Тази седмица Европейският съд ще решава дали германските съдии могат да налагат затвор на политици за това, че не са приложили в градовете забрани за движение на превозни средства, които замърсяват въздуха, съобщи АФП. В рамките на делото, което започва във вторник, съдът ще заседава по дългогодишен спор между екологични активисти и правителството на Бавария – една от битките в яростния национален дебат за дизеловите автомобили и забраните за управление на замърсяващи автомобили.

Становището на Съда на ЕС, макар и да не е правно обвързващо, може да има последици за водещите политици в баварската партия – близка на управляващите християндемократи на Ангела Меркел.

В законовата битка, датираща от 2012 г. екологичната група „Deutsche Umwelthilfe“ се опитва да принуди баварското правителство да приложи мерки срещу замърсяването на въздуха в столицата на провинцията Мюнхен. Нивата на азотен диоксид отдавна надхвърлят границите на ЕС в южния германски град и след окончателно решение през 2014 г. съдът в Мюнхен поиска план за действие от правителството, който включва забрана за движение в града на превозни средства с дизелово гориво. И активистите, и съдебната власт твърдят, че правителството грубо игнорира решението от 2014 година. Съдът каза, че глобата в размер на 4000 евро се е оказала „неефективна“, и помоли магистратите в Люксембург да се произнесат относно законността на перспективата политици да бъдат лишени от свобода.

„Това е доста зрелищен случай“, заяви пред АФП Филип Реймер, професор по право в университета в Бон. Дори ако Съдът на ЕС постанови, че политиците могат да получават ефективни присъди, баварските съдилища ще решат дали да го направят или не.

И все пак председателят на екологичната група „Deutsche Umwelthilfe“ Реш настоя, че никой политик няма да бъде изпращан в затвора, защото само заплахата ще ги принуди да приложат исканите от съда мерки. „Всеки, който е заплашен от затвор, има в джоба си ключовете за собствените си белезници“, каза Реш.

За управляващия Християнсоциален съюз на Бавария за забрана на дизелови автомобили в Мюнхен, градът, в който е домът на BMW, не може и да става въпрос. Забраните за дизелови превозни средства са въведени в няколко големи градове след скандала с Volkswagen през 2015 г., когато се установи, че автомобили на гиганта имат инсталиран незаконен софтуер, който мами тестовете за емисии на милиони нови дизелови автомобили. Забраните вече са в сила в Щутгарт и части от Хамбург и се предвижда да бъдат въведени за избрани райони в Берлин през октомври.

Според консултантската фирма за автомобилна индустрия Berylls 60 милиона шофьори както на дизелови, така и на други автомобили в цяла Европа, са засегнати от забрани за шофиране в градовете, наложени заради ограничаване на замърсяването на въздуха. Въпросът е особено спорен в Германия, където индустрията осигурява работни места на десетки хиляди хора.

Тази публикация е част от ежедневния преглед на печата на правна тематика

Коментирайте

avatar