[email protected]

Париж им забрани да промотират естетичната хирургия и използването на фотошоп

Край на закона на джунглата и на Дивия запад в мрежата. Така френски депутати определиха решителната стъпка към регламентиране на дейността на инфлуенсърите в страната. С единодушие между различните политически сили Националното събрание и Сенатът гласуваха ясни правила, описващи задълженията на хората, които чрез социалните мрежи влияят на милиони. По този начин Франция стана първата държава в света, която дефинира в законодателството си набиращото все по-голяма скорост занимание. Формулировката, която текстът дава на инфлуенсъра, гласи: „Това са физически или юридически лица, които срещу заплащане използват известността си пред своята аудитория, за да рекламират директно или индиректно стоки и услуги онлайн“. Паралелно правителството в Париж публикува „Пътеводител на правата и задълженията на инфлуенсърите“, за да ги насърчи да следват добрите практики.

Предполага се, че френският пример скоро ще бъде последван и от други страни в Европа, и не само. Целта е да бъде сложена спирачка на някои опасни продукти и тенденции, популяризирани от новите звезди на интернет.

Франция се превърна в пионер не само в приемането на закона, но и в неговото прилагане. Само 1-2 седмици след вота в парламента около 30 имена, сред които и 6-има от популярните френски инфлуенсъри, получиха наказания за подвеждащи търговски практики, лъжливи и скрити реклами или промотиране на продукти, за които няма одобрение. Те бяха задължени от регулаторите от специално създадена за целта дирекция към Агенцията за конкуренцията да публикуват в каналите си, основно в инстаграм, съобщение, че са извършили административно закононарушение. Съобщението трябва да е видно на профилите им в продължение на 1 месец.

С новия нормативен акт се забранява промотирането на определени стоки и услуги. Не са позволени например реклами на естетична хирургия и свързани с терапевтичната абстиненция (спиране на медицинското лечение), а тези на редица медицински изделия са силно ограничени.

Не може да бъдат препоръчвани и каквито и да било продукти със съдържание на никотин, както и на електронни цигари. В случай че става дума за алкохолна напитка, занапред ще трябва

да се напомня за вредите, които алкохолът причинява

Що се отнася до хазарта, промотиране може да бъде правено единствено на платформи, до които малолетни технически не могат да имат достъп, освен това в надпис изрично трябва да се афишира, че става дума за реклама на игри на щастието. Реклами на абонаменти за спортни залози не са разрешени. Не може да бъдат публикувани снимки с диви животни, притежанието на които не е разрешено. Наказания ще има за препоръчване на фалшификати или незаконни продукти, високорискови инвестиции и цифрови активи като криптовалутите. Що се отнася до последните, те може да бъдат промотирани единствено ако са разрешени от контролния орган и инфлуенсърът има статут на доставчик на услуги за цифрови активи.

В рамките на рекламата инфлуенсърите вече нямат право да прибягват до фотошоп на снимките и да използват филтри, освен ако ясно не са посочили това, гласи още една от алинеите. Тази мярка, която е просто прилагане на съществуващите вече в традиционната реклама правила, цели избягването на лъжливи послания, но също и на негативните ефекти, които тези практики може да имат върху младото поколение. Миналия март в пресдосие, съпътстващо представянето на проектозакона от правителството, се казваше: „Деформираният образ, често разкрасен, създаден от някои филтри и средства за фотошоп, може да има опустошително въздействие върху себеуважението и външния вид на потребителите на интернет и по-специално на най-младите“.

Редица френски инфлуенсъри упражняват дейността си в чужбина и специално в Дубай, където данъчните правила са най-изгодни. Затова законът предвижда онези, които работят извън ЕС, Швейцария и европейската икономическа зона, да сключват гражданска застраховка в ЕС с цел да се създаде фонд, който да служи

за обезщетение на евентуални жертви

В случай че не се съобразят с правилата за рекламиране или се опитат да крият данъци, инфлуенсърите рискуват присъди до 2 г. затвор и глоби до 300 000 евро. В крайна сметка нещата могат да стигнат до забрана да практикуват търговска дейност в интернет. Някои от тях имат скромна аудитория, но последователите на други са милиони. Има такива, които са независими, но някои ползват услугите на агенти за влияние. Законът определя и техните задължения. Отношенията между тях и инфлуенсъра, както и тези между марките и онези, които ги рекламират, задължително трябва да са обект на договор, като в него се посочва заплащането.

Във Франция има около 150 000 активни инфлуенсъри,

но поведението на някои от тях в мрежата стана обект на нарастващи критики. Групи от недоволни потребители започнаха да завеждат колективни дела, а призивите да бъде сложен ред на този пазар зачестиха. Те твърдят, че новият дигитален маркетинг е базиран на „фалшива интимност“ с потребителите, които често се подвеждат и остават излъгани.

Новият френски закон вменява по-големи отговорности и на интернет платформите, които трябва да имат средствата да откриват и докладват нелегално и опасно съдържание и да прилагат мерки като закриване на профили.

Тази публикация е част от ежедневния преглед на печата на правна тематика

Коментирайте

avatar