Обединение на шофьорите не иска пияни водачи на пътя, но не вярва мерките да помогнат
Българското обединение на шофьорите (БОШ) се обяви категорично против пияни или дрогирани хора да управляват МПС по пътищата на страната в позиция относно промените в Наказателния кодекс (НК), предвиждащи отнемане на превозните средства на водачи, управляващи същото МПС под въздействието на алкохол, наркотични вещества или техните аналози.
От организацията изтъкват, че над 55% от загиналите по пътищата на годишна база са шофьори.
„Имайки предвид, че вината за причинените тежки ПТП, над 95%, се приписва на водачите на МПС, то се оказва, че ние сутрин, когато се качим на автомобила сме потенциални жертви или затворници. Поради тези и други причини, ние категорично не желаем по пътищата да има водачи в неадекватно състояние, които може да ни убият или трайно инвалидизират“, заявяват от БОШ.
От браншовото обединение посочват и статистичски данни на МВР, според които за 2022 г. загиналите при катастрофи в България са 531, 7 са жертвите на ПТП, причинени от пияни шофьори, двама души са загинали при инциденти по вина на дрогирани водачи, а петима са загинали в пътни произшествия, станали заради превишаване на максимално разрешената. „При това положение, се оказва, че законодателя предприема драконови мерки за предотвратяването на ПТП, които водят до по-малко от 3% от общата смъртност по пътищата. За същия период на време, загиналите в ПТП служители на МВР, които са изпълнявали служебните си задължения, са 1% от общо загиналите, а именно 5 човека. Интересно е, че уж за да се намали смъртността на пътя и да се „спасят“ 3% от общо загиналите, се предприемат толкова сериозни мерки, а за друг 1% не се прави нищо“, подчертават от Българското обединение на шофьорите.
От организацията отбелязват още, че до 16 август 2023 г., загиналите при ПТП тази година са със седем по-малко, спрямо същия период на 2022 г. „Тук трябва да отбележим думите на главния секретар на МВР, според който само за първите 4 месеца на тази година има издадени над 960 000 електронни фиша за управление на МПС със скорост над максимално разрешената, при издадени такива санкции за цялата 2022г.- 1 111 525 бр. Видно от тези данни е, че въпреки големите санкции, това не променя броя на загиналите“, категорични са от обединението.
Според организацията промените в НК са популистки и необмислени и могат да доведат и до комични ситуации. „Много ни е интересно, как би се процедирало, според последните законови промени, а именно конфискация на ППС, ако се установи, че шофьор в градския транспорт управлява автобус, след употреба на забранени вещества. Също ни интересува за подобен сценарий случил се с ватман, машинист, а за случаите със пилот на самолет и капитан на кораб, даже не искаме да попитаме. Ще спестим и логичния въпрос, при нарушение на закона от ватман и машинист, ще се изгражда ли релсов път пред РПУ-то, на територията на което, е заловен нарушителя“, допълват иронично от БОШ.
От организацията научили и за задържане на товарни автомобили с дрогирани или пияни шофьори, което било абсолютно недопустимо поради факта, че превозното средство не е собственост на водача, който е нарушил закона и така се създавала възможност да бъда ощетен собственикът на автомобила.
„Видно е, че освен популизъм, в тези промени не се вижда нищо реално, което да промени аварийността на пътя, но има предпоставки за рязко увеличение на делата срещу държавата и в частност срещу МВР. Дела, по които обезщетения ще плащаме всички ние, честните данъкоплатци. Също така, въпросните промени в НК, най-вероятно ще генерират висока корупция на пътя – нещо, с което, официално властите се борят. Интересен е и факта, свързан с този казус, че някои лица, титулуващи се за експерти по безопасност на движението, много шумно подкрепят тези ненужни и отежняващи положението на пътя, законови промени. Но популизмът явно навлиза сериозно в нашето общество“, заявяват още от организацията.
От Българското обединение на шофьорите апелираме служителите на МВР да не превишават правата си и да не задържат превозни средства преди съдът да се е произнесъл по случая. От Бои призовават и народните представители да отменят законовите промени докато ги формират така, че да са работещи по отношение на безопасността на движението по пътищата.
Тази публикация е част от ежедневния преглед на печата на правна тематика
Коментирайте