Охранителна полиция също ще глобява на пътя с нова заповед
Охранителна полиция вече ще има право и да глобява за нарушения по пътя, а не само да ги установява. Това предвижда заповед на вътрешния министър Бойко Рашков, която влиза в сила от 1 януари.
С нея се надгражда сегашното положение. В момента Охранителна полиция може да спира водачи на пътя и да извършва проверки. При констатирани нарушения по Закона за движението по пътищата обаче са длъжни да извикат катаджии. Именно те съставят актовете и пишат фишовете на провинилите се шофьори. С новата заповед обаче охранителните полицаи сами ще могат да налагат санкции. Затова в момента съставът им е на обучение за работа с нормативната база. Всички извършвани от тях проверки ще се записват от т.нар. бодикамери, които униформените ще носят на реверите си.
Мотивът за промяната е тежката пътна обстановка в страната. Само през ноември в катастрофи са загинали 100 души. За сравнение, през 2020 г. са били 37. От началото на годината пък жертвите са 527, или с 85 повече от м.г.
Това е поредна промяна в организацията на проверките. Първата бе през 2014 година, след като катаджията Сашо Тръпков бе заснет да взема подкупи от 20 и 10 лв. Тогава вътрешният министър Веселин Вучков въведе т.нар. холандски модел. При него проверки се правеха само на предварително обявени места и се спираха по няколко коли. Бяха въведени и бодикамери и микрофони, които записваха всички действия на проверяващите и проверяваните водачи.
Още на следващата година оповестяването на местата отпадна. А през 2016 г. бе позволено проверки да се извършват и от охранителни полицаи.
Това е поредната инициатива на Рашков по повод на пътната безопасност. Още през лятото той забрани на катаджиите да се крият в храстите, когато правят проверки за скорост. Нареди и камерите да се поставят само на места с концентрация на тежки катастрофи.
Миналата седмица пък вътрешният министър издаде заповед за анализ на сега действащия Закон за движението по пътищата. Работната група от катаджии, юристи на МВР и Държавната комисия по безопасност на движението по пътищата трябва да набележи няколко точки. Сред тях са проблеми в сегашния закон, размиване на отговорността между институциите, както и защо огромна част от издадените санкции не се плащат. След това трябва да кажат дали трябва нов закон, или само промени в настоящия. На база на предложенията им ще започне голям обществен дебат.
Тази публикация е част от ежедневния преглед на печата на правна тематика
Коментирайте