591 707 са снимани с превишена скорост

52-ма загинаха след пътни инциденти с употребили алкохол или дрога

Всичко за: Местни избори 2019За кого ще гласувате на втория тур?

Катастрофите на първокласни пътища са най-много, а на магистрали – най-малко, казва началникът на отдел „Пътна полиция“ в Главна дирекция „Национална полиция“

– Комисар Колев, в последните седмици имахте тежки инциденти с 6-има загинали край Крън и 5-има край Камбурово. Какви са причините?

– И към момента се извършват процесуално-следствени действия, разпитват се свидетели и се събират доказателства. Но докато са в ход следствените действия, не можем да дадем повече информация.

Едно от нещата, които изследвахме, е броят на инцидентите край Крън. До момента там няма тежки пътнотранспортни произшествия. Участъкът е спокоен, не предполага такива пътнотранспортни произшествия, няма и концентрация на инциденти.

– Статистически август месец е най-тежък откъм жертви на пътя. Този имаше много акции. Колко загинаха и бяха ранени и каква е разликата с м. г.?

– През август месец на тази година са регистрирани 762 тежки катастрофи с 68 загинали и 1004 ранени. За съжаление, се отчита ръст с 8 души на загиналите спрямо 2018 г. , а инцидентите са със 100 повече.

– Всъщност това е станало преди да поемете поста.

– Преди мен, след мен – касае ме. В крайна сметка има месеци и ситуации, които не знаем какво могат да ни поднесат. Август е натоварен с почиващи, преминаващи гастербайтери. В други месеци 2-3 инцидента правят положението тежко, както е в този октомври.

Сега в област Стара Загора за 11 дни има 11 загинали при катастрофи. До този момент там ситуацията беше повече от добра, но бяха реализирани 3 произшествия с много загинали. На местата няма концентрация на тежки пътнотранспортни произшествия.

– Идвате от Охранителна полиция, а преди това бяхте зам.-началник на Пътна полиция в СДВР. Досега охранявахте отделни събития, а сега всички граждани на пътя. Какви подходи от старата си длъжност ще вземете?

– В МВР съм от 1997 г., започнах като постови, което е най-ниското ниво. Минал съм през всички нива – началник на група, началник на сектор, зам.-началник. Опитът ми от Охранителна полиция се припокрива в голяма част с работата в Пътна полиция. Няма съществена разлика.

И на двете места една от основните дейности е извършване на проверка на моторни превозни средства, водачите и пътниците в тях. Контролът върху лицата и моторните превозни средства се осъществява от служителите на Охранителна, Пътна и от Гранична полиция.

– Няколко пъти се казваше, че има недостиг на пътни полицаи. Вие имате поглед отвътре и отвън. Защо се стигна дотам?

– Мисля си, че към днешна дата думата недостиг не е коректна. Да, имаше известен отлив, но с времето нещата си идват по местата. Към момента има областни дирекции, където има вакантни места, но сме в процедура на конкурси. Навсякъде има ред и организация, в нормите сме и няма притеснения, че няма пътни полицаи.

– Идеята бе колегите им от Охранителна полиция да помагат. Вие идвате оттам. Имат ли готовност те и колко души трябва да преминат обученията?

– От Охранителна полиция ежедневно се извършват такива проверки. В повечето областни дирекции екипите на Пътна и Охранителна полиция са смесени и ежедневно осъществяват дейността си заедно. Като изключим София, Варна, Пловдив и Бургас почти всички други са със смесени екипи. Със заповед на министъра на вътрешните работи са определени полицейските органи, които да осъществяват контрол за движението по пътищата и към момента всички служители, които с тази заповед са упълномощени, но не са назначени като пътни полицаи, преминават обучение, полагат изпит и успешно издържалите го – полицейски и младши полицейски инспектори от Териториална полиция, командирите на отделения от групите Охрана на обществения ред имат правомощия да работят по Закона за движение по пътищата. Новоназначените минават през същата процедура.

– Каква е статистиката, колко са тежките катастрофи?

– До края на септември са регистрирани 4991 произшествия с 446 загинали. В населено място броят на тежките инциденти е 3101 със 160 загинали, 1890 са катастрофите с 286 загинали извън населените места. Това води до извода, че в градовете стават тежки катастрофи, но с по-малко загинали, докато в селата катастрофите са по-малко на брой, но с много повече загинали. В града има 2720 тежки инцидента със 121 загинали, 381 удара с 39 загинали пък са регистрирани в селата. Основните причини и най-често допусканите нарушения от водачите продължават да са 3 – скорост, неправилна маневра и отнемане на предимство.

Несъобразената скорост е основният бич, тя е довела до 1309 пътнотранспортни произшествия и смъртта на 146 души. Заради неправилни маневри са загинали 117 души при 1121 инцидента, а заради отнемане на предимство – 1154 катастрофи, а загиналите са 56.

Общо взето основното нещо, което се налага като извод, е, че точно несъобразената скорост е най-големият проблем. Според нас това е основният бич.

– На кои пътища имате най-много инциденти през тази година и какви са причините?

– На първокласните пътища са най-много, а на магистралите – най-малко. На първокласните са регистрирани 544 инцидента със 102-ма загинали, на второкласните са 411 с 61 загинали, на пътищата трети клас има 55 загинали в 426 инцидента.

Общинските пътища са станали арена на 285 инцидента с 31 загинали. При магистралите има 217 ПТП-та с 37 загинали. Веднага си личи, че на автомагистралата има два пъти по-малко инциденти, отколкото по второкласните пътища, да не говорим за първокласните.

– Може би, за да няма толкова инциденти на магистралите, причината е в широчината на пътя, както и че там отделните посоки са отделени.

– Възможно е. Факт е, че там инцидентите са по-малко.

– А самите инциденти по вид?

– Сблъскването на две пътни превозни средства е довело до 2111 произшествия със 182 загинали и 3082 ранени. 289 са случаите на челен сблъсък. При тях има 75 загинали и 553 ранени. Странично блъскане има в 723 случая с 47 загинали. При сблъсквания между пътни превозни средства под ъгъл са 317 удара с 25 загинали. 375 са регистрираните случаи на удар отзад, при които има 15 загинали. Удар в паркирана кола – 106 инцидента с 5 загинали. Случаите с едно пътно превозно средство са 1307 със 145 загинали. 94 са тежките инциденти, при които има блъскане на пешеходец.

– Как се разпределят по места в колата загиналите – водач, пътник на предна и задна седалка, пешеходец?

– За пешеходците вече ви казах. Загиналите водачи са 243, а пътниците – 109.

– Колко са водачите, които са загинали при инциденти с една кола?

– 145 при 1307 произшествия.

– Чакате 6 нови системи за средна скорост. За някои се знаят местата, за други не – или поне не са медийно известни. Набелязали ли сте всички?

– Със средства на Фонда за безопасност предстои закупуването на 4 системи за средна скорост в областите Бургас, Русе, Пловдив и Разград. По Гаранционния фонд е предвидено закупуването на 4 системи за средна скорост, които ще са в областите София-Област, Стара Загора, Перник и Пловдив. Системата за средна скорост в област Перник е почти готова, инсталирани са камерите и в момента се извършват тестове и съвсем скоро ще започне да работи.

– Колко нови и какви камери ще купите и за къде? Доколкото си спомням, се обжалва една обществена поръчка за 56 триноги?

– В момента тя е в ход. Има обществени поръчки за 20 стационарни, друга за 83 стационарни и стационарно-преносими и една за още 56 стационарно-преносими уреда, или общо са 159.

– В момента с 203 камери ли разполагате?

– 148 са мобилните ни камери, те са преносими и са в колите, 30 са триногите и 25 са стационарните.

– Колко са снимани с превишена скорост, какво е най-голямото превишение и къде?

– Наближават 600 000.

– Фотографът ни предположи стотици…

– Толкова са, но в по-слаб ден. До края на септември са издадени 591 707 електронни фиша. Зная, че ви интересуват рекордните превишения, но нека не амбицираме състезателите да надминават „първенеца“. Не мога да разбера защо карат бързо, но затова е МВР. Аз си мисля, че като му бръкнем на човек в джоба няколко пъти, ще започне да спазва правилника и Закона за движение по пътищата.

– Говори се, че стационарните камери са известни на всички и не хващат никого. Какво показват данните?

– 111 398 са установените с тях нарушения до края на септември. 288 776 са заснети от мобилните камери и 285 550 от триногите. Общо установените за 9-те месеца нарушения за скорост са 591 707.

– Наскоро опитах да шофирам картинг с алкоочила, които се ползват в обучението от БЧК. Още ме болят ребрата заради бетона в ограничителните гуми. Колко са заловените водачи, шофиращи след употреба на алкохол?

– Общо установените случаи до 13 октомври са 7711, от тях с над 1,2 промила – 4115.

– А колко са катастрофите след употреба на алкохол и колко са загинали и ранени?

– От началото на годината до 15 октомври 2019 г. в 282 произшествия с 29 загинали е установено, че водачите са управлявали с концентрация на алкохол в кръвта над 0,5 на хиляда или след употреба на дрога. Раздробено, 6-има са загиналите след удар от водач, пил алкохол, а 23-ма – от такъв, употребил дрога. При 216 инцидента е установено, че водачи са управлявали с 1,2 на хиляда алкохол в кръвта, като при тези случаи има 23-ма загинали.

– Колко са санкционираните чужденци за всякакъв тип нарушения?

– 65 614 души. Това е както с фиш, така и с електронен фиш.

– Тротинетките станаха масов транспорт в София. Трябва ли да се регулират?

– Предстоят законови промени и докато не са факт, няма какво да ви кажа. Зная, че е интересно, но сме в процедура по изчистване на казуса законово.

– Какво е вашето мнение за идеята да са равни на велосипедите?

– Всичко зависи от това в крайна сметка какво ще се впише в закона.

– Кога ще се снима за минаване на червено с камери?

– В процес на работа сме. Обсъждат се промени в Закона за движение по пътищата.

– Какви специализирани полицейски операции да очакваме?

– Сега приключихме една операция на TISPOL за товарните автомобили и автобусите, има още една през декември, която е за контрол на водачите, шофиращи след употреба на алкохол и наркотични вещества. В четвъртък, на 31 октомври, започва акция „Зима“. През декември децата излизат във ваканция и ще инициираме друга, насочена специално към тях. Планираме в най-скоро време акция за скорост, неизползване на колани и ползване на мобилни телефони. Ежедневно Пътна полиция прави анализи и планира мерки, апелира всички участници в движението да са отговорни и толерантни.

CV

Роден през 1977 г. в Габрово

Завършил МГУ „Св. Иван Рилски“ през 2003 г.

В системата на МВР започва от 1997 г.

Бил е зам.-началник на отдел „Пътна полиция“ в СДВР от 2016 до 2018 г.

След това до 13 септември 2019 г. е началник на отдел „Охранителна полиция“ в Главна дирекция „Национална полиция“

От 13 септември е началник на отдел „Пътна полиция“ в Главна дирекция „Национална полиция“

Семеен

Тази публикация е част от ежедневния преглед на печата на правна тематика

Коментирайте

avatar