Да ги изпреварват с поне 1 м разстояние вляво, да им позволят да карат в бус лентите и на всяко платно, ако са с максималната скорост, и да са изправени. Това са част от исканията на велосипедистите за законови промени. Те ги припомниха отново заради две катастрофи със загинали колоездачи в София. През октомври шофьор блъсна 42-годишния Константин Касабов в кв. „Надежда“ и избяга. Все още се издирва.

„Шофьорите трябва да ни пазят, не да ни убиват“, каза пред „24 часа“ Иво Делин, председател на сдружението „Велоеволюция“, което активно участва в общественото обсъждане на Закона за движение по пътищата. Според него 1 метър разстояние вляво е минималната дистанция за изпреварване на велосипедист. „Трябва да е дори метър и половина, ние сме застрашени участници в движението, защото сме на 2, а не на 4 колела“, твърди Делин.

Искането им е написано като коментар на предложения за обществено обсъждане на изцяло нов Закон за движение по пътищата. Още тогава обаче е отхвърлено от Пътна полиция, която има и предложение за корекции.

„Трябва да се обмисли много внимателно дали касае градски, или извънградски условия, защото

има места,

особено в

градовете,

където никой

няма да може

да спази това

разстояние“,

обясни Бойко Рановски, тогава шеф на Пътна полиция, а днес на „Автомобилна администрация в Министерството на транспорта. Според него трябва да има велоалеи, велопътеки и места, където трябва да се изграждат. Още тогава той обяснил на велосипедистите, че при всяко изискване, свързано с разстояние, има проблем с контрола, защото няма как да се измерва точно, особено в движение.

На същото мнение е и председателя на Асоциацията на пострадалите от катастрофи Владимир Тодоров.

Година и половина след срещата с Рановски велосипедистите са съгласни с част от идеите му. „Искаме одит на всички велоалеи, защото според нас са некачествени и опасни. Нужни са по-големи присъди за всички убийци на пътя, които са избягали от местопроизшествието“, обясни Делин. Според него е редно да се позволи и на колоездачите да карат в бус лентите.

„Ние сме малки

и лесни за

заобикаляне

Не би било проблем да ни дадат да се движим там. Ако това не стане, ще трябва да сме притиснати между 2 превозни средства, много по-големи от нас – кола и автобус. А ако е камион?“, обяснява логиката си мъжът.

От Пътна полиция са съгласни с предложението. То дори вече е записано в новия Закон за движение по пътищата. Има идея и да бъде внесено като поправка и в сега действащия закон. Подкрепа за идеята изказва и Тодоров. „Няма да пречат на никого“, аргументира се той.

Коренно противоположни са мненията по 2 въпроса, които се въвеждат в новия Закон за движение по пътищата. Велосипедистите настояват да имат право да карат изправени, докато от КАТ не са съгласни. „Ако не караме така, няма да можем да изкачваме баири, които изискват по-голямо мускулно натоварване“, аргументират се колоездачите. „Ставате изключително уязвими, самото падане е опасно, дори да няма кола“, обясняват от МВР защо са против.

От вътрешното министерство искат каските и светлоотразителните жилетки да са задължителни.

„Шофьорите на автомобили карат с включени светлини и с поставен предпазен колан. При колоездачите това са каската, която е задължителна за моторите, и светлоотразителната жилетка“, мотивират се полицаи.

„Категорично сме против въвеждането на задължителни светлоотразителни каски и жилетки“, казва обаче Радостина Петрова.

„В две страни от Европа има такова изискване, но и в двете то е ограничено по възраст или по място“, обяснила тя на дискусия за законовите промени. Посочва, че така ще се пречи на бизнеса с отдаване на велосипеди под наем. „Аз съм вашият човек“, отвърна и тогавашният вътрешен министър Валентин Радев и посочи, че кара колело във всяко свободно време. Все пак посочи, че предпочита поне каските да останат.

„Ще настояваме и да ни

позволят да

караме във

всяко платно,

а не само

най-вдясно,

където няма велоалеи. Разбира се, това да ни е разрешено само ако сме достигнали максимално разрешената скорост на пътя“, казва Делин. От Пътна полиция не са категорични по въпроса. Все пак посочват, че там би било по-опасно за колоездачите. Тодоров пък изтъква, че няма как да се докаже, че велосипедистът е карал с максималната скорост. „Това означава да настроим камерите за скорост да снимат изправните водачи. Разбирате колко е безумно това, нали“, посочва той.

В сега действащия закон велосипедистите са уязвими участници в движението. Те могат да се движат в специалните велоалеи, имат и специални светофари. Не се иска да носят каска и светлоотразителна жилетка, а за да използват пешеходни съоражения, трябва да са слезли от колелата си.

В проекта за нов закон за Движение по пътищата също са категоризирани като уязвими участници. Според тях обаче подобна формулировка е безсмислена, ако не се въведе изискването да ги изпреварват поне на метър вляво. Отпаднало е изискването те да карат с жилетки извън града. Вместо това са задължителни навсякъде.

Промяна има и в светофарите. Вместо с три цвята като за коли се предлага да има само червено и зелено. Колоездачите обаче искат да се върне жълтият цвят.

Като цяло обаче са съгласни, че новият закон ги защитава повече от сега действащия.

21 са загинали за 10 месеца, 6-има само през октомври

21 са загиналите велосипедисти за първите 10 месеца на т.г. Числото е същото като за жертвите за цялата минала година, съобщи пред „24 часа“ инспектор Илия Георгиев.

Ранените пък са 327. Глоби пък са отнесли 1400 велосипедисти. Повечето са за каране при пресичане на пешеходен светофар. По закон, за да се възползват от него, колоездачите трябва да слязат и да бутат велосипеда.

Издадени са и 500 наказателни постановления.

Инспектор Георгиев уточни, че 6-има от всички 21 са загинали през октомври. Черната статистика започна със смъртта на мъж в София. Шофьорът избяга, но бързо бе заловен. Последваха 4 инцидента из цялата страна, преди мъж да бъде блъснат до стадион „Локомотив“ в София. Константин Касабов почина след няколко дни в кома в болница. Съпругата му – журналистката от БТА София Георгиева, и няколко велоорганизации огранизираха флашмоб заради инцидентите със загинали на пътя велосипедисти.

Тази публикация е част от ежедневния преглед на печата на правна тематика

Коментирайте

avatar