Преди 4 години пак имаше същия казус, тогава Борисов като премиер прати шефа на АПИ да вика по площадите, че хората няма да плащат

Да има ли винетки за околовръстното шосе на София – този въпрос изненадващо се оказа отново актуален в събота.

Тогава от пътната агенция пуснаха съобщение, че може да бъдат принудени да въведат платено преминаване по пътя.

Като причина изтикнаха, че новото ръководство на Столичната община необяснимо бави споразумението за съвместно поддържане на участъци от републиканската пътна мрежа и вече е задлъжняла със стотици хиляди левове.

Специално за околовръстното това ставало с протоколи, на чиято база се поделят отговорностите по поддържането на трасето, а жителите на София го използват, без да е необходима винетка.

От пътната агенция посочиха още, че Столичната община също така вече 5 месеца не решава проблема с укрепването на надлеза при детелината на бул. „България“ и околовръстния път към кв. „Бояна“ и движението не може да бъде пуснато. АПИ не можела да предприеме нужните дейности по укрепване на моста, тъй като имотът, в който те трябва да се извършват, е на Столичната община.

По-късно пък в събота шефът на пътната агенция Йордан Вълчев коментира пред „24 часа“, че са готови на диалог и очакват партньорско отношение. А спорът със Столичната община бил с двегодишна давност, не били платени около 1,5 млн. лв. за поддръжката на околовръстното за миналата година, в края на тази година сумата щяла да стане 3 млн. лева.

Относно моста за надлеза за „Бояна“ според кадастъра половината от съоръжението попада върху общинска земя, а другата половина – върху държавна. „Кадастралните грешки се поправят много бавно и ние поискахме от общината да подпишем споразумителен протокол преди няколко месеца, за да можем да започнем ремонта. Вместо това те ни изпратиха наскоро заповед да извършим ремонта, която ние обжалвахме в съда, защото не мога да ремонтирам нещо, което е върху общинска земя“, обясни Вълчев.

Той успокои, че тези спорове няма да се отразят върху поддържането на околовръстното

– щяло да има чистене на снега и аварийна поддръжка. Но според него Столичната община постъпва необмислено и това нагнетява напрежението.

По принцип околовръстното плюс северната скоростна тангента, но без северната дъга са част от републиканската пътна мрежа, докато всички локални платна са общински. С решение на Министерския съвет отпреди 5 г. винетките за този път, както и за околовръстните пътища на Пловдив, Бургас и още няколко големи града бяха премахнати. А съответните общини трябва да плащат на АПИ за поддръжка и зимно почистване. Не е такъв случаят обаче с южната дъга на околовръстното, където е обратното – тя е върху урбанизирана територия и там пътната агенция плаща на общината, за да поддържа този участък.

В събота вечерта дойде коментар и от кмета на София Васил Терзиев. Във фейсбек той написа, че за пореден път сме свидетели как държавна институция се използва за политически цели, вместо да решава проблемите на хората.

Терзиев допълва, че в позицията на пътната агенция са смесени три различни теми, представени по манипулативен начин и всяващи объркване и страх у хората в София. Кметът казва още, че

от 2020 г. за софийски околовръстен път не се дължи винетка

А споразумение с АПИ за поддръжка за 2024 г. има, предстои да бъде подписано и за 2025 г.

За моста на бул. „България“ казва, че е собственост на пътната агенция. Обследване от УАСГ показало, че трябва да се направи основен ремонт. И докато агенцията отказвала да признае отговорността си за този ремонт, столичната община предприела аварийно подпиране на мостовото съоръжение. Дейностите станали възможни, след като главният архитект издал протокол по Закона за устройство на територията, който посочва обекта като авариен и дава възможност на Столичната община да започне работа. След като бъде осигурена безопасността, ще бъде пуснато и движението. Когато държавата не е на мястото си,

Столичната община е там, за да решава проблемите, написа още Васил Терзиев

Подобен сюжет, но само за винетките за околовръстното имаше и през 2020 г. Тогава пътната агенция пак обяви, че ще има винетки. Тогава премиер бе Бойко Борисов, който извика шефа на агенцията за заседание на правителството. „Сега отиваш във всяко населено място около София, заставаш на площада и викаш като глашатай: Винетки няма да има! Тръгвай“, обърна се тогава Борисов към пътния шеф.

Тази публикация е част от ежедневния преглед на печата на правна тематика

1
Коментирайте

avatar
нови хронологично най-добре оценени
Jennie Fitz
Jennie Fitz
30 септември 2024 9:34
Гост

The ongoing debate over vignettes for the Sofia Ring Road underscores significant tensions between the Road Agency and the Metropolitan Municipality. Financial disputes and safety concerns, particularly regarding the overpass, highlight the need for accountability and effective governance. Mayor Vasil Terziev’s claims of political maneuvering complicate matters further. It’s crucial for both parties to prioritize constructive dialogue and practical solutions to ensure the safety and well-being of Sofia’s residents.
https://www.ny-stateofhealth.com