Българското обединение на шофьорите (БОШ) се обяви категорично против пияни или дрогирани хора да управляват МПС по пътищата на страната в позиция относно промените в Наказателния кодекс (НК), предвиждащи отнемане на превозните средства на водачи, управляващи същото МПС под въздействието на алкохол, наркотични вещества или техните аналози.

От организацията изтъкват, че над 55% от загиналите по пътищата на годишна база са шофьори.

„Имайки предвид, че вината за причинените тежки ПТП, над 95%, се приписва на водачите на МПС, то се оказва, че ние сутрин, когато се качим на автомобила сме потенциални жертви или затворници. Поради тези и други причини, ние категорично не желаем по пътищата да има водачи в неадекватно състояние, които може да ни убият или трайно инвалидизират“, заявяват от БОШ.

От браншовото обединение посочват и статистичски данни на МВР, според които за 2022 г. загиналите при катастрофи в България са 531, 7 са жертвите на ПТП, причинени от пияни шофьори, двама души са загинали при инциденти по вина на дрогирани водачи, а петима са загинали в пътни произшествия, станали заради превишаване на максимално разрешената. „При това положение, се оказва, че законодателя предприема драконови мерки за предотвратяването на ПТП, които водят до по-малко от 3% от общата смъртност по пътищата. За същия период на време, загиналите в ПТП служители на МВР, които са изпълнявали служебните си задължения, са 1% от общо загиналите, а именно 5 човека. Интересно е, че уж за да се намали смъртността на пътя и да се „спасят“ 3% от общо загиналите, се предприемат толкова сериозни мерки, а за друг 1% не се прави нищо“, подчертават от Българското обединение на шофьорите.

От организацията отбелязват още, че до 16 август 2023 г., загиналите при ПТП тази година са със седем по-малко, спрямо същия период на 2022 г. „Тук трябва да отбележим думите на главния секретар на МВР, според който само за първите 4 месеца на тази година има издадени над 960 000 електронни фиша за управление на МПС със скорост над максимално разрешената, при издадени такива санкции за цялата 2022г.- 1 111 525 бр. Видно от тези данни е, че въпреки големите санкции, това не променя броя на загиналите“, категорични са от обединението.

Според организацията промените в НК са популистки и необмислени и могат да доведат и до комични ситуации. „Много ни е интересно, как би се процедирало, според последните законови промени, а именно конфискация на ППС, ако се установи, че шофьор в градския транспорт управлява автобус, след употреба на забранени вещества. Също ни интересува за подобен сценарий случил се с ватман, машинист, а за случаите със пилот на самолет и капитан на кораб, даже не искаме да попитаме. Ще спестим и логичния въпрос, при нарушение на закона от ватман и машинист, ще се изгражда ли релсов път пред РПУ-то, на територията на което, е заловен нарушителя“, допълват иронично от БОШ.

От организацията научили и за задържане на товарни автомобили с дрогирани или пияни шофьори, което било абсолютно недопустимо поради факта, че превозното средство не е собственост на водача, който е нарушил закона и така се създавала възможност да бъда ощетен собственикът на автомобила.

„Видно е, че освен популизъм, в тези промени не се вижда нищо реално, което да промени аварийността на пътя, но има предпоставки за рязко увеличение на делата срещу държавата и в частност срещу МВР. Дела, по които обезщетения ще плащаме всички ние, честните данъкоплатци. Също така, въпросните промени в НК, най-вероятно ще генерират висока корупция на пътя – нещо, с което, официално властите се борят. Интересен е и факта, свързан с този казус, че някои лица, титулуващи се за експерти по безопасност на движението, много шумно подкрепят тези ненужни и отежняващи положението на пътя, законови промени. Но популизмът явно навлиза сериозно в нашето общество“, заявяват още от организацията.

От Българското обединение на шофьорите апелираме служителите на МВР да не превишават правата си и да не задържат превозни средства преди съдът да се е произнесъл по случая. От Бои призовават и народните представители да отменят законовите промени докато ги формират така, че да са работещи по отношение на безопасността на движението по пътищата.

Тази публикация е част от ежедневния преглед на печата на правна тематика

Коментирайте

avatar