Проектът за въвеждане на бонус-малус системата у нас катастрофира още на първото сериозно обществено обсъждане и може да претърпи съществени корекции, които да го забавят с месеци. Една от тях е, че може да отпадне един от най-спорните моменти – при пътен инцидент да се трупат малус точки на колата, които после да се „наследяват“ от новия собственик. Това стана ясно по време на общественото обсъждане на наредбата за въвеждане на бонус-малус системата, организирано в понеделник от Комисията за финансов надзор (КФН).

„Проблемът с продажбата на автомобилите и наследяването на малус класовете може да се разреши, като бъдат вписани всички лица, които могат да управляват автомобила. Тогава колата ще бъде освободена от тежести“, посочи председателят на КФН Карина Караиванова. За да стане това обаче, ще трябва да се правят законови промени. А това означава бонус-малус да се отложи във времето и на практика да се разработи изцяло нов проект.

Консултантът „Ърнс енд Янг“, разработил вариантите за въвеждане на системата, е съобразил предложенията си изцяло с действащите закони. А според Кодекса по застраховане задължителната застраховка „Гражданска отговорност“ се прави на автомобила. Консултантът всъщност е спазил изцяло изискванията в заданието – проектът на новата система да се подготви така, че да не се налагат законови промени. Заданието е на българския Гаранционен фонд.

Наследяването на „лошото минало на автомобила“ бе една от най-критикуваните разпоредби. Заради нея добросъвестни водачи без пътни нарушения ще плащат скъпи застраховки, ако купят кола, участвала в пътно-транспортно произшествие. „При бавното издаване на наказателни постановления и присъди обаче нарушителите безпроблемно ще може да продават колите си“, предупреди Владимир Тодоров от асоциацията на пострадалите от катастрофи.

Неблагоприятни последици ще има и за фирмените автомобили, а работодателите ще бъдат натоварени с прекомерни разходи за „Гражданска отговорност“. За тях „бонус-малус“ ще се начислява за всеки служебен автомобил отделно, а освен това и на всеки шофьор отделно. Така шофьорите, които правят нарушения със служебната кола, ще плащат висока застраховка и за личния си автомобил, стана ясно по време на дискусията.

„Предложеният вариант е изключително неблагоприятен за фирмите, които се занимават с товарни и автобусни превози“, каза Йордан Арабаджиев, председател на Асоциацията на международните превозвачи. Той посочи, че никъде по света няма натрупване на малус точки върху всяко едно превозно средство. Затова превозвачите настояват при прехвърляне на собственост камионите и автобусите да получават базовия клас.

„Не може да игнорираме автомобила, защото сме ограничени от системата „Зелена карта“, заяви Николай Петков от КФН. Той обясни, че в сертификата „Зелена карта“ трябва да се посочат номерата на автомобила и на рамата. „Алтернативата е списък на водачите, които имат право да управляват даден автомобил. Но наред с това трябва да има и строги санкции за тези, които шофират, без да са включени в застраховката „Гражданска отговорност“, заяви Петков. И посочи пример с Великобритания, където глобата е 600 паунда.

Шефът на КАТ Росен Рапчев предложи корекция в таблицата с нарушенията, които носят наказателни точки и товарят цената на „Гражданска отговорност“. „Според проекта 10 км в час превишение на скоростта в населено място носи 3 наказателни точки – твърде ниска скорост, която трудно се засича. Трябва да е поне 20 км“, смята Рапчев. От КАТ увериха, че разполагат със системи, които могат да локализират водачите без „Гражданска отговорност“ на пътя и на тях да бъдат издавани електронни фишове. Това уточнение бе направено по повод опасението на участници в дискусията, че четирикратното завишение на цената на застраховката ще накара нарушителите просто да карат колите си без „Гражданска отговорност“.

От ВУЗФ настояха провиненията на водача да не се вземат предвид, ако той не е причинил щета. Според Института за пътна безопасност организацията на движението в България е изключително лоша и докато не се оправи, не трябва да се въвежда „бонус-малус“. Други обаче изразиха мнение, че „бонус-малус“ трябва да бъде въведена час по-скоро независимо от слабостите, а в движение ще се правят корекции.

ВРЪЗКА
Има и друга причина системата „бонус-малус“ да не може да се въведе още в началото на 2019 г. Тепърва започва да се изгражда информационната платформа между МВР, съдилищата и Гаранционния фонд, която трябва да даде информация за нарушенията и пътните инциденти за всеки един водач и автомобил. Без този обмен на информация „бонус-малус“ няма как да заработи, защото застрахователите нямат данни, от които да определят цената на „Гражданска отговорност“. От Гаранционния фонд заявиха, че ще са необходими минимум два месеца, за да се свържат с данните на МВР.

Тази публикация е част от ежедневния преглед на печата на правна тематика

Коментирайте

avatar