Тази сутрин въздухът в София имаше особена миризма – и този път причината не беше в трафика или в битовото отопление, а пожарът в сградата на бившия театър „Ренесанс“ на бул. „Христо Ботев“ 61, функционираща последно като дискотеката „Син Сити“. И докато от общината побързаха да успокоят, че не е имало превишаване на нивата на замърсяване на въздуха в района, случилото се с къщата-паметник на културата, „понамирисва“ по други причини.

Това не е първият път, в който сградата е подпалвана. Все още не е ясно и дали пожарът е умишлен. Но пък повечето хора лесно направиха паралел между случилото се сега с историята на други паметници на културата в София, зад чието унищожаване обществото подозира, че стоят частни интереси. Последният случай беше точно преди година, когато полуструтената къща отляво на „Петте кьошета“ беше запалена. Общината се опитваше да й върне статута на паметник на културата, но собствениците чакаха нов подробен устройствен план, който позволяваше стоежа на 7-етажна сграда.

След дъжд – качулка

Собственикът на сградата на бившия театър „Ренесанс“ е Красимир Георгиев, който преди години публично е заявявал намерения да строи на негово място хотел. Освен това през 2018 г. общинският съвет е гласувал изменение на Подробния устройствен план, който позволява на нейно място да бъде издигната от 8 до 12-етажна сграда, става ясно от справка по периметри в кадастъра ISofMap. За сградата обаче няма внесени заявки за виза за проектиране и планове в общината, предвиждащи строеж. Когато преди години се заговори за плановете за строежа на 5-звезден хотел на мястото на бившата дискотека, стана ясно, че той би се намирал точно срещу друг хотел, собственост на Георгиев – „Централ“.

На въпроса дали ще предприеме действия за възстановяване на сградата след глобата от Столична община Красимир Георгиев коментира пред „Капитал“, че „нищо не му е връчено“, а относно предишните си заявки за строителство на хотел, цитирани в медии, обясни, че „приказки от сайтове не ми се коментират“.

Другата страна на проблема пък е свързана с неадекватния механизъм на столицата за опазване на сгради-паметници на културата. Тя на практика не може да задължи собствениците им да ги поддържат и в редки случаи глобява. Днес кметството обяви, че налага максимална глоба по закон от 200 хил. лв. на собственика на бившия театър „Ренесанс“ заради бездействие. По този повод и на въпроса дали ще предприеме действия за възстановяване на сградата след нея Красимир Георгиев коментира пред „Капитал“, че „нищо не му е връчено“, а относно предишните си заявки за строителство на хотел, цитирани в медии, обясни, че „приказки от сайтове не ми се коментират“. Той каза, че сега изчаква да чуе становището на полицията след разпита на арестуваните клошари, както и на експертите-пожарникари, за да разбере от къде е тръгнал пожарът.

Налагането на глобата се случва след пожара, но от прессъобщението на общината става ясно, че още в началото на годината на Георгиев е връчен протокол от Министерството на културата с предписания по обезопасяване на фасадите и авариен ремонт на покрива, затваряне на прозорци, за да се предотврати достъпа на хора в сградата. Заради това неизпълнение и след пожара днес общината има основание да състави акт с максималния размер на санкцията, предвидена в Закона за София за увреждане на паметници на културата – 200 хил. лв. В същото време лошото състояние на сградата е факт много преди началото на годината, когато миниситерството е връчило протокол – още в началото на 2016 г. премахнатия частично покрив и липсата на прозорци предизвикаха реакции на граждани, които подадоха сигнали до Министерството на културата.

Публична тайна е, че този метод на действие – неподдържането на сградите -паметници, и оставянето на съдбата им изцяло в ръцете на природните стихии, докато не рухнат, се прави, за да не може да се възстановят.

„Схемата е ясна – клошари подпаляват сградата, докато не се разруши конструкцията, за да може тя да бъде възстановена в рамките на новия строеж, който пък се прави „както всеки си прецени“. Видяхме го при случая с Двойната къща – за нея бившият министър на културара се кълнеше, че ще бъде възтсановена, а сега се получава една пародия и се строи 5-6 етажна нова сграда“, коментира за „Капитал“ независимият общински съветник Борис Бонев, който сутринта излъчи на живо кадри от гасенето на пожара чрез организацията „Спаси София“.

Според него причината е в новия ПУП, който, по думите му, позволява строеж на 12-етажен хотел и икономическите интереси са по-силни от желанието да бъде опазен духа на София, като „вина за това абсолютно носи кмета на София, защото в закона пише, че тя отговаря за паметници на културата“.

С „понижен“ статут преди новия собственик

Любопитна е историята на собствеността на сградата, която през август 2003 г. е продадена от Българската фондова борса на Красимир Георгиев, става ясно от справка в Имотния регистър. Само месец преди това статутът на сградата е променен и тя вече не е паметник на културата от национално значение. Това се случва по време на заседание на Националния съвет за опазване паметниците на културата (НСОПК), който преразглежда в т. 4. статута на Театър „Ренесанс“, обявен за исторически паметник на културата от национално значение през 1992 г. и приема статутът му да се свали на категория „за сведение“.

После, в писмо от 19.10.2004 г., адресирано до главния архитект и Красимир Георгиев, директорът на НИПК съобщава, че поради понижената категория на сградата, се доуска нейното демонтиране.

През годините от 2003 до 2018 г. Гергов ипотекира сградата на няколко пъти („Юнионбанк“ и Райфайзенбанк“). Последното заличаване на ипотека е от 31 януари 2018 г., става ясно от справка в Имотния регистър.

През 2009 г. Георгиев пък е започнал да отдава под наем сградата на фирмата „Син Сити Билд“, която реално я „превръща“ в дискотека. Преди това, през 2006 г. министерството на финансите (отчуждило сградата през 1998 г.) прехвърля имота на областната управа в София и го актува като общински.

Дискотеката обаче спира да работи като такава през 2016 г. и по този повод Георгиев заявява пред „24 часа“, че е бил потърсен от представители на голяма хотелска група“ и на мястото на „Син Сити“ възнамерява да построи петзвезден хотел, стига да получи разрешение за строеж.

Паметници на културата във всички вариации

По всичко личи, че установеният от години модел по (не)опазване на сгради паметници на културата трябва да се промени. През последните години има различни примери, които показват, че не работи ефективно – най-малкото чрез вграждането на такъв тип сгради в ново строителство. Проблемът обаче е, че общината не може да „накара“ собствениците да ги възстановяват – единствената инициатива в тази посока беше отпускането на 300 хил. лв бюджет само за проектите на една част от тях. И това донякъде е обяснимо – понякога собственици на къщите са наследници и пр., които просто нямат средства да осъществят такива намерения. В други случаи собствениците пък имат апетити за нещо повече от просто „възстановяване“.

По този повод служебният министър на културата Венцислав Минеков заяви днес, че са нужни законови промени, които да задължат собствениците да носят отговорност, като обясни, че ще внесе такива предложения, когато се сформира следващият парламент.

Общинският съветник Борис Бонев коментира, че това е „напълно адекватна мярка“. „Когато сградите са собственост на мастити бизнесмени, които имат възможност да ги реставрират, но не го правят, и умишлено допускат да бъдат опожарявани, трябва да се носи отговорност. Иначе се получава чудовището на Франкенщайн, както е при вграждането им“, казва той.

Тази публикация е част от ежедневния преглед на печата на правна тематика

Коментирайте

avatar