Пионерите на електронната музика „Крафтверк“ спечелиха 20-годишна съдебна битка, съобщи Би Би Си. Европейският съд постанови, че използването на фрагмент (семпъл) от чужда композиция може да става само с позволение на автора. Решението, което не подлежи на обжалване, може да постави прецедент и рязко да ограничи семплирането в музикалната индустрия.

Обект на съдебния спор беше двусекунден фрагмент от композицията на „Kрафтверк“ от 1977 г. Metall auf Metall. Германската рапърка Сабрина Сетлур използва двете секунди в песента си Nur mir, без да е искала разрешение от групата и без да плати за използването му. През 2012 г. Федералният върховен съд на Германия потвърди иска на „Kрафтверк“ и забрани промотирането на записа на Сетлур. Следващата инстанция зае страната на Сабрина, но „Крафтверк“ се обърнаха към най-висшия съд на ЕС в Люксембург.

Според решението на съда само в случай на изменение на семпъла до неузнаваемост той може да бъде използван без разрешение или заплащане. Председателят на Федералната асоциация на музикалната индустрия в Германия Флориан Дрюке казва, че прецедентът подлежи на различни тълкувания. Той добави, че съдът е създал „критерии за това кога използването на семпли попада в обхвата на творческата свобода“.

Това не е първият случай на дело за семпъл. През 2015 г. семейството на Марвин Гей реши да съди Робин Тик и Фарел Уилямс заради хита им Blurred Lines, в която видя нарушение на авторските си права.

Тази публикация е част от ежедневния преглед на печата на правна тематика

Коментирайте

avatar