Столичната община е осъдена заради неизградена велоалея
Казусът е от бул. "Пенчо Славейков"
Столичният общински съвет (СОС) е осъден заради решението си от м.г. на бул. „Пенчо Славейков“ да се изгради по-тясна велоалея от допустимото съгласно общинска наредба. На практика обаче и след ремонта на булеварда в центъра на София по него не бе изградено никакво велотрасе. Решението на Административния съд в София-град не е окончателно. Делото бе заведено от сдружението „Велоеволюция“. СОС е осъден да плати единствено разноските на организацията по делото – общо 30 лв., от които 10 лв. съдебна такса за разглеждането му и 20 лв. държавна такса.
През юли м.г. СОС взе решение велоалеите по бул. „Пенчо Славейков“ да са две еднопосочни по двата тротоара и да са с широчина 1.30 м, а не 1.50 м, което е възможно най-тясната ширина. Мотивите са, че стеснението се налага, тъй като е налице едно от условията за това, т.нар. съобразяване със заварени специфични дадености. В случая те били, че по булеварда има множество лечебни заведения и жилищен квартал и че е необходимо да се запазят съществуващият брой ленти за движение на автомобилите и местата за паркиране.
Съдът преценява, че наличието на болници и блокове в района не отговаря на изискването за заварени специфични дадености. „Наличието на жилищен квартал напълно не отговаря на понятието. Още повече че с приетия вариант се отнема част от пешеходния тротоар. Липсват данни още относно широчината на тротоара, за да може да се прецени съответствието с изискването на наредбата, съгласно което се допуска изграждане на комбинирано велосипедно движение по тротоар само ако широчината му е не по-малко от 4 метра. Липсват конкретни мотиви относно необходимостта от запазване на броя ленти на движение за ППС по булеварда. Последното може да бъде реализирано в рамките на предвидената ширина на пътното платно от 18 метра чрез варианти за изграждане на велоалеи в тяхното трасе съобразно условията на наредбата, каквито не са разглеждани в преписката“, постановява съдът. СОС не е съгласувал решението си за изграждане на по-тясна лента и със СДВР, въпреки че това е задължително, отбелязва още съдът.
„Нека е ясно, че велосипедното движение се проектира по установени стандарти, гарантиращи достатъчна степен на безопасност. Всякакви недоказани отклонения, теснотии и оправдания за запазване на „свещено“ автомобилно пространство са незаконни“, коментираха от „Велоеволюция“.
Тази публикация е част от ежедневния преглед на печата на правна тематика
Коментирайте