Столична община има около 600 камери, монтирани на ключови за трафика места, но те няма да могат да покрият засичането на нарушения на пътя, за които тя иска да получи право да налага глоби.

Някои от тях могат да заснемат преминаването на червено, други да снимат регистрационните табели на колите, няма и камери, които да отчетат превишаването на скоростта. За да бъдат снимани нарушителите с необходимата за санкциониране информация, ще трябва общината да дублира, комбинира, добави камери или накратко да закупи нови.

Това показа проверка на „Дневник“ седмица след като председателят на Столичния общински съвет Георги Георгиев (ГЕРБ) обяви идеята общините да поемат контрола, налагането на глоби и събирането на средствата от тях при три нарушения на пътя: преминаване на червен светофар, превишена скорост и каране в насрещното движение. Предложението е разработено в законопроект, изготвен от общината заедно с Националното сдружение на общините. Текстът му все още не е публичен, а с него първо ще бъде запозната групата на ГЕРБ в Народното събрание, която се очаква да стане и вносител на поправките.

Идеята е трите чести нарушения да бъдат удостоверявани само с видеокамери, а не от общински служители, с което се отговаря и на реакциите, че предложението носи допълнителни корупционни възможности. Съответно да се изпраща електронен фиш. А средствата, събирани от такива глоби, ще бъдат предназначени за мерки за пътна безопасност.

За да получат общините възможност да санкционират, са необходими поправки з Закона за движение по пътищата и в Закона за местното самоуправление и местната администрация.

Само три стационарни камери за засичане на скорост

„Предлагаме тези промени като „неизбежна отбрана“, обясни Георги Георгиев, председател на Столичния общински съвет пред „Дневник“ след като в края на октомври представи идеята си.

„Сега „Пътна полиция“ има едва три стационарни камери за засичане на скоростта (при Орлов мост, на бул.“Яворов“ и на Околовръстното близо до отклонението за бул. „България“ – бел. авт.) плюс 15 мобилни патрула за цяла София. Уличната мрежа е дълга 3900 км, а населението 2 милиона“, очерта диспропорцията за ефективен контрол Георгиев. Монтираните през последните три години от Столична община 600 камери по кръстовищата се ползват само за наблюдение и управление на трафика (напр. в реално време да се реагира за облекчаване на трафика на ключови места чрез светофарните уредби и други) .

„Очевидно трите камери на „Пътна полиция“ не могат да се сравняват с 600-те на общината“, коментира тогава Георгиев. Според него преминаването на тези санкции към общините ще даде възможност за по-ефективен контрол, а и събираемост. Разширява идеята и до интегрирана система към МВР, която би могла да събира информация от всички общини, които изградят такава инфраструктура за засичане на нарушенията.

Ако поисканите законови промени бъдат, и София ще трябва да подобри техническите си възможности с инвестиции в нова техника.

„Камерите, които имаме в момента, не могат да засичат скорост“, каза пред „Дневник“ Димитър Петров, ръководител на дирекция „Управление и анализ на трафика“ на Столичната община. За тази нова дейност ще трябва да се купят камери с радари.Цената не била страшна, защото тези уреди се изплащали само за три месеца с глобите, коментира Зафир Зарков (ГЕРБ) в отговор на въпрос на „Дневник“, че ще трябва да се закупят нови камери. Той е зам.-председател на транспортната комисия на СОС и получил данни за това от бивш вътрешен министър, когото не назова.София вече знае какви камери иска

„Избрали сме пет пъти по-евтини камери с радари от тези на МВР, 20 хил.лева ще струва едната“, обясни Петров в отговор на въпрос на „Дневник“ каква инвестиция ще е необходима. Той не се ангажира с необходимия за София брой, ако промените бъдат приети.

Димитър Петров,

„Управление и анализ на трафика“ на Столична община

Колко бройки за засичане на скоростта да се купят тогава ще трябва да реши СОС. Тези камери трябва първо да се сертифицират от Института по метрология, за да се ползват като доказателство за нарушението „превишена скорост“, каза още Петров.

През 2017 г. и 2018 г. МВР купи стационарни по 120 хил. лева едната, и мобилни – по 60 хил.лева, припомни Борис Бонев („Спаси София“) в коментар по темата каква инвестиция може да изисква идеята. Според него обаче от „Пътна полиция“ са доказали, че нямат капацитет да налагат контрол и повече от логично е общините да имат тази възможност.

Какво остава за МВР

Според Георгиев, няма проблем с изземването на правомощия от „Пътна полиция“. „При превишаване над 50 км/ч на позволената скорост, за което има лишаване от точки или от управление (на МПС), сакнционирането ще си остане прерогатив на МВР“, каза той.

Потърсени за коментар от „Дневник“, от Главна дирекция „Национална полиция“ обясниха, че не могат да дадат предварително становище или оценка на предложенията на Столична община. От МВР припомниха, че са част от изпълнителната власт и само прилагат законодателството и не пожелаха да коментират темата. От там посочиха, че и в момента общините имат някои правомощия за контрол (като напр. това за наблюдението на бус лентите, от което предоставят информация на полицията, за да налага санкции).

За минаване на червено – трябват още 300 камери

За глоба при минаване на червен светофар сегашните 600 общински камери не могат да предоставят необходимите доказателства. Половината от тях засичат преминаване на червено, а другите – снимат регистрационния номер, а би трябвало да могат да правят и двете.

Т. нар. 300 обзорни камери (монтирани на 270 кръстовища) могат да се въртят на 360 градуса и да установяват преминаване на червено. Но не могат едновременно да заснемат и регистрационния номер на колата-нарушител. Това е задължително, за да се наложи глоба и затова обзорната камера трябва да е в комплект с друга, която да го снима, поясни Петров пред „Дневник“. Той не уточни какъв точно брой ще трябва да се купи, за да се допълнят функциите.

Модулни острови, защитни бордюри: как Столичната община ще пази пешеходците

„Това означава, че ако София по закон получи правото да санкционира и иска да оборудва кръстовищата с такива комплекти, трябва да купи нови поне 300 камери“, изчислява обаче общинският съветник Симеон Ставрев от „Демократична България“, който е член на комисията по транспорт.

Общинските камери могат да засичат каране в насрещното

Другите 300 общински камери са монтирани преди година-две по буслентите и по граничните улици на бъдещите нискоемисионни зони (не е решено кога ще бъдат въведени) в центъра на града. Тези уреди ще могат да установяват третия вид нарушение – каране в насрещното движение.

Те разпознават регистрационния номер на колата, но не могат едновременно да засичат и минаване на червен светофар. Така и към тях трябва да бъде добавена допълнителна камера от същия вид, но да е монтирана различно, за да уловя нарушението, а не номера на колата.

Идеята на Столичната община предвижда средствата от глобите за трите вида нарушения да отиват в общинските бюджети и да се ползват за финансиране на мерки за пътна безопасност.

„Проблемът, който ще изникне е как ще се връчва акт за санкцията. Това е основен проблем, от който се оплаква и „Пътна полиция“, когато нарушителят е засечен с автоматично техническо средство, а не е спрян на пътя“, коментира директорът на „Управление и анализ на трафика“.

Столичната община натрупа опит покрай глобяването за навлизане в буслентите. „Пращаме на „Пътна полиция“ снимка, клипче, местоположение с GPS-координати. След това нямаме обратна връзка дали са намерили нарушителя, кого са глобили, а често и започват дела в съда“, очерта трудностите пред ефективността на санкициите досега Петров.

Практиката досега показва, че откакто има видеонаблюдение на буслентите в София, нарушителите в тях намаляха драстично, уверява Зарков. Затова е важно общините да поемат контрола върху основните нарушения по улиците в градовете, призова той.

„Дневник“ не успя да се свърже с представител на сдружението на общините за коментар по темата.

София иска общините да глобяват шофьорите за три вида нарушения

Тази публикация е част от ежедневния преглед на печата на правна тематика

Коментирайте

avatar