На третата години от въвеждането на системата с електронните винетки властта се сети да реши проблема с техническите грешки при подаване на данните за регистрационните номера и категорията на автомобилите.

В навечерието на изборите и дни преди парламентът да се разпусне депутати от ГЕРБ се разбързаха с поправка в Закона за пътищата, който да позволи неволните грешки да бъдат коригирани и да не изгарят парите на граждани и фирми.

„Когато при издаване на електронна винетка е допусната техническа грешка при деклариране на регистрационния номер на пътното превозно средство, включително на държавата, в която е регистрирано, или на неговата категория, може да бъде извършена корекция от съответните длъжностни лица“, гласи нов законов текст в закона за пътищата, предложен от група депутати от ГЕРБ. Корекцията ще може да се направи, едва след като „безспорно се установи, че в България не съществува регистрирано пътно превозно средство с идентичен на първоначално декларираните във винетката регистрационен номер, държава на регистрация или категория“.

Още в първите дни през 2019 г., когато бяха въведени електронните винетки, се установи, че тол системата не дава никаква възможност за корекция. На хората, сгрешили буква или цифра в регистрационните номера или маркирали по невнимание различна категория на автомобила, се гледа като на нарушители, и единственото, което те могат да направят, е да си купят нови винетки. Парите за сгрешените винетки обаче не се връщат.

В разгара на коронакризата фирмата на Яна Александрова се оказва без платените винетки за 4-те си автомобила и трябва наново да извади 400 лв. Причината – при попълването на данните е объркана графата за леки автомобили с тази за ремаркета – и двете са с едни и същи цени на винетката от 97 лв. за година. На жалбата на фирмата от Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) в общи линии отговарят, че нищо не може да се направи и трябва наново да бъдат закупени винетки за четирите автомобила.

„За мен това е голям разход точно сега в кризата. Защо не може да се направи корекция? Как мога да коригирам данъчната си декларация, ако попълня грешни данни, а формулярите за винетки – не мога? Толкова милиони се изляха в тази уж най-модерна тол система, а толкова много неуредици има в нея“, коментира пред „Сега“ Александрова.

От самото начало АПИ и Националното тол управление се оправдаха за това недомислие с Народното събрание. „Законодателят ясно е постановил, че отговорност за въвеждане на данните на машините за самообслужване при таксуване на електронна винетка носи потребителят“, обявиха чиновниците. Колкото до връщането на пари, което е опция за всяка стока и услуга в ЕС, в случая било невъзможно, защото е-винетката не е нито стока, нито услуга, а държавна такса.

Интересното е, че вносителите на законовата промяна от ГЕРБ признават колко лесно може да се обърка категорията на превозното средство при заплащането на таксата. Най-често допусканата грешка е потребителят вместо „електронна винетка на превозно средства по-малко или равно на 3.5 т“ да избере по невнимание или по неразбиране „електронна винетка за ремарке на лек автомобил“, или обратно, тъй като по описание са сходни, а цената на винетната такса е една и съща.

От мотивите става ясно, че е много лесно да се установи дали това е грешка – и АПИ, и БГТОЛ могат да удостоверят в средата за обмен между регистрите RegiX по регистрационния номер дали става въпрос за автомобил или за ремарке.

По същия начин може да се засече, че даден регистрационен номер не съществува, ако са объркани или са въведени по-малко букви и цифри, твърдят депутатите от ГЕРБ. Често от падащото меню потребителите погрешно вместо държавата България, кликвали върху съседните Буркина Фасо или Бруней Дурассаллам. Но и тази очевидна грешка е невидима за контролните органи. Досега от АПИ уверяваха, че системата не може да проследи валидността на номера. „В преобладаващите случаи такива регистрационни номера не съществуват и тогава услугата „преминаване на през платената пътна мрежа“ не може да бъде предоставена, въпреки че таксата е платена“, пишат в мотивите към законовата поправка депутатите от ГЕРБ. Те са убедени, че „лесно, сигурно и безспорно“ е установимо дали действително ползвателят е допуснал грешка в посочването на данните за превозното средство“.

Едва сега обаче властта е забелязала „засиления публичен интерес“ и значителният брой жалби и сигнали за сгрешени данни и искания за възстановяване на средства. Поправката е включена между първо и второ четене на други промени в Закона за пътищата и ще бъдат гледани на второ четене от ресорната парламентарна комисия в четвъртък – 4 март.

Тази публикация е част от ежедневния преглед на печата на правна тематика

Коментирайте

avatar