1,5 млн. замърсяващи въздуха трошки аут от градовете
София умува такса "задръстване" До 500 лева глоба за димен шлейф от ауспуха, предвиждат поправки в закон
Близо 1,5 млн. автомобили, които не отговарят на еконормите, няма да могат да се движат в определени зони на градовете в дни със завишени нива на замърсяване на въздуха от юни 2022 г. Промените в Закона за чистотата на атмосферния въздух вече са внесени в парламента от ГЕРБ.
Само в София старите возила без катализатори, които са с евростандарт 1 и 2 и най-много замърсяват въздуха, са 290 692, показа справка на Столичната община, предоставена на „Монитор“.
Според данните на Пътна полиция броят на регистрираните у нас леки автомобили през 2020 г. се увеличава с 36 817 до 2,87 млн. Така общият брой на всички моторни превозни средства в България възлиза на 3,81 млн. превозни средства. Над 159 хил. МПС са били заведени на отчет през миналата година, като 66%, от тях са на възраст над 10 години.
което означава, че са с евростандарти 1 и 2. Техният дял нараства с 3% през 2020 г. От друга страна, по-малко от 6% от регистрираните МПС са на възраст под 5 г. и отговарят на най-високите евростандарти 5 и 6, сочи официалната статистика. Точно заради това с поправките в Закона за чистотата на атмосферния въздух се предвижда да бъдат въведени 5 екологични групи за автомобилите, като още след 12 юли тази година при преминаването им на технически преглед ще се издават и екостикери, с които ще се определя в коя екогрупа попада колата. В стикера ще има и чип с информация за превозното средство, екологичната група и собственика.
Всяка екокатегория ще бъде определяна на базата на данните в свидетелството за регистрация за това каква категория има от Евро 2 до Евро 6 или според датата на първа регистрация. Когато не е отбелязана екологичната евронорма, ще се вземат резултатите от измерването на замърсяването, направено в техническия пункт.
Поради значително по-високите концентрации на замърсителите на атмосферния въздух през зимата забраната за движение на определени категории автомобили може да важи от 1 октомври до 31 март, посочват като примерен период вносителите. За нарушители ще има глоба от 50 до 500 лева, съответно с имуществена санкция в размер от 200 до 1000 лева.
на движение като полицейските, противопожарните коли и линейките.
Общинските съвети ще могат да ограничават трафика на определени категории превозни средства и да създават зони с ниски емисии на вредни вещества в случаите, когато има замърсяване на въздуха или при непостигане на нормите за замърсителите и отлаганията, посочени в наредби от здравния и екоминистъра, се предвижда още в законопроекта.
Целта е хората да се пренасочат към обществения транспорт или да се използват по-нови и екологично по-чисти автомобили. Ще се ограничава движението на коли в определена зона в зависимост от вида гориво. Всяка община ще може да приложи мярката след решение на общинския съвет, определяйки вида на най-силно замърсяващите превозни средства и реда за ограничаване на тяхното движение.
„По предложение на Столичната община се създаде национален механизъм за въвеждане на стикери на всички автомобили, като те ще бъдат в съответствие с актуалното им техническо състояние. Така може да притежавате автомобил, който отговаря на екостандарта Евро 5, но ако сте махнали катализатора му, най-вероятно ще попадне в екологичен клас 2.“, обясни за „Монитор“ зам.-председателят на транспортната комисия в Столичната община Зефир Зарков.
с която се регулира влизането на коли в тежко натоварени участъци в града. За идеята стана ясно от думите на зам.-кмета по транспорта Кристиян Кръстев на обществено обсъждане на бюджета на града за 2021 г.
„Работим върху такса задръстване, която е много използвана на Запад“, заяви Кръстев. От Столичната община обясниха, че мярката е част от европейски проект INNOAIR „Иновативен обществен транспорт, отговарящ на търсенето на потребителите за по-чист въздух в градската среда“. На този етап кметството ще събира аналитични данни, свързани с идеята.
Тази публикация е част от ежедневния преглед на печата на правна тематика
Коментирайте