Одрусаха 130 летели с тротинетка
130 водачи на електрически тротинетки са били глобени за нарушения, откакто този тип превозно средство бе регламентирано в закона.
Това сочат данни, предоставени на „Телеграф“ от Министерството на вътрешните работи.
Елтротинетките, или както официално се наричат в Закона за движение по пътищата – индивидуални електрически превозни средства (ИЕПС), се появиха в закона през юли 2020 г., когато с няколко текста депутатите въведоха правила и санкции за използването им. Според МВР периодът до края на 2020 г. е бил по-скоро гратисен и органите на реда предимно са предупреждавали водачите, без да ги глобяват. Това сочат и данните на министерството, според които само 21 водачи на тротинетка са били санкционирани през втората половина на 2020 г. Контролно-административната дейност обаче се е активизирала и през 2021 г. глобените до началото на октомври вече са 109.
Откакто тротинетките заеха своето място в закона, на водачите им бяха вменени редица задължения. Те например са длъжни да ползват светлоотразително облекло и да включат светлините си в тъмната част на денонощието, както и да се движат възможно най-вдясно по платното. На каращите тротинетка е забранено да се движат по трасета, по които ограничението на скоростта е над 50 км/ч, както и в пешеходни зони и бус ленти. Забранено е и да карат с над 25 км/ч или пък да превозват други лица, както и да използват мобилен телефон, докато управляват тротинетката. Има и ограничение на възрастта, като водачите по-малки от 18-годишна възраст трябва да носят задължително каска, а тези под 14 г. могат да управляват ИЕПС само по велоалеи.
Глоби за неправилно паркиране на тротинетки още не са издавани, защото все още няма регламентирани зони за паркирането им. Определянето им съгласно закона е задължение на общинските съвети, които трябва да решат къде ще са разположени, броя тротинетки, които могат да се паркират в тях, както и условията и реда за тяхното предоставяне и ползване.
Според данните на МВР най-много водачи на елтротинетки са били глобени заради това, че са управлявали в тъмната част от денонощието без светлоотразително облекло или елементи по него, с което са създали риск от инцидент. Друга част от санкционираните са били наказани за управление на тротинетката в пешеходна зона или по тротоара. Има много глоби и за наличието на повече от един човек на тротинетката. Глобите за почти всички нарушения с тротинетки са от 50 лв., включително и най-честите – с карането на забранени места и возенето на пътници. Изключение правят нарушенията за липса на светлоотразително облекло и каска за непълнолетните водачи, които се глобяват с 10 лв.
Шофьорите в Пловдив са силно подразнени от младежи под 18-годишна възраст, които се качват на електрическите тротинетки в града и в повечето случаи ги карат в нарушение на правилата. От лятото 350 нови тротинетки на ток под наем се отдават в Пловдив от един от световните оператори на тази услуга. „Прекрасно е да ги има, но често на тях се качват млади хора, които не познават правилника за движение“, мрънкат водачи от втория по големина град у нас. По думите им не са редки случаите, в които зелена тротинетка отнема предимството на лек автомобил.
Тротинетките във Варна изядоха хляба на такситата, след като все повече местни предпочитат този начин на придвижване. „Модерен и удобен начин за придвижване в централната част на града, тротинетките могат да бъдат използвани както за транспорт до работа, така и за удоволствие“, коментират от общината. Нейни служители също обикалят с тротинетки из Варна. Това са инспектори, които последваха примера на колегите си от централния варненски район „Одесос“ и тръгнаха на проверки по жалби и сигнали на граждани с тротинетки. „Имаме много голям проблем, особено през летните дни, когато има по-късни събития и е трудно да си наемеш такси. Тротинетките ще помогнат на мобилността в града. Те обаче категорично не трябва да се движат в пешеходните зони. Изискваме от фирмите, които ги стопанисват, да ги настроят да не могат да вдигат над 5 км/ч в такава зона. Нямаме такава възможност с личните тротинетки обаче“, обясняват от общината.
Тротинетката е вече много популярна и в Бургас. Тя се ползва както за транспорт до работа, така и за разходки. Доскоро привилегията да се придвижваш с тротинетка бе само за собствениците. От две седмици обаче на пазара в морския град стъпи най-големият оператор на споделени електрически превозни средства в света. Компанията пусна 100 тротинетки, а според запознати плановете й са да оборудва Бургас и морските курорти с общо 1000 единици. Интересът към новата услуга е доста голям, тъй като времето в момента е все още топло и сухо. Иначе от няколко години тротинетки под наем масово се отдават в Слънчев бряг и съседните морски курорти от малки фирми. Туристите ги използват основно за забавление. Инцидентите в курорта не са рядкост и са свързани основно с блъснати пешеходци. Има и случаи, в които наемателите са решили да покарат, след като са обърнали по няколко чашки концентрат.
Тази публикация е част от ежедневния преглед на печата на правна тематика
Коментирайте