвет.

– Колко в крайна сметка струваше цялата откриваща церемония на 12 януари?

– Нямам намерение да ви цитирам цифри.

– Не ви ли притеснява, че прокурори започват да ви разследват още на старта на европейската столица на културата?

– Защо да ни притеснява, като всичко е законно.

Тази публикация е част от ежедневния преглед на печата на правна тематика

Коментирайте

avatar