В закона за защита на конкуренцията има текстове за промоциите, които са неизпълними за търговците и ги превръщат в удобна мишена за санкции, казва Мариан Колев

– Г-н Колев, Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) ви глоби по сигнал на „случаен клиент“, който посетил един от вашите магазини и открил, че в него има само 5 от общо 6 Lego артикула, обявени за промоция. Това е определено за заблуждаваща реклама. Каква е историята на този казус, видян през очите ви като потърпевш търговец?

– Когато един клиент, посетил наш магазин и потърсил играчка за своето дете, не е останал доволен от обслужването, качеството на артикулите или не я е открил, е нормално първо да се обърне към нас. Странно и необяснимо в този казус е, че в нито един от нашите обекти няма подобно оплакване.

За мен по-логично и нормално изглежда този неизвестен за нас клиент да се обърне към Комисията за защита на потребителите, защото тя урежда спорове между търговци и потребители. Но и това очевидно не се е случило.

Този недоволен човек обаче е направил друго – вместо да попита продавачите за този артикул на Lego, подготвя юридически професионално жалба и я внася в Комисията за защита на конкуренцията. Знаете, че в този държавен орган се уреждат конкурентните отношения между компании. Става дума за разочарован родител или за разочарован конкурент? Затова някак не приемам като случайност тази история.

– Комисията ви поставя и изисквания за рекламни кампании оттук нататък, които Сдружението за модерна търговия, в което членуват търговските вериги, обявява за „неизпълними“ – всички продукти да бъдат комуникирани във всички рекламни материали, независимо дали те позволяват това. Дори предупреждават, че оттук нататък търговците може да бъдат поставени в невъзможност да рекламират намаления на цените без риск от санкции. И изводът на сдружението е, че конкуренцията не се защитава, а се уврежда. Увреждат и интересите на потребителите.

– Много компании и бизнес организации многократно са алармирали, че в Закона за защита на конкуренцията има текстове, особено по отношение на промоциите, които са практически неизпълними.

Текстовете са така написани, че КЗК може да ги интерпретира както желае и да глоби абсолютно всяка компания. А как комисията решава кого да глоби, попитайте тях.

– Вие ще платите ли тези 124 хил. лв. за липсващия един брой Lego заради „заблуждаваща реклама“?

– Не. Ще обжалваме глобата, тъй като за нас това решение е, меко казано, странно и не отговаря на каквито и да е нормативни изисквания. Дори и според мотивите на КЗК не сме извършили нарушение, но въпреки това сме глобени. Оттук нататък решението ще бъде в ръцете на административния съд.

Тази публикация е част от ежедневния преглед на печата на правна тематика

Коментирайте

avatar