Две жп компании обвиниха на пресконференция вчера ръководството на БДЖ, че е обявило обществена поръчка за ремонт на локомотиви с предизвестен кандидат. Ръководствата на локомотивния завод „Експрес Сервиз“ ООД и българо-хърватското дружество „БДЖ-Кончар“ АД смятат, че обявената на 12 февруари поръчка за ремонт и поддръжка на 9 локомотива в тригодишен период за 4 млн. лв. без ДДС е предопределено да бъде спечелена от ЖП „Тракция“. По тази поръчка според тях локомотиви на БДЖ щели да се ремонтират от самата държавна железница, в техни сгради, с техен персонал и съоръжения. Източва ли се БДЖ чрез ремонт на локомотиви, питат от двете компании.
Според шефа на „Експрес Сервиз“ Анастас Колев участието на неговото дружество се затруднява от изискването в конкурсната документация локомотивите да се предават в Локомотивно депо София, а експресните ремонти да се извършват в рамките на 8 часа. „Това и съизпълнителската роля на БДЖ подсказват, че на практика, а и на теория локомотивите не могат да се ремонтират на място, различно от Локомотивно депо София“, посочи Колев. „Няма как локомотив да отпътува от София, да стигне до Русе, да бъде ремонтиран и да се върне в София за 8 часа,“ заяви той.
Според Гинчо Павлов от „БДЖ-Кончар“ ситуацията е парадоксална, защото технологията на локомотивите е интелектуална собственост на неговото дружество, но агенция „Железопътна администрация“ не му е издала сертификат за поддръжката им, въпреки че реално локомотивите са създадени от тази фирма и допреди две години са били обслужвани единствено от нея.
Зам.-министърът на транспорта Велик Занчев заяви по-късно, че става дума за свада между частни компании, а обществените поръчки са прозрачни. Според него компаниите чрез медиен натиск се борят за работа. Той заяви, че от близо два месеца в публичното пространство вървят обвинения срещу БДЖ по най-различни поводи, докато именно сегашното ръководство е спасило железницата от фалит. За конкретната поръчка обаче ще бъде извършена спешна проверка и ако има нарушения, тя ще бъде прекратена, а виновните – строго наказани, обеща Занчев.
Занчев съобщи, че предстои да бъдат обявени още търгове за капиталов ремонт на локомотиви и за мотрисите на „Сименс“. Той припомни и че се очаква в БДЖ да бъдат обявени търгове за нов подвижен състав. „Държим всички процедури – големи и малки, да бъдат прозрачни и да имат състезателност“, каза Занчев. И препоръча на компаниите да подобряват конкурентоспособността си, вместо да оказват натиск през медиите.
Преди ден от Министерството на транспорта обявиха, че ще бъде извършен цялостен одит на търга за планова и извънпланова техническа поддръжка на електрически локомотиви, собственост на „БДЖ-Пътнически превози“ ЕООД.
През януари главният прокурор Сотир Цацаров разпореди да се извърши проверка в БДЖ заради сигнали за злоупотреби. Инспекцията е възложена на Софийската градска прокуратура. Главният прокурор се сезира по материали в медиите, според които има злоупотреби в БДЖ.

Тази публикация е част от ежедневния преглед на печата на правна тематика

Коментирайте

avatar