Прокурори проверяват как при бюджет от 400 млн. ще има ремонти за 2,9 млрд.
А от месец НАП и ДАНС търсят подарени ли са 8,6 млрд. лв. на фирми
Поне два похвата, с помощта на които бившето ръководство на Агенция „Пътна инфраструктура“ е успявало да увеличава размера на плащанията по договори, сключени след проведени обществени поръчки, е установил финансовият министър Асен Василев. Това научи „24 часа“ от сигнала, който той и регионалната министърка Виолета Комитова внесоха във вторник в Главна прокуратура. В него има 61 папки, в които са описани всичките 40 договора на обща стойност 2,9 млрд. лв., сключени през 2019 и 2020 г.
Единият похват се състои в това, че
се играе с
понятието
прогнозна
стойност
Според Закона за обществените поръчки прогнозна е стойността, която се обявява предварително от възложителя и тя не може да се надвишава от никой кандидат, защото ще бъде дисквалифициран.
В случаите, в които спечелилият предлага по-ниска цена, управителният съвет на АПИ си е позволявал да допуска сумата от всички плащания по договора да може да достига и дори да надминава прогнозната стойност. Това е било записвано в договорите с избраните изпълнители и на практика
елиминира
нуждата от
всякакво
състезание,
защото независимо с колко печели, накрая кандидатът получава повече пари.
Другият номер е игра с възможностите за увеличение на сумите, докато се изпълнява договорът. По закон, когато е възникнала необходимост от извършване на допълнителна доставка, услуга или строителство, които не са били включени в обхвата на обществената поръчка, а смяната на изпълнителя на договора би затруднила възложителя, той може да увеличи глобалната сума по договора с максимум 50%. Само че в АПИ
правят редица
последователни
изменения на
договора, като
всеки път
увеличават
сумата
с по 50%,
а не прилагат правилото така, както го тълкува финансовото министерство – че само глобалната сума може да се увеличи с 50%. Това според Василев е нарушение на закона.
Другите нарушения, описани в сигнала, вече бяха оповестени от Асен Василев – АПИ е подписвала в една година договори, чиято обща сума
не е била
предвидена в
бюджета на
агенцията за
съответната
година,
а се е разчитало, че ще бъде включена през следващата. Макар че при връщането обратно в бюджета на близо 500 млн. лв., заделени за строителството на магистрала „Хемус“, самото служебно правителство прибегна до същата хитрост – то обяви, че ще се платят всички дейности по аутобана до края на 2021 г. от бюджета за тази година, а занапред парите за „Хемус“ ще се предвидят в тригодишната бюджетна прогноза.
В сряда пък при влизане в сградата на парламента преди първото заседание на новото Народно събрание министърът на вътрешните работи Бойко Рашков съобщи пред журналисти, че служители на ДАНС, Националната следствена служба и НАП са влезли в държавната фирма „Автомагистрали“. Те ще разследват как са харчени парите на данъкоплатците.
„8 милиарда и 600 милиона са подарени за строеж на магистрали на приближени фирми,
без гаранция,
че дейностите
ще се извършат
Без обществени поръчки. Някои от тези големи строители живеят в Дубай. Тези средства за магистралите са послужили на тези строители да живеят спокойно в Дубай“, заяви Рашков.
Проверката всъщност е започнала още преди един месец, научи „24 часа“. Тя е стартирана веднага след като Виолета Комитова успя от третия опит да отстрани предишното ръководство на „Автомагистрали“ и в тричленния управителен съвет бяха назначени Валентин Вълков, Иван Станчев и кадърът на ДПС Десислава Христова.
За тези места в управителния съвет в момента тече конкурс. За участие в него документи е подал и Валентин Вълков. Той обаче не е допуснат да продължи с мотив, че няма достатъчно управленски опит. Това обаче поставя под съмнение дали в момента може да управлява държавната фирма, коментираха юристи.
Тази публикация е част от ежедневния преглед на печата на правна тематика
Коментирайте