Школуван разузнавач в КГБ влезе в борда на „Автомагистрали“, ще поеме ли инхауса
Скандалната държавна компания е получила договор за 59 млн. лв. за маркировка от АПИ
Разузнавачът от Държавна сигурност Камен Манев влиза в директорския борд на държавната компания „Автомагистрали“, която се прочу със скандалните инхаус договори за строителството на магистрала „Хемус“ по време на третото правителство на Бойко Борисов.
Решението е на регионалният министър Иван Иванов (БСП) от 26 март 2025 г., показа проверка на Mediapool в Търговския регистър.
Новината идва в деня, в който бащата на 12-годишната загинала на пътя Сияна – Николай Попов, поиска незабавна оставка на Управителния съвет на агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ).
Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) обаче не намери за нужно да уведоми за рокадата обществото. Вместо това разпространи информация, че министър Иван Иванов разпореди проверка на АПИ и отстраняване на цялото ръководство на Областното пътно управление в Плевен до изясняване на резултатите. В съобщението на МРРБ не са посочени имена кого точно е отстранил Иван Иванов, след като директорът на ОПУ-Плевен Йордан Първанов е в дълъг болничен от края на 2024 г.
Кой е Камен Манев?
Камен Манев е роден в София през 1957 г. На 29 години е назначен за разузнавач в Първо главно управление на Държавна сигурност, което е външно-политическото разузнаване на тайната полиция на комунистическия режим. Със заповед от август 1989 г. е изпратен на 5-месечна разузнавателна школа в КГБ в СССР, показват разсекретените архиви на ДС. Това означава, че по време на комунистическия преврат на 9 ноември 1989 г. той е бил най-вероятно в Москва.
В публичното пространство у нас става известен по време на управлението на ГЕРБ, след като успява да заеме ръководни постове в държавни и общински дружества с печална слава.
Пенсионерът Камен Манев (68 г.) е бил изпълнителен директор на столичната общинска фирма „Софийски имоти“ в периода 2009 – 2012 г., както и в управлението на „Софийска вода“ (2008 – 2012 г.).
Влизането в бордовете на двете дружество става с помощта на тогавашния председател на Столичния общински съвет Андрей Иванов, с когото Камен Манев е близък по линия на МВР. След като Андрей Иванов беше освободен от поста председател на СОС, Камен Манев също е сменен от ръководствата на двете дружества, свързани с общината.
Довчера – 1 април 2025 г., бившият щатен разузнавач беше в Надзорния съвет на „Български ВиК Холдинг“, друга държавна компания създадена от Бойко Борисов с капитал от 1 млрд. лева. Той влиза в управлението ѝ в края на май 2024 г. по времето на служебният премиер Димитър Главчев.
Неофициално се коментира, че това става по предложение на лидера на „ДПС Ново начало“ Делян Пеевски. Двамата се познават покрай бизнес съюза на частните предприемачи у нас „Възраждане“, в който влизаха разстреляният бизнесмен Илия Павлов и хазартния бос и санкционирания по закона „Магнитски“ за корупция Васил Божков. В периода април 2006 – ноември 2007 г. Кирил Манев е бил заместник-председател на бизнес клуб „Възраждане“.
През 2019 г. Камен Манев беше и председател на комисията за избора на изпълнител на трасето на газопровода Турски поток през България. Този търг също не беше еднозначен и премина под знака на поредица от скандали разрешени успешно след намесата на тогавашния премиер Бойко Борисов.
Заръщането на инхауса
Вкарването на Камен Манев в директорския борд на „Автомагистрали“ едва ли е случайно. Решението е взето на 26 март от регионалния министър Иван Иванов (БСП).
Още същия ден Съветът на директорите на държавната фирма се събира, за да изпълни указанията на министъра. От борда е освободена Константина Атанасовска, за да може Камен Манев да заеме поста, сочат публикуваните документи в Търговския регистър.
На следващия ден в регистъра на обществените поръчки е публикуван инхаус договора на „Автомагистрали“, с който пътната агенция ѝ възлага маркировката на три района – Северен централен, Югозападен и Южен централен.
Самият договор е подписан на 25 март, ден преди назначението на Камен Манев. Той е за 59 млн. лв. без ДДС със срок за изпълнение 18 месеца. Сумата е сравнително голяма, ако се вземе предвид прогнозната цена по договорите за един район за 4 години, която беше в размер на 35 млн. лв. За сравнение сумата по старите 5-годишни договори от 2020 г. бяха за 63 млн. лв. за цялата страна.
Ден преди подписването на поредния инхаус договор между АПИ и „Автомагистрали“, шефът на пътната агенция инж. Йордан Вълчев анонсира завръщането на инхаус възлагането при участие в бТВ. Той обясни, че са прибегнали до тази процедура, защото вече две години тече обжалването на търга в съда. „В този случай инхауса е добра процедура, за да може да възложим на някоя фирма през това време да изпълняват тези маркировки“, аргументира се Йордан Вълчев. Той уточни, че засега други инхаус процедури не се предвиждат.
За професионалната квалификация на шефовете в „Автомагистрали“ красноречиво говори липсата на всякаква информация за тях на сайта на държавното дружество. Единственото изключение е изпълнителният директор инж. Иван Станчев, който има богат опит с пътища.
Тази публикация е част от ежедневния преглед на печата на правна тематика
1
Коментирайте

Nice sharing!
google