Либия ще задържа всеки български кораб, влязъл в нейните пристанища. Новината за заформилия се международен скандал беше разпространена от „24 часа“ и по-късно от други български медии.

Корабната война между България и Либия се заформи, след като „Морска администрация“ и Гранична полиция са съдействали на частен съдебен изпълнител за конфискуването на кораб, собственост на либийската държавна корабна компания G.N.M.T.C. Случаят беше описан подробно в „Биволъ“ миналата седмица.

Според сайта либийският танкер BADR е бил арестуван на пристанище Бургас през ноември 2017 г., след като „Булгаргеомин Лтд.“ ДЗЗД е представил фалшива морска ипотека върху плавателния съд за обезпечаване на вземания на фалиралата държавна компания „Булгаргеомин“ ЕАД. Няколко съдебни решения обявяват ареста му за неправомерен, като последното от Върховния административен съд идва дни след като корабът обаче вече е със сменен собственик, флаг, екипаж, име и е изведен в международни води.

От Министерството на транспорта коментираха пред „Капитал“, че официална информация за заповедта за задържане на български кораби от либийска страна не е стигала до тях. От Министерството на външните работи не отговориха на въпросите на „Капитал“.

Да си вземеш танкер

Историята датира от 1992 г., когато държавната соц компания „Булгаргеомин“ предявява претенции срещу срещу либийската морска компания за около 9 млн. долара.

В наши дни в България се появява обединението от 3 компании „Булгаргеомин Лтд.“ ДЗЗД, което включва фирмите „Тектона“ с 50% и „Моран Трейд“ и „Моран Уест“ с по 25% на Венцислав Кръстев, на когото са прехвърлени в началото на 2018 г. Обединението било купило вземане на държавната „Бугаргеомин“, която е в несъстоятелност, пише „Биволъ“, като по документи това се е случило през 2013 г. от синдик Христина Стаматова, бивша квесторка на КТБ. Към 2013 г. „Булгаргеомин Лтд.“ ДЗЗД е представлявано от Димитър Йосифов Борисов, управител на фирмата за чистота „Титан – АС“, и Костадин Борисов Анакиев.

Българското обединение пусна становище в понеделник, в което обясни защо има право на тези вземания. „На 01.04.1995 г. първоинстанционият съд в Триполи се произнесе по делото от 1992 г., осъждайки Либия да заплати сумата от 1 138 942 либийски динара заедно със законно установената лихва в размер на 5% годишно до пълното погасяване на задълженията. По силата на договор от 2013 г., подписан от синдика на държавното предприятие „Булгаргеомин“ ЕАД Христина Иванова Стаматова, дружеството бе приватизирано, като всички активи, имуществени права, търговска марка и ноу-хау на дружеството станаха собственост на „Булгаргеомин Лтд.“ ДЗЗД“, пише в становището на компанията.

Компанията твърди, че повече от 5 години прави опит за събиране на дължимите вземания и са „правени десетки срещи с високопоставени лица на либийската държава“. Още през 2003 г. дружеството „Булгаргеомин“ ЕАД е изгонено неправомерно от Либия, твърди наследникът му. „С това си действие либийските власти лишиха „Булгаргеомин“ ЕАД от възможността му да се защитава по правен и съдебен ред на територията на либийската държава“, продължава становището.

Плува ли корабче

В началото на 2018 г. Районен съд – Бургас, издава заповед за изпълнение на парично задължение, което длъжникът „Либиан Навигейтър Лимитед“ – Малта, да заплати на кредитора „Булгаргеомин Лтд.“. То е в размер на 9 250 362 долара, представляващо вземане, обезпечено с морска ипотека номер 1352, подписана на 14 септември 2017 г., върху моторния танкер BADR. На 20 ноември 2017 г. корабът е арестуван на пристанище Бургас.

Въпросната морска ипотека предизвиква много въпроси. Преди около година Maritime.bg публикува със съкращения жалба на Йоана Андреадаки, гръцкият нотариус, за която се твърди, че е изповядала ипотеката на танкера до гръцката прокуратура, в която тя „подчертава, че такава ипотека не съществува, а самата тя е станала обект на груба злоупотреба“. „Биволъ“ се е свързал по телефона с Андреадаки, която е потвърдила изцяло информацията, че не е вписвала такава ипотека и е подала жалба в гръцката прокуратура за фалшифициране на нейния подпис и печат. Жалбата е регистрирана на 28.11.2017 и е с номер 176209189958.

„За нас буди недоумение цитирането на нотариус Йоана Андреадаки в медии, тенденциозно отразяващи случая и позоваващи се на лъжливи интерпретации на казуса от либийската страна“, казват от българското сдружение. Те обясняват, че имат документални доказателства, в това число и платена такса за заверка апостил от съответните гръцки компетентни органи. „Важно е да уточним, че заверка апостил се поставя след печата на нотариуса и е върховна легитимация на документа. Имаме и становище от гръцки първоинстанционен съд в Атина, че към 04.01.2019 г. срещу „Булгаргеомин“ Лтд.“ ДЗЗД няма нито едно заведено дело“, пише в становището им.

Пълен напред

Според определение от края на януари 2018 г. на Върховния касационен съд обаче корабът следва да бъде освободен. Вместо това частният съдебен изпълнител Тотко Колев уведомява ДМА – Бургас, с писмо от 21 март 2018 г. за насрочена публична продан на моторния танкер за периода от 10.03.2018 г. до 10.04.2018 г., в който период имало необходимост от задържане на кораба до приключване на производството.

Представен е и протокол за обявяване на постъпилите наддавателни предложения и купувач, съставен на 11.04.2018 г., от който се установява, че е постъпило едно-единствено наддавателно предложение и „Булгаргеомин Лтд.“ е обявен за купувач на моторен танкер BADR за сумата от 10 137 122 щатски долара.

„Като легитимен собственик на танкера BADR по силата на постановление за възлагане на движима вещ от 30.08.2018 г. и влязла в законна сила на 15.09.2018 г. „Булгаргеомин Лтд.“ ДЗЗД, предприе действия по смяна на флага и регистрирането му като нов корабособственик по съответния надлежен ред“, казва новият собственик.

На два пъти от Изпълнителна агенция „Морска администрация“ са задали въпроси към консулството на Панама, като им е било отговорено, че въпросният кораб вече е под панамски флаг. Така по искане на новия собственик е поискано освобождаване на кораба преди коледните празници на 2018 г.

Като пиратите

Разследването на „Биволъ“ разказва стъпките по влизането във владение на танкера и смяната на екипажа, като всичко се е състояло с участието на Гранична полиция и „Морска администрация“, като сайтът стъпва на доклад на капитана на кораба Абдул Джалил.

Според информацията на „Биволъ“ всичко се е случило на 21 декември 2018 г. До танкера пристигнали не един, а два катера, от които се качили около 30 души, сред които униформени служители на Гранична полиция, въоръжени гардове от „Башев секюрити тийм“ и цивилни лица, представили се за новите собственици на кораба.

Въпреки противопоставянето от страна на капитана той и екипажът са били свалени от кораба, като на 22 декември екипажът отлетял от летище Варна по процедура за депортиране. Във Варна пристигнал от София либийският консул. Той закарал капитана обратно в Бургас, за да попълнят жалба в полицията за завзетия насилствено кораб. В полицията обаче отказали да приемат жалбата. Капитанът и консулът се прибрали в София, където капитанът описал събитията в жалба, връчена на посланика. След това той заминал за Либия с полет през Истанбул.

От Министерството на транспорта нямат информация дали е било упражнено насилие върху капитана или екипажа.

Международният скандал

Все още няма и официална информация от либийската страна за заплаха с арест на всеки български кораб. В „24 часа“ е публикувано факсимиле от писмо до либийските пристанища от страна на директора на либийската морска администрация. В него се иска всеки кораб, плаващ под български флаг, да бъде задържан при влизането му в либийски пристанища.

Постъпки са били направени и в ООН, като миналата седмица Либия била инициирала среща на ниво постоянни представители. Според „24 часа“ българският представител в ООН Георги Панайотов е окачествил случая като „недопустим криминален акт“ и е поел ангажимент да информира българското държавно ръководство да бъдат предприети действия за възстановяване на собствеността и наказване на замесените лица.

Според вестника днес в Министерството на външните работи е имало среща с либийски дипломат, който ще изисква съдействие за връщането на танкера „Бадр“ и наказателно преследване на всички замесени.

Къде е танкерът

Обяснението на МВР до „Биволь“ за всичко случило се дотук е следното: „На основание на депозирано писмо от 21 декември 2018 г. на корабен агент „Евро агент“ ЕООД и на Дирекция „Морска администрация“ до началника на ГКПП – пристанище Бургас, във връзка със смяна на корабен екипаж е сформиран екип за оказване на съдействие и извършване на изходяща гранична проверка на моторен танкер „БДИН“, флаг Панама, намиращ се на рейда на пристанище Бургас.“

Директорът на ИА „Морска администрация“ Живко Петров пък коментирал, че новият собственик е регистрирал кораба под панамски флаг с името BDIN още на 12-13 декември. „Морска администрация“ няма вече ангажименти към кораба, след като той има редовни панамски документи, казал още Петров и съобщил, че новият екипаж е с украински капитан и помощници.

Според к-н Петров действията на МА – Бургас, са изцяло съобразени с българското законодателство, което постановявало, че в България ЧСИ може да смени собственост на чужд плавателен съд, който се води субект на международното морско право.

Танкерът на раздора към момента се намира в Черно море.

Тази публикация е част от ежедневния преглед на печата на правна тематика

Коментирайте

avatar