12,9 млрд. лв., които страната ни трябва да получи от Плана за възстановяване и устойчивост, са обвързани с правилата за контрол на главния прокурор и неговите заместници. Европейската комисия няма да даде одобрение за плана, преди този механизъм да бъде договорен. Това стана ясно от изявление на новия служебен правосъден министър Иван Демерджиев след заседанието на кабинета.

Правителството изпрати плана за разглеждане в Брюксел на 15 октомври и се надява първите траншове да пристигнат до края на годината. За да се случи това, обаче е нужно одобрение на ЕК.

„Изчистваме финални щрихи в Плана за възстановяване и устойчивост, които касаят дейността на главния прокурор и неговите заместници. В контакти сме с представителите на ЕК по тези въпроси. И мисля, че сме много близо до намиране на решения, които са взаимноприемливи и работещи като механизми“, обясни Демерджиев.

Експертите на ЕК предлагат главният

прокурор да се разследва от съдии,

които са излъчени „ад хок“. Такава процедура обаче би засегнала конституционната рамка у нас. Това е причината служебното правителство да стои зад варианта разследването срещу главния прокурор и неговите заместници да се води от всички прокурори и следователи с ранг на прокурори от Върховната касационна прокуратура. Това включвало голям брой прокурори и следователи дори от първоинстанционни нива на прокуратурата.

Предлагаме сред тях на случаен принцип да се

избере прокурор или екип, който да разгледа сигнала,

да се произнесе по него и да прецени има ли основание да се повдигне и поддържа обвинение, обясни министърът.

В мерките се предвижда и възможност главният прокурор да бъде отстранен временно от длъжност, докато тече разследването срещу него.

Заложено е също разследващият прокурор да има

възможност да стане съдия със същия ранг,

след като приключи работата си по разследването на главния прокурор.

Предвидени са и мерки за закрила на прокурорите, които образуват и повдигнат обвинение. Идеята е да се спрат възможностите за дистанционен контрол върху разследващите. Една от мерките е да се спре дисциплинарно производство, докато тече това разследване.

Друго предложение е, докато не изтече мандатът на главния прокурор, да не се провеждат атестации върху разследващите, за да не бъдат притискани. „Това са механизмите, които предвиждаме, за да се създаде независимост по време на процеса. Центърът на дискусията е дали тази дейност е подходящо да се извършва от прокурори и следователи, макар и толкова широк кръг, или от съдии, както предлагат представителите и експертите на ЕК. Дебатът продължава,

ние сме на позиция, че с оглед на конституционна

рамка това е сигурното решение“,

обясни още правосъдният министър.

В плана ни за възстановяване е заложено повишаване на отчетността и отговорността на главния прокурор „с цел ефективна борба с корупцията и организираната престъпност и защита правата на гражданите“. Предвижда се и повишена отчетност на главния прокурор и неговите заместници. Освен това прокурорските актове по разследване на главния прокурор или неговите заместници да не подлежат на инстанционен контрол.

Кой може да разследва главния прокурор, бе въпрос, поставен и пред Конституционния съд, след като постът бе поет от Иван Гешев. Решението е, че всеки прокурор може да проверява главния.

Правосъдното министерство образува работна група, която да се занимае с няколко важни въпроса – конкурсите, командироването на магистрати, както и с въвеждането на електронно правосъдие. Там нормативната рамка частично изпревари фактическите възможности на действащите електронни системи, обясни министър Демерджиев. Това създавало много проблеми. Амбицирани сме да подготвим законодателни проекти във всички тези аспекти, които да представим пред следващото Народно събрание, за да се спести време и проблемите да бъдат разрешени сравнително бързо, каза още министърът.

Правосъдното министерство ще работи и по темата с обществените поръчки и оптимизирането им, за да се спре заобикалянето на закона.

Тази публикация е част от ежедневния преглед на печата на правна тематика

Коментирайте

avatar