Започнатата от Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) проверка за потенциален картел между търговските вериги, тяхното сдружение и браншови обединения на производителите на млечни продукти и яйца може да се проточи дори до девет години. Това се разбра в неделя от казаното от председателката на КЗК Юлия Ненкова. Обект на проверка са 7 търговски сдружения и 6 браншови организации, сред които и сдружението на хипермаркетите.

КЗК не се занимава с цените на стоките, защото комисията не е ценови регулатор. Ние се занимаваме с нелоялни търговски практики, образуваме дела в случай, че имаме съмнения за картели. Картелът всъщност е споразумение и забранена практика за съгласуване на цени, на пазари, на разделяне и определяне на клиенти, заяви пред БНТ Ненкова.

Ще бъдат разгледани всички сигнали и жалби по отношение на цените и да може да бъдат обобщени, да се анализира състоянието на пазара и съответно, ако се окаже, че това е така, да бъдат предвидени и санкции.

„При доказване на картел следва процедура, в която изслушваме заинтересованите страни, каним ги на открито заседание, на което те излагат своите възражения. Първо повдигаме определение за извършено нарушение, връчва се на страната и има право в определения в закона срок да направи такова възражение, да го изслушаме и след което постановяваме решение“, обясни Ненкова.

По думите ѝ, решенията на КЗК могат да бъдат обжалвани пред ВАС, а тези за нелоялна конкуренция се обжалват пред Административен съд – София-област. Според нея, няма как от комисията да заставят търговските вериги да намалят цените на стоките.

„По принцип картелът много трудно се доказва. Европейската практика е такава, че като време се изисква време между 5, 8 и 9 години. И не случайно мандатите на тези органи там са такива, а само в България мандатът е най-малък като срок“, обясни Юлия Ненкова.

Тя добави, че бъдещият парламент е добре да помисли за удължаване на мандата на КЗК, който в момента е 7 години и изтича скоро. Ненкова допълни, че ще е добре правомощията на комисията да бъдат разширени.

„Ще е добре КЗК да има повече оперативност, по-лесно да влизаме в съответните обекти, както и да приемем регламентите на Европейския съвет“, уточни тя.

От 6-7 месеца наблюдават тези сигнали за проблем на пазара, каза Ненкова. Едновременно с това КЗК следи и нелоялните търговски практики – като нелоялно привличане на клиенти, дъмпингови цени и всички онези текстове от закона, които регламентират нелоялната търговска практика.

По думите ѝ в момента тече секторен анализ на електронните услуги, в които попада и работата на мобилните оператори. Вече е бил направен анализ на банковите и застрахователните услуги. При тях не е установен картел.

Тази публикация е част от ежедневния преглед на печата на правна тематика

Коментирайте

avatar