10 месеца бившият варненски кмет Иван Портних е бездействал по проект с краен срок 31 декември т.г.
Кметът на Варна Благомир Коцев е отказал да подпише документите, необходими за изпълнението на проект за „облагородяване на достъпа“ до рибарско селище „Карантината“, одобрен през март т.г. с бюджет от 390 хил. лв. Това съобщиха днес от общинската администрация в града. Причината за отказа на Коцев да даде начало на строителните работи е, че по проекта вече близо година не са предприети никакви действия от страна на администрацията на бившия варненски кмет Иван Портних (ГЕРБ). Срокът на програмата, по която следва да се финансира изпълнението на проекта, изтича след 20 дни – на 31 декември, пише в съобщението на общинския пресцентър.
Пълното наименование на проекта е „Облагородяване на достъпа дo рибарска инфраструктура в селище „Карантината“ и обособяване на зона за спорт“. Той е бил подаден от администрацията на Иван Портних за финансиране по програма „Морско дело и рибарство 2014 – 2020 г.“ на 30 юли м.г. Предложението е било класирано от финансиращия орган като „първа резерва“, като причината за това е била „липса на финансов ресурс“.
Предложението е било одобрено с решение на оценителната комисия на програмата в началото на т.г., но до момента действия по него не са били предприети. По тази причина вчера (6 декември) управляващият орган на „Програма за морско дело и рибарство“ е отправил покана към администрацията на Благомир Коцев за предприемане на действия.
Заради бързане да усвои евросредства Варна е построила неизползваемо рибарско пристанище
Програмният период обаче приключва на в последния ден на т.г. и ако сключи договор за изпълнението на проекта, община Варна трябва да реализира, приключи, разплати и отчете проекта в срок до Нова година, което би било практически невъзможно, пише в съобщението на общинската администрация. В него обаче се обяснява, че това не лишава община Варна от правото да кандидатства за финансиране на проекта по същата програма през новия програмен период.
Рибарското селище „Карантината“ се намира в непосредствена близост до злополучното едноименно пристанище, изградено с 14 млн. лв. (без ДДС), по-голямата част от които също европейско финансиране.
„Черната книга на правителственото разхищение“: Пристанището-фантом за 14 млн.лв.
Още в началото на юли 2021 г. – около година след откриването му, стана ясно, че пристанището ще може да приема едва 43 плавателни съда вместо 116, както бе заложено в проекта за изграждането му. От общинската администрация във Варна тогава обясниха, че съгласно предписания, направени от местната дирекция „Морска администрация“, на пристанище „Карантината“ трябвало да бъдат извършени „допълнителни дейности по хидротехническите съоръжения“, за да може то да достигне пълния си капацитет.
Какви точно „дейности по хидротехническите съоръжения“ е трябвало да бъдат извършени в пристанището така и не стана ясно. Но още в началото на юли 2021 г. се оказа, че дълбочината при входа му е едва 1.5 м, което правеше невъзможно влизането в него на масово използваните по Черноморието рибарски корабчета и дори на големи лодки. На пристанището липсваха т.нар. котви, които са задължителни за всеки подобен пристан, по-голямата част от кейовите места не бяха оборудвани с колонки за снабдяване с вода, ток и интернет.
Проверка на „Дневник“ в началото на т.г. показа, че затлачването с пясък на пристанището е заради бързане и недостатъчно финансиране при проектирането му. Фактът, че пясъчните наноси ще затворят входа му, е станал очевиден още в процеса на строителството, но въпреки това то е било изпълнено, без да се направят корекции. Това показа съдържанието на кореспонденция, разменена между ръководителя на проекта за изграждане на пристанището Милен Мънев, проф. Румен Кишев, ръководител на Центъра по хидро- и аеродинамика във Варна (структура на БАН), и проф. Снежана Мончева, директор на Института по океанология при академията. Двете институции са били преки изпълнители на проектирането, възложено от община Варна.
Кметът на Варна обвини европейски прокурор в „политическа манипулация и брутално активно мероприятие“ (допълнена)
Заради фактическия провал на проекта, но и заради изграждането на пристанището в пълно противоречие с изискванията на програма „Рибарство и аквакултури“ в момента своя проверка извършва Европейската прокуратура.
Тази публикация е част от ежедневния преглед на печата на правна тематика
Коментирайте