Зам.-председателят на ГЕРБ и шеф на предизборния щаб Цветан Цветанов не е успял да оправдае имуществото си с получаваните от него и съпругата му Десислава доходи, твърди разследване на „Биволъ“, базирано на документи. При проверка от 2015 г. антикорупционната комисия е установила несъответствие между доходите и разходите на семейството в размер на 118 849 лв., тоест доходите не са били достатъчни да покрият разходите и придобиваното имущество, показва документацията. Според „Биволъ“ несъответствието е било в пъти по-голямо, но е занижено. Неплатени данъци в особено големи размери – над 12 000 лв., е установила през 2013 г. и НАП. Информацията на „Биволъ“ е в публичното пространство от 31 март, като до момента никой не отрича достоверността на документите.

Премиерът Бойко Борисов вчера предпочете да не коментира новите данни около Цветанов, за когото тепърва ще излизат резултати и около разпоредената проверка на имотния скандал и закупеното луксозно жилище в кв. „Изток“. Пламен Георгиев, шефът на антикорупционната комисия отказа във вторник да коментира публикуваните в неделя от „Биволъ“ документ. „Тези документи в момента се анализират дали изобщо отговарят на истината“, заяви Георгиев и добави, че „трябва да се спазват правилата“.

Разследването на „Биволъ“ стъпва на доклад на Комисията за отнемане на незаконно придобито имущество, оглавявана и през 2015 г. от Пламен Георгиев. Докладът е по повод едно от разследванията срещу Цветанов – за това, че в качеството си на министър на вътрешните работи е ощетил хазната с 50 000 лв., като неправомерно е възстановил на поста началник на сектор БОП във Велико Търново Орлин Тодоров.

Разпоредената заради този случай проверка на Цветанов е за 10-годишен период – от 4 декември 2003 г. до 4 декември 2013 г. Тя е обхванала всички получени от семейството доходи за този период, направените от тях разходи и закупено имущество. На база на предоставените данни от НАП, НОИ, банките, в които семейството е разполагало със сметки, данни за придобивано и продавано имущество, КОНПИ изчислява, че за изследвания период семейството е получило като приход впечатляващата сума от 1 039 740 лв. (б.р. според съкратения преразказ на доклада в становище на дирекция „Координация и контрол“ сумата е 1 057 461 лв.).

Цветанови обаче са си позволили и сериозни разходи. Тук изчисленията са по-сложни – за разходите на семейството КОНПИ е използвала статистическите данни на НСИ за издръжка на четиричленно и петчленно семейство, като за целия период от 10 години сумата възлиза на 112 476 лв. От доклада става ясно, че така изчислената издръжка на семейството е по-ниска от изхарченото от тях за пътувания в чужбина – в размер на 175 395 лв. За покупки на стоки и услуги са платени 250 970 лв., за данъци и такси – 46 328 лв. Общо разходите на семейството за 10 години възлизат на 529 449 лв., се твърди в доклада на КОНПИ. При покриване на тези разходи на семейството са му останали нетни доходи в размер на 510 291 лв., но те не са достатъчни, за да покрият стойността на придобитото имущество. За 10 години придобитото имущество е на стойност 646 860 лв. (бел. ред. – тук са включени и спестявания по банковите сметки), т.е. налице е несъответствие от 136 569.8 лв. От него трябва да се извадят първоначално наличните средства по банкови сметки от 17 521 лв. и окончателното несъответствие е в размер на 119 048.7 лв., пише в доклада на КОНПИ.

Това несъответствие е значимо – сумата би стигнала за издръжка на семейството по статистиката на НСИ за още 10 години, но по закон не е достатъчно висока за пристъпване към конфискация на незаконно придобито имущество. Прагът за пристъпване към конфискация по това време е бил 250 000 лв. Именно с това основание през май 2015 г. комисията е прекратила проверката по преписката.

В доклада мимоходом се споменава, че сериозно несъответствие е открила и НАП при втората си ревизия на Цветанови след скандала с апартаментите. Приходната агенция е установила неплатени данъци от Цветан Цветанов за периода 2007-2012 г. в размер на 15 533.9 лв., данъчни задължения е имала и съпругата Десислава – в размер на 1054.72 лв. Установените неплатени данъци при Цветанов са в особено големи размери – при плосък данък от 10% установените данъчни задължения от 15 533.9 лв. говорят за необложен доход в размер на над 150 000 лв. Според НК неплатени данъци в особено големи размери са тези, които надхвърлят 12 000 лв., а укриването на подобни задължения е престъпление. Дължимите от Цветанови суми за данъци обаче са били платени веднага – през октомври 2013 г.

„Биволъ“ твърди, че ако се отчетат реалните цени на купените от Цветанов през 2008 г. два апартамента в столичния квартал „Изгрев“ разминаването ще е много по-сериозно. Според разследването КОНПИ не е изискала независима пазарна оценка на имотите, а е стъпила на официално наличната информация за цената им – нотариалните актове и изтегления ипотечен кредит за едното от двете жилища. Така комисията е записала като цена на придобиването 306 120 лв. с ДДС при реална цена около 300 000 евро на жилищата. Оценката е правена на база средни пазарни цени на жилищата за съответната година в този район.

„Биволъ“ е публикувал и работните таблици за установяване на несъответствието на Цветанов, чийто автор не е посочен. От тях става ясно, че разминаването по единия от моделите на изчисление достига 505 679 лв., а при другия – 402 817 лв. Внимателният преглед на тези таблици показва, че при тях закупените през 2008 г. имоти са заложени със стойност 586 749 лв. Според пояснителна бележка към това вписване това е представено като пазарна оценка на двата апартамента и гаражи.

ПЪТЯТ НА ДОКУМЕНТИТЕ

Публикуваните от „Биволъ“ документи са били получени от ГД „Боец“. „Биволъ“ твърди, че те са били анализирани и потвърдени от независим източник. Цитират се общо три доклада, като те не са подписани и датирани, но са с посочени имена на служителите, които са ги изготвили. Документите съдържат подробно изписани номера на преписки и са структурирани като официални. В първия доклад подробно се излага основанието и резултатите от образуваната проверка срещу Цветанов. Докладът не е датиран, но регистрационният му номер и датата на изготвянето му се сочат във втория документ – становище от дирекция „Координация и контрол“, в което се предлага прекратяване на проверката заради ненадхвърлен праг за значително несъответствие. Третият документ е самото решение на КОНПИ, с което се прекратява проверката. В горната дясна част на титулната страница е отбелязано, че документът е изготвен за служебно ползване, и е бил класифициран, като не се посочва точна дата.

Тази публикация е част от ежедневния преглед на печата на правна тематика

Коментирайте

avatar