Хората се оплакват, че има разминаваме между данните от топлинните счетоводители с изравнителните сметки от „Топлофикация“. Дребнаво може да изглежда, но когато на първа страница във фактурата не може да се разбере съдържанието и има една сума от 1353 лв. например със срок на плащане 14 септември, естествено, че ще се притесните. Трябва да отворите 2-рата страница, за да разберете каква е окончателната сума, която се дължи. Информацията на 1-вата страница е подвеждаща, защото това не е сумата, която хората дължат.

Това коментира в предаването „Здравей, България“ по NOVA омбудсманът Диана Ковачева.

„Изпратих препоръка към „Топлофикация“ с настояване информацията във фактурите да бъде така организирана така, че тя да бъде ясна, разбираема, неподвеждаща и дори да бъде оформена графично така, че да бъде ясно за какво хората плащат. Когато хората не могат да разберат какво плащат, те не могат да защитят правата си и да оспорват тези фактури“, каза още тя.

„Директорът на „Топлофикация“ каза, че от години винаги е било така и е заложено в общите условия фактурите да са в подобен вид. Тези условия се променят от КЕВР, но трябва да бъде поискано от „Топлофикация“. Ние дори не достигаме до въпроса верни ли са тези сметки, защото не можем да ги разберем“, добави Ковачева.

По думите й трябва да има ясен контрол.

„Действително имаше много проблеми през този отоплителен период, но в момента хаосът стигна върха. Хората нямат пари и са притеснени с условията на пандемия. Не може да 1-ва страница не може да им се слагат такива суми. Аз правя проверка на всяка жалба, която е стигнала до мен. Март месец също имаше проверка и за съжаление тя показа, че няма нищо нередно“, допълни тя.

„В четвъртък изпратих 150 жалби към КЕВР за проверка на хора, които се съгласиха сигналите им да бъдат проверени. Ще продължа да изпращам жалби. Поисках проверка и от КЕВР се съгласиха да я извършат. Имаше изслушване в Комисията по енергетика и смятам, че това беше правилно“, посочи Ковачева.

„Удължен е срокът за обжалване на изравнителните сметки на „Топлофикация“ и това също е правилно, защото много хора ги получиха късно, а някои дори не ги получиха. Тъжно е, че се получи този хаос с изравнителните сметки, но още по-тъжно е, че на практика хората не знаят какво точно плащат. На изслушването пред комисията в парламента директорът на „Топлофикация“ лично пое ангажимент да се справи с проблема с неясните фактури. Аз съм на парно и моята сметка е по-висока, отколкото беше през изминалия отоплителен сезон“, каза още тя.

„В четвъртък се опитах да приближа дневния ред на хората с дневния ред на Народното събрание. Цял пакет от промени трябва да има срещу колекторските фирми, ограничаване на правомощия, фирмите за бързите кредити, Закона за личния фалит и др., който имаше обещания преди парламентарната ваканция и сега ние очакваме нещо да се случи“, посочи още омбудсман Ковачева.

„Има един внесен проект за промени в правомощията на частните съдебни изпълнители. Имам сериозни притеснения в този проект, защото на частните съдебни изпълнители ще бъдат предоставени правомощия да участват в доброволното изпълнения, като изпращат покани и съобщения за доброволно изпълнение. Не разбирам защо е необходима тази промяна, при условие че и сега те го правят. Те ще изпращат съобщения, че имате един дълг и ще ви поканят да го платите. Частните съдебни изпълнителни имат ясно изразени принудителни функции, те са част от изпълнителното производство и тази репутация е ясна за хората. Притеснява ме това, че вземанията, които ще бъдат предявявани, няма да са минали през съд. Така човек ще се притесни. Кредиторът може и да не предостави документ за вземането. Законопроектът предвижда, че той ще даде нагледен документ, ако има. Смущават ме тези въпроси, защото смятам, че не са достатъчно добре защитени правата на длъжниците. Вносителите са „Обединени патриоти“. Съгласна съм, че предстои тежка зима и вземанията ще се събират трудно, но така няма сигурност за длъжниците“, допълни тя.

Тази публикация е част от ежедневния преглед на печата на правна тематика

Коментирайте

avatar