Нарязани на парчета стари гуми съединени с лепило е виброизолационната подложка на трамвайните релси на ул. „Граф Игнатиев“ в София вместо проектираната полиуретанова подложка, която намалява вибрациите с 80%, заяви пред спецсъда проектантът на ремонта инж. Румен Борисов. Той е първият свидетел по делото, който бе разпитан.

Борисов е категоричен, че поставената гумена подложка не е еластична и не изолира вибрациите при преминаването на трамваи.

Подсъдим по делото е бившият зам.-кмет по транспорта Евгени Крусев. Той е обвинен за нарушаване на служебните задължения – сключил договор за промяна в носещата конструкция на трамвайния релсов път в полза на фирмата, която ремонтира – Джи пи Груп“. Крусев е обвинен за щети малко под 1 млн. лв. Ако бъде признат за виновен, го грози затвор от 1 до 8 г.

Румен Борисов разказа, че между създаването на идейния и техническия проект в периода 2014 г.-2016 г. тогавашният зам.-кмет Любомир Христов му казал, че парите не са от голямо значение, важно е да бъдат вложени най-добрите материали в света. Затова проектантът заложил по-скъпата виброизолационна подложка, която е от полиуретан. Тя е направена с въздух между порите и при натоварването той се сгъстява, след това порите се разширяват и материалът се възстановява. Ремонтът започнал на 7 май 2018 г. В края на месеца проектантът научил, че се подготвя слагането на друга подложка. На оперативка със строителите и проектантите Борисов предупредил кмета Йорданка Фандъкова за промяната на проекта му. „Фандъкова каза на Крусев: „Евгени, изпълнявайте проекта. Ако нещо не ви е харесало, да сте го променили при търга. Но камионите с гумената подложка вече идваха в Горна баня“, разказа Борисов. На 28 май бил свикан експертен съвет от 29 души, който взел решение за подмяна на подложките на трамвайните релси. На 2 юли Борисов подал декларация, че напуска обекта. „В този експертен съвет от 29 души имаше само 2-ма със строителна специалност, а другите бяха общински служители Беше променен проекта ми – намалиха дебелината на околорелсовите гуми, настилката беше изтънена от 10 см на 5 см, подмениха виброизолационната подложка. Казах, че ще има надигане през лятото, което се и случи“, разказа Борисов. Той е направил проектите на 90% от релсовия път на метрото и 40% на трамвайните релси в София. След оттеглянето му други проектанти изготвили технически проект, който узаконил промените.

Според защитата на Крусев експертният съвет се събрал, защото при старта на ремонта станало ясно, че между ул. „Алабин“ и пл. „Гарибалди“ има подпочвени води и сменили подложката, тъй като гумената не пропуска. „Когато има подпочвена вода, се копае по-дълбоко, слага се трошен камък и работата продължава“, контрира Борисов.По-късно пред журналисти той обясни, че със сменените подложки и по-тънки околорелсови гуми общината си е спестила общо около 300 000 лв.

Тази публикация е част от ежедневния преглед на печата на правна тематика

Коментирайте

avatar