Шофьорите на Uber са служители, а не бизнес партньори, реши съд
Шофьорите на платформата „Юбер“ (Uber) са служители на компанията, а не нейни бизнес партньори, на които се полагат повече права за защита на труда им съгласно местното законодателство, реши днес съд в Нидерландия. Това е временно поражение за американската компания, опитваща да въведе в Европа особения си бизнес модел, коментира „Ройтерс“.
Това е и победа за профсъюзите, борещи се за по-добро заплащане и социални осигуровки на заетите в икономически модел за наемане на служители не като служители на пълно време, а като на независими изпълнители на договори или хора на свободна практика. Решение, подобно на това в Нидерландия, по-рано тази година бе взето и във Великобритания.
Районният съд на Амстердам зае в спора страната на Федерацията на нидерландските профсъюзи. Техните представители твърдяха, че близо 4 хиляди шофьори под бранда Uber в града са служители на такси компании и трябва да получат социалните бонуси и осигуровки като всички останали в този сектор.
Компанията обяви след съдебното решение, че ще го обжалва и че „нямаме планове да наемаме водачи в Нидерландия“.
„Разочаровани сме от това решение, защото знаем, че огромно мнозинство от шофьорите искат да останат независими. Те не искат да отстъпват свободата си да избират дали, кога и къде да работят“, заяви Мауритс Шьонфелд, генерален мениджър на Uber за Северна Европа, цитиран от „Ройтерс“.
Според съдиите превозващите пътници, които ги викат през мобилното приложение на Uber, са обхванати от изискването за колективно трудово договаряне в такси транспорта. „Правните отношения между Uber и тези водачи отговаря на всички характеристики за договор за наемане на работа“, се казва в решението.
От синдиката коментираха, че сега вече „всички шофьори на Uber автоматично стават наети от компанията. В резултат на това ще получат по-високи заплати и повече права в случай на отстраняване от работа или болест, например“, заяви един от зам.-председатели на федерацията.
Освен това съдът постанови, че в някои случаи Uber дължи на водачите плащания. Глобата за неизпълнение от компанията на договора за колективното трудово договаряне в сектора на такситата е 50 хиляди евро.
Uber има проблеми и у дома в САЩ, където Върховният съд отхвърли през май искането на компанията да избегне съдебен процес за това дали шофьорите са служители или независими изпълнители на договор.
Тази публикация е част от ежедневния преглед на печата на правна тематика
Коментирайте