• От това дали ще създадем ефективна агенция за борба с корупцията по високите етажи зависи дали ще получим 700 млн. евро от плана за устойчивост, казва в интервю за „24 часа“ служебният министър на правосъдието Крум Зарков
  • Може да се каже, че съм авторът на проекта на закон за борба с корупцията по високите етажи на властта и поемам изцяло отговорността за него
  • И още акценти в интервюто на правосъдния министър:
  • На въпроса защо има хора, които изглеждат недосегаеми, има два отговора – единият е в прокуратурата, другият е свързан с разследването
  • Ще гарантираме независимостта на разследващите инспектори със забраната да получават указания от когото и да било, и да атакуват пред съда отказите на прокуратурата
  • Една от първите теми, с която ще сезираме съвета за криминологически изследвания, ще бъде за пътнотранспортните произшествия
  • Целта ми е, без да драматизираме, да алармираме за проблема с ВСС и той да не се отрази на съдебната система, защото тогава ще засегне всеки гражданин

– Министър Зарков, при назначаването ви за служебен министър на правосъдието обявихте амбициозни намерения? Удовлетворен ли сте от реализацията им до момента?

– Бих казал, че съм удовлетворен. До голяма степен се дължи на подготвеността на администрацията и на разбирането, с което колегите се отнасят, включително и към новите приоритети. Напълно удовлетворен ще бъда, когато всичко е готово.

– Преди дни представихте един от тях – законопроект за борба с корупцията. През последния месец ли е изработен той, или по него е работено отдавна?

– Занимавам се с темата „Комисия за противодействие на корупцията и отнемане на незаконно придобитото имущество“ (КПКОНПИ) през последните години. Работил съм в комисията в първия ѝ вариант, когато беше известна като комисията „Кушлев“. Участвал съм и във всички изменения на закона през годините. В непрекъсната комуникация съм с експерти от Европа. Може да се каже, че законопроектът е продукт на години размишления и на развитието и нашата твърде турбулентна история във връзка с комисията.

– Тоест вие сте авторът му?

– До голяма степен – да, и поемам отговорността за него.

– Когато го представяхте, завършихте с въпроса, задаван от години: защо нямаме осъдени за корупция по високите етажи на властта? Мислите ли, че ако проектът бъде припознат и приет от парламента, след време няма да се питаме същото?

– Винаги съм вярвал, че поставянето на правилния въпрос е основната част от намирането на решението. В последните години непрекъснато избягвахме точния въпрос, а той е именно този, който поставихте. Поставят го европейските наблюдатели и българските граждани. Защо има хора, които изглеждат недосегаеми, защо няма присъди?

Има два отговора. Единият се намира в прокуратурата. Но важен аспект е в разследването. На него даваме отговор. Мисля, че ако се създаде независима от политическо влияние агенция, която да бъде обезпечена по всякакъв начин, така че свободно да извършва проверки и разследвания по непрекъснатите скандали с корупционен оттенък, които се случват, скоро няма да питаме защо няма осъдени.

– „Независима от политическо влияние“ е клише, с което политиците употребяват и злоупотребяват. Как ще се постигне реално?

– Така е. Независимостта и свободата на действие се гарантират единствено чрез контрол на институциите една спрямо друга и вътре в самите тях.

Неслучайно предлагаме комисията да бъде създадена на квотен принцип, така различни институции – Народно събрание, президент, общите събрания на ВКС и ВАС, да излъчват представители в комисията. Тя няма да има титуляр председател, той ще се сменя на ротационен принцип. Така ще има и вътрешен контрол и дори един да иска да потули даден случай, да знае, че скоро друг ще провери работата му.

– Предвиждате в комисията да работят инспектори по разследването и оперативни. Колко ще бъдат като брой и откъде ще дойдат. Знаем, че сегашната дирекция за борба с корупцията в КПКОНПИ има структура само в София и ползва агентите на ДАНС.

– Когато се създаде КПКОНПИ, една специализирана дирекция на ДАНС, наречена КА, се вля в комисията. Тя има секретен щат и броят на работещите не е публична информация. В новата комисия тези хора ще бъдат основата.

Те са натрупали немалка информация, която не може да бъде реализирана, защото нямат разследващи, а само оперативно-издирвателни функции. От друга страна, това, което променяме спрямо концепцията, която беше заложена от предишния парламент, е, че въвеждаме изискване за разследващите инспектори. Те да са хора със сериозно образование и опит – най-малко 10-годишен юридически стаж. Такива хора има в различни структури. Ще се обърнем към тях. Не става дума за голям брой. Ако се създаде достатъчно ясна перспектива, в това число свободата на действие, която ще им предложим, работата ще е привлекателна за професионалистите.

– Как ще се гарантира свободата им на действие?

– Първо със забраната да получават преки указания от когото и да било, включително и от комисарите. От друга, именно от факта, че ще имат разследващи правомощия и по тяхна преценка ще може да се постави под съмнение и решение на прокуратурата да не продължава даден казус.

Това е важен елемент от цялата концепция на закона. Той беше заложен и във верианта, предложен от предишните управляващи. Запазваме го.

– Във варианта на предишните управляващи бяха много престъпленията, които испекторите трябваше да разследват. Кои оставяте?

– Много по-малък брой. Подкуп, но не само. Престъпления, свързани с упражняването на власт. Длъжностно присвояване например, както и такива, свързани с укриването на доходи, престъпленията спрямо данъчната система, изпирането на пари. Концепцията ни е – малък кръг престъпления, но по най-високите етажи на властта, интензивна работа по тях, за да не се разпиляват усилията и да са ясно насочени.

– Тези престъпления трудно се разкриват. Например престъплението по служба е тежко за доказване. Тогава откъде идва увереността ви, че инспекторите ще се справят по-добре?

– Две са особеностите в разследването. Едната е свързана с характера на корупционните престъпления. Факт е, че те са с фактическа и правна сложност. Другата особеност са лицата, които са замесени в тях, които евентуално биха могли да имат влияние върху разследващите. Затова правим тази агенция. От една страна, в нея ще бъдат висококомпетентни хора, които се справят с фактическата и правна сложност, а от друга – ги изваждаме от други институции, за да можем да гарантираме, че „големците“ няма да имат телефонен номер, на който да се обадят и да кажат: Не ме закачай или този не го закачай.

– Очаквате ли парламентът да подкрепи законопоректа?

– Не виждам причина за що да не го направи.Първо, защото сме заложили такава реформа в плана за устойчивост и от нея зависят сериозни финансови ресури, но и защото този дебат не е нов. Всички партии имат отношения към него, доколкото през годините са имали различни предложения, давали са становища. И ми се струва, че много от тях може да разпознаят свои идеи. При добросъвестен прочит на закона и ако се абстрахираме от известни притеснения, които може да има, че може да се обърне срещу своите създатели, не виждам причина да не бъде поне сериозно обсъден.

– Ако не го приемем, няма ли да получим средства по плана?

Заложили сме в плана като ключова реформа създаването на независима разследваща агенция за корупцията по високите етажи на властта. Ако няма такава или се прецени, че не е достатъчно независима или няма достатъчно функции, това е пречка при усвояването на втория транш, който е над 700 млн. евро.

– Има ли срок за приемането на закона?

– Трябва да влезе в сила до края на годината. Неслучайно го представяме сега, защото, когато новите народни представители влязат във функциите си, проектът да е готов за дебатиране.

– Има ли кандидати за комисари?

– Опитваме се да приложим друг подход. Този, при който се прави закон заради неговия смисъл, а не заради човека.

– Публикувахте проект на постановление за създаване на Съвет за криминологически изследвания. Това всъщност е другият ви приоритет. Защо е нужен?

– С постановлението възстановяваме дейността на съвета по криминологически изследвания. Такъв е функционирал от края на 60-те години на миналия век до 2014-а. Той е изключително важен за ефективната борба с престъпността. Всеки ден чуваме за битова престъпност, катастрофи, убийства. Обикновено, когато се случи нещо такова, политиците често в своята безпомощност веднага заговарят за промени в Наказателния кодекс. Но това нищо не променя. Виждаме го през годините. За да може ефективно да се противодейства на престъпността, тя трябва да бъде изследвана в дълбочина, да бъде разбран нейният генезис, за да се вземат мерки там, където се заражда. След едно жестоко убийство или изнасилване наказанието само по себе си е задължително, но то с нищо не връща пострадалия. Затова един от приоритетите ни, който е много добре посрещнат от професионалната общност, е да възстановим към Министреството на правосъдието такъв съвет.

– Кой ще влиза в съвета и кой ще го ръководи?

– В Министерството на правосъдието ще има секретариат, експерти, които да подготвят работата. Иначе ще влизат хора от различни заинтересовани институции, но най-вече ще се възлагат дълбочинни изследвания на екипи, може да се търси и външна помощ. Мислим една от първите теми да е пътнотранспортните престъпления. Те трябва да се изследват в дълбочина, което не обезсмисля мерките, но ще даде много по-сериозна база за решения.

На 3 октомври изтича мандатът на ВСС, а няма избрани кадровици от парламентарната квота. Защо не попитате Конституционния съд (КС) какво да се прави?

– КС вече е питан по различен, но сходен въпрос: А именно: какво се случва, когато е изтекъл мандатът на Инспектората към ВСС. Първо важно е какво ще каже, а може би още по-важна е аргументацията и разсъжденията, които ще се съдържат в мотивите. Без никакво съмнение ще повлияят на това, което трябва да се случи с ВСС след 3 октомври.

Това са конституционно установени органи. Иначе трайното решение на проблема с изтичането на мандата е в навременното изпълнение на конституцинно задължение на другите органи, в случая на Народното събрание.

В нашата конституция парламентът е върховен орган. Когато върховният орган не изпълнява върховния закон, е огромен проблем. Отговорността, която се носи, обаче у единствено политическа.

Моята цел е без да драматизираме, да алармираме, че ситуацията е много сериозна. И ще работим така, че тази криза да не се отрази пряко на съдебната система, защото това означава да се отрази на всеки от българските граждани. Затова ще изчакаме спокойно, без да правим различни спекулации.

Надявам се решението на КС да дойде преди тази дата. И след него може би ще стане по-ясно какво следва и как да се направи.

Тази публикация е част от ежедневния преглед на печата на правна тематика

Коментирайте

avatar